Connect
To Top

3 hardloopapps met gratis trainingsschema’s

Runkeeper, Adidas miCoach en Nike+ Running: drie hardloopapps die voor zowel de beginnende als gevorderde loper gratis trainingsschema’s aanbieden.

Hardloopschema’s zijn met een simpele zoekopdracht op Google in alle soorten en maten te vinden. Variërend van schema’s voor de absolute beginner tot en met plannen voor de doorgewinterde marathonloper. Voor de meer ervaren lopers is het volgen van een trainingsschema gesneden koek. Maar als beginnende hardloper kan het volgen van een loopschema best ingewikkeld zijn. Gelukkig zijn er diverse hardloopapps die een oplossing bieden.

In dit artikel drie hardloopapps die gratis trainingsschema’s aanbieden.

Runkeeper App

Runkeeper is met 15 gratis trainingsschema’s de hardloopapp met de uitgebreidste ‘collectie’ aan trainingsschema’s. Bij Runkeeper kan jij kiezen uit een gratis trainingsschema’s voor verschillende doelen: wedstrijdvoorbereiding, fit worden, afvallen of beginnen met hardlopen. Naast de gratis loopschema’s zijn er ook nog vele betaalde opties die alleen gevolgd kunnen worden als je een abonnement van € 29,01 per jaar of € 7,25 maandelijks.

Categorieën
De trainingsschema’s van Runkeeper zijn te vinden onder de categorie ‘training’ en voordat je een daadwerkelijk een trainingsschema kan kiezen moet je een van de hierboven genoemde doelen (Runkeeper noemt dit categorieën) uitkiezen. Waar wil je voor trainen? Wil je fit worden of staat er een wedstrijd op het programma.

Verschillende opties
Als je een doel hebt gekozen dan is de keuze van een trainingsschema de volgende stap. Het aantal gratis opties varieert per doel en afstand. Zo heeft de categorie wedstrijdvoorbereiding / halve marathon vijf gratis opties en de categorie afvallen maar een. De categorie fit worden bevat vier gratis opties, maar deze trainingsschema’s zijn ook terug te vinden in de andere categorieën. Logisch, want ongeacht welk schema je kiest je gaat fitter worden.

Vooraf bepalen
Alle trainingsschema’s (zowel gratis als betaald) kan je vooraf inkijken, zodoende kan je inschatten of het schema bij je past. Daarnaast heeft Runkeeper elk schema voorzien van een beschrijving en informatief stukje over de coach die het schema heeft opgesteld.

Datum
Nadat je een trainingsschema hebt gekozen moet je nog een datum kiezen. Wil je direct starten, volgende week of een aantal weken later. Eerder is ook een optie, maar niet aan te raden omdat je dan belangrijke opbouwelementen van de training mist.
Selecteer een datum en bevestig deze optie in het volgende scherm. Vanaf nu heb je je verbonden aan een trainingsschema en is het niet meer mogelijk om andere schema’s te bekijken. Toch niet tevreden? Annuleren is mogelijk via de pagina van de beschrijving van het trainingsschema.

Meldingen
Handig van trainingsschema’s in Runkeeper is dat je via de instellingen van de app kan aangeven of je melding van aankomende training wilt ontvangen. Deze instelling bereik je via het tandwiel-icoontje bovenin de app, zet vervolgens trainingsherinneringen aan.

Snel toegankelijk
Als je eenmaal een trainingsschema hebt uitgekozen dan kan je via het startscherm het schema bereiken door de optie ‘Training’ te selecteren en in het volgende scherm te kiezen voor de optie ‘Bekijk volgende training’. In dit scherm staat alles vermeld wat je wilt moet weten over je training: afstand, tempo en intensiteit.

Pro tip: Runkeeper heeft ook een onderdeel van de app gericht aan eenmalige trainingen. Via deze optie kan je zelf een intervaltraining of bepaald doeltempo instellen. Hoe je zo’n training instelt lees je hier.

Nike+ Running App

Samen met Runkeeper behoort Nike+ Running tot de populairste loopapps van het moment. De gratis trainingsschema’s zijn via het menu onder ‘Coach’ te vinden. Er kan gekozen worden voor vier verschillende afstanden: 5 km, 10km, halve en hele marathon. Iedere afstand heeft vervolgens drie niveau’s.

Eenvoud
Eenvoud kenmerkt de Nike+ Running-app, in slechts een paar klikken kies je een schema. Na keuze van het niveau (beginners, gemiddeld en gevorderd) krijg je een samenvatting te zien van het trainingsschema: duur, aantal trainingen en omvang. Onderdeel van dit scherm is ook een grafiek waarop omvang is afgebeeld. Al deze informatie geeft je een prima idee van het gratis trainingsschema.

Afronding
Zodra je hebt bepaald welk gratis trainingsschema je wilt gaan volgen dan rest alleen nog de afronding. Zo kan je het trainingsschema een naam geven en een wedstrijddatum opgeven. Beide is optioneel, maar geef je een datum op dan wordt het schema automatisch gesynchroniseerd met deze datum. Op het moment dat de timing niet klopt en de laatste training valt na wedstrijddatum dan geeft de app dit aan middels een waarschuwing.

Inzage
Het gekozen trainingsschema wordt opgeslagen in de app en kan daardoor op ieder moment veel het menu, worden ingezien. De trainingen worden per week weergegeven, door te swipen kan je door het volledige trainingsschema heen lopen. Iedere training kan je inzien en lezen over de opbouw, intensiteit en afstand.

Meer dan looptrainingen
Alle trainingsweken hebben een thema, bijvoorbeeld: ‘build a base’ of ‘build strength’. Via een symbool kan je meer te weten komen over het betreffende thema. Het gros van de activiteiten in het schema zijn looptrainingen zoals duurlopen en intervalsessies (op het beginnersniveau ook wandelsessies), ook worden er regelmatig crosstrainingen (fietsen, zwemmen of yoga) aanbevolen.

Is het trainingsschema te lastig of te simpel? Dan kan je in het weekoverzicht via de optie-knop het trainingsschema opzeggen.

Adidas MiCoach App

Adidas is naar alle waarschijnlijkheid de minst bekende app in dit overzicht. Best jammer, want het Duitse sportmerk heeft met de app flink uitgepakt en richt zich niet alleen op hardlopen, maar ook op fitness (spiermassa) en trainingsplannen voor andere sporten zoals voetbal, tennis en rugby.

Stappen
De gratis trainingsschema’s in de Adidas-app vind je in het menu onder de optie ‘Training plan’, vervolgens kan je kiezen voor de optie ‘Running’, ‘Fitness’ of ‘Sports’. De optie ‘Running’ biedt vier afstanden: 5 km, 10 km, halve marathon en hele marathon. Zodra je een keuze hebt gemaakt voor een afstand, bepaal je in een volgende stap wat je doel wordt. Wat word je beoogde finishtijd? Adidas heeft per afstand al een bepaalde schaal gedefinieerd. Zo kan je een 5 km in minimaal 16 min. lopen en maximaal 30 minuten. De stappen gaan grotendeels per minuut, vanaf 22 minuten per twee minuten. Dit betekent dus dat er in totaal tien keuzemogelijkheden zijn, maar ook dat je niet kan trainen voor een vijf kilometer in exact 25 / 27 of 29 minuten.

Bevestiging
Volgende stap in het samenstellen van een gratis trainingsschema is de bevestiging. Hierbij krijg je de omvang te zien krijgt van het schema: aantal training, wekelijkse trainingsfrequentie en aantal weken. Extra mogelijkheid in deze stap is om er nog een (ook gratis) kracht- en flexibiliteitschema aan toe te voegen. Niet verplicht, kan wel. Vervolgens kies je de startdatum van het trainingsschema en de dagen waarop je wilt trainen.

Agenda
Bevestig je keuze door op ‘Next’ te klikken, de app gaat vervolgens aan het werk om alle informatie te synchroniseren en te koppelen aan de juiste data. Hier kan je er ook voor kiezen om het trainingsschema te importeren naar de kalenderapp op je smartphone.

Overzicht
Je trainingsschema is zichtbaar in een maandkalender met daarop aangegeven de dagen dat je moet trainen. Een icoon van een lopertje geeft de loopdagen aan, met een dumbbell-icoon worden kracht- en flexibiliteitstrainingen aangegeven. Door op een specifieke dag te klikken zie je wat er op deze datum moet gebeuren.

Intensiteit
De intensiteit van de looptrainingen wordt aangegeven aan de hand van kleuren, de daadwerkelijke tempo’s achter de kleuren vind je via ‘Settings’ en ‘Coaching & Zones’ in het menu. Deze schalen kan je aanpassen. Niet via app, wel via het online platform via adidas.com/micoach.

Via de optie ‘more workouts’ op het startscherm staat aangegeven wat er op die voor looptraining staat gepland.

Verwijderen
Is het gekozen gratis trainingsschema van Adidas toch niet wat je ervan verwachtte? Dan kan je via de maandweergave het schema beëindigen door de optieknop te gebruiken en te kiezen voor ‘End plan’.

Opmerking

Dit artikel is gebaseerd op de Androidversies van de apps, het kan zijn dat de iPhone-versies afwijkingen vertonen in vergelijking met de bovenstaande beschrijvingen. Gebruikte versies + download links:
Adidas: versie 3.2.1a9cf99
Runkeeper: versie 5.1.0
Nike+ Running: versie 1.5.1

Zodra je een andere versie van deze app hebt, is het goed mogelijk dat de indeling en trainingsschema’s kunnen afwijken van hetgeen wat in dit artikel staat vermeld.

Bij het samenstellen van dit artikel heb ik ook gekeken naar de hardloopapps Runtastic, MapMyRun en Endomondo. Deze apps bieden geen gratis hardloopschema’s aan.

5 Comments

  1. Tim Baks

    feb 9, 2016 at 21:08

    Hi Ronald, dank voor de toegevoegde informatie over MiCoach op Windows Phone. Gr. Tim – RH

  2. Ronald

    feb 9, 2016 at 20:41

    Hier wil ik toch graag even op reageren. Ik loop inmiddels al een aantal jaren via de MiCoach App op Windows Phone. Deze app ondersteund audio coaching en heeft daarnaast ook de mogelijkheid tijdens de trainingen muziek af te spelen. trainingen kunnen op zowel snelheid (gps tracking of footpod) als hartslag (bluetooth hrm) gebaseerd worden. de app registreert ook al die gegevens en het is altijd leuk dit later met kaartjes en grafieken nog eens terug te kijken. en misschien wel het mooiste van alles, het is volledig gratis.

  3. Tim Baks

    feb 4, 2015 at 07:13

    Ik moet je eerlijk bekennen dat ik geen expert ben op het gebied van Windows Phone. Wel weet ik dat er een aantal loopapps zijn waarmee je je run kan registreren. Endomondo, Looptijden.nl (Nederlands) Map My Run, Adidas MiCoach (zie artikel) en Runtastic zijn de bekendste. Beide zijn gratis te downloaden, maar voor veel functionaliteiten moet je betalen.
    Veel apps hebben een ‘audio coach’, dit houdt in dat je na iedere kilometer een ‘samenvatting’ krijgt van snelheid per uur, totale afstand, tempo, etc. Wat betreft muziek, je kan tijdens het rennen gewoon je favoriete muziek afspelen via apps zoals Spotify (http://www.windowsphone.com/nl-nl/store/app/spotify/10f2995d-1f82-4203-b7fa-46ddbd07a6e6). Mocht je gewoon mp3-bestanden willen afspelen, daar zijn ook voldoende apps voor: http://www.windowsphone.com/nl-nl/store/search?q=music. Muziek luisteren conflicteert niet met de ‘audio coach’ functie, wanneer er weer een samenvatting wordt gegeven dan gat de muziek automatisch wat zachter.
    Zoals gezegd, ik ben geen kenner van het Windows Phone-platform maar hoop desondanks dat je wat hebt aan mijn antwoord. Gr. Tim – RH

  4. Carolien

    feb 4, 2015 at 02:26

    Ter info, ik heb een Windows Phone, dat sluit allicht al heel wat uit 🙂 (of beter 🙁 ).
    Enige tips voor mij? Ik overweeg Runtastic als app te gebruiken en eventueel het Runtastic gps heartrate watch erbij te kopen (dit samen zou ik dan ook gebruiken voor andere sportactiviteiten, niet enkel lopen). Active Fitness is ook een app beschikbaar voor Windows maar geen mogelijkheid om daar informatie over heartrate aan toe te voegen.
    Grtjs,

  5. Carolien

    feb 4, 2015 at 02:01

    Hallo,
    ik heb een vraagje!
    Wat ik me altijd afvraag bij trainingsschema’s in apps is of deze enkel visueel te consulteren zijn of ook in de audio verwerkt worden. Tijdens het lopen kan ik immers niet voortdurend op mijn scherm kijken. Zijn er apps die hun instructies verwerken in de audio? En is er dan muziek bij? En zo niet, kan je bv je spotify app opzetten en terwijl ook instructies ontvangen van je fitness app?
    Alvast bedankt voor je antwoord!
    Grtjs,

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardloopapps

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten