Connect
To Top

10 beste superfoods op een rij

Het lijkt wel alsof er iedere maand weer een nieuwe superfood wordt ontdekt. De ene is nog gezonder en beter dan de ander. Maar superfood is nu echt super.

Superfoods, we worden er al een tijdje kapot mee gegooid. Het lijkt wel alsof er iedere maand weer een nieuwe superfood wordt ontdekt. De ene zou nog beter en gezonder zijn dan de ander. Gelukkig weet jij na het lezen van onderstaande lijst welke superfoods er voortaan bij jou op je boodschappenlijst moeten staan.

Jennifer Di Noia, werkzaam de William Patterson University in New Jersey, is de knappe kop die de onderstaande lijst heeft samengesteld. In eerste instantie heeft ze op basis van literatuuronderzoek een selectie gemaakt van mogelijke superfoods. Vervolgens heeft ze voor alle geselecteerde een voedingswaardedichtheidsscore berekend. Dit ging op basis van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 17 voedingswaarden per 100 gram. Denk bij deze voedingswaarde aan ijzer, foliumzuur, vitamine C en zinc.

Elke score vertegenwoordigt het gemiddelde van het percentage dagelijkse aanbevolen hoeveelheid per 100 calorieën; hoogste score die kon worden behaald was 100. Alleen groente en fruit met een score hoger dan 10 kwam op de lijst terecht.

[sws_box_table_csv width=”100%” bgcolor=”ffffff” tbcolor=”707070″ tbwidth=”2″ tbtype=”hidden” hbgcolor=”b8b8b8″ hcolor=”000000″ hbcolor=”ffffff” hbwidth=”1″ hbtype=”solid” bbgcolor=”f0f0f0” bcolor=”f0f0f0” bbcolor=”ffffff” bbwidth=”1″ bbtype=”solid” bzebra=”e8edff” bhover=”d0dafd”]

Superfood Score
Waterkers 100
Chinese kool 91.99
Snijbiet 89.27
Bieten 87.08
Spinazie 86.43
Witlof 73.36
Bladsla 70.73
Peterselie 65.59
Romeinse sla 63.48
Mergkool 62.49

[/sws_box_table_csv]

Er waren ook een aantal verassingen. Zo bleek bijvoorbeeld dat frambozen, mandarijnen, cranberry’s, knoflook, ui en bosbessen niet hoger dan een 10 scoorden en daarmee niet werden opgenomen in de superfoods lijst-der-lijsten. Bosbessen is opvallend omdat deze vrucht in het verleden toch vaak als ‘must eat’ werd bestempeld. Zit trouwens een logische verklaring achter. De voedingswaardedichtheidsscore werd bepaald op basis van 17 voedingswaarden. Het goede bestandsdeel van bosbessen was niet een van de 17. Blijf bosbessen dus vooral toevoegen aan je kwark of smoothies.

Bovenstaande lijst is slechts de top 10, bekijk de volledige lijst met 41 superfoods op cdc.gov.

[sws_grey_box box_size=”100%”] Love what you are reading? Volg Runner’s High op Twitter of Facebook en ontvang iedere dag looptips, inspiratie en andere coolness in je timeline.[/sws_grey_box]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Voeding

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten