Connect
To Top

Fitter en gezonder met deze 10 eenvoudige tips

‘Fuck alle diëten’ en nog negen andere tips om er een gezonder levensstijl op na te houden.

In dit artikelen 10 tips die jij eenvoudig kan toepassen in je dagelijks leven om er een fitter en gezondere levensstijl op na te houden.

Schrijf je vandaag nog in voor een wedstrijd

Geen betere motivator om je hardloopschoenen aan te trekken dan de ‘druk’ van een hardloopwedstrijd. We zetten ‘druk’ bewust tussen aanhalingstekens want het woord heeft een negatieve lading en trainen voor een hardloopwedstrijd is natuurlijk vooral erg leuk.

Loop ten minste een keer in de week met vrienden

Hardlopen wordt veelvuldig geroemd omdat je niet vast zit aan teamgenoten of velden, in theorie kan je het overal doen. Toch is dag in en dag uit alleen kilometers maken niet heel erg motiverend. Plan daarom minimaal een keer in de week een loopje met een familielid, vriend(in) of kennis. Niet alleen erg gezellig, maar ook een prima stok achter de deur als de motivatie even ver te zoeken is.

Doe eens iets anders

Regelmaat is de sleutel tot succes bij hardlopen, maar kan op den duur ook zorgen voor sleur. Doorbreek dit en doe eens iets anders. Je kan bijvoorbeeld een hardlooptraining wisselen voor kilometers op de fiets of een yoga-sessie. Beide prima workouts die je lichaam even ontzien van de monotone en belastende hardloopbeweging en andere spieren belasten.

Start een krachttrainingsroutine

Hardlopen is een fantastisch manier om fitter te worden, maar het lichaam kan wel wat hulp gebruiken bij de eenzijdige beweging. Start daarom met een krachttrainingsroutine. Dit klinkt heel ingewikkeld, maar is het niet. Check bijvoorbeeld eens deze routine of deze oefeningen. Het kost je maximaal 15 minuten en je kan het gewoon thuis doen.

Log iedere activiteit in een trainingslogboek

Geen betere inspiratie dan progressie. Log daarom al je activiteiten (hardlopen, fietsen, yoga, wandelen etc) in een logboek. Door een dergelijk overzicht te creëren weet je waar je staat en zie je snel of je al fitter wordt. Je kan natuurlijk gebruik maken van een platform als Strava, maar onze ervaring is dat deze toch niet de flexibiliteit bieden als een spreadsheet (Excel of Google Docs).

Eet gezonder

Een no brainer. Laat de snackbar, pizzeria en onbeperkte spareribs (en al dat andere junk food) links liggen en duik in de wereld van heerlijke voedzame gerechten. Op het web zijn legio opties te vinden. Geen inspiratie? Check dan bijvoorbeeld het Runner’s World Kookboek, een verzameling van heerlijke gerechten uit alle hoeken van de wereld.

Meer water drinken

Net zoals een auto niet zonder olie kan, kunnen wij niet zonder water. Het is betrokken bij vele essentiële processen in het lichaam. Zorg dus niet alleen rondom trainingen voor voldoende water, maar ook gedurende de dag. Richt je op ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag.

Weg met de weegschaal

Zoals in dit artikel te lezen is, is lichaamsgewicht niet alles. Je kan beter een actief leven nastreven dan alleen maar richten op gewichtsverlies. Laat daarom die weegschaal links liggen.

Fuck alle diëten

Atkins. Slimfast. Sonja Bakker. Weight Watchers. Fuck alle diëten. In veel gevallen val je er in de begin van af, maar op den lange duur eindig je zwaarder dan je startgewicht. Onze visie? Lekker bewegen en bewuster en gezonder eten.

Iedere training afsluiten met een cooling down

Na een training je lichaam de mogelijkheid geven om tot rust te komen, het is een belangrijk onderdeel in je herstel. Welke oefeningen kan je tijdens zo’n cooling down doen? Denk aan statische of dynamische rekoefeningen. Voorbeelden vind je hier.

Wij zijn benieuwd. Welke tips ga jij toepassen? Of misschien heb jij wel een andere strategie gepland om gezonder te leven en fitter te worden in 2016.

Any how. Wij willen horen graag wat je plannen zijn. Deel ze met ons door te reageren op dit artikel, te Tweeten naar @runnershighnl of post een FB-bericht op onze wall.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten