Connect
To Top

3 Major Fails die het Verloop van je Hardloopwedstrijd kunnen Verneuken

Maanden van keiharde training zijn er aan vooraf gegaan. Je hebt er alles voor opzij gezet. Geen fastfood meer en je biertje heb je links laten liggen. Klinkt als een gedegen voorbereiding. Toch kan alles nog in het honderd lopen. In dit artikel drie veel gemaakte fouten tijdens een hardloopwedstrijd.

Maanden van keiharde training zijn er aan vooraf gegaan. Je hebt er alles voor opzij gezet. Geen fastfood meer en je biertje heb je links laten liggen. Klinkt als een gedegen voorbereiding. Toch kan alles nog in het honderd lopen. In dit artikel drie veel gemaakte fouten die het verloop van je hardloopwedstrijd kunnen verneuken.

1. Nieuwe schoenen en / of kleding dragen

Een voorbereiding van een aantal maanden kan een flinke aanslag zijn op je gear. Heb je een paar dagen voor de wedstrijd een nieuw setje kleding of paar hardloopschoenen gekocht? Hoe aantrekkelijk het ook is om in je nieuwe outfit te shinen, doe het niet. Kies voor de bekende weg en ga voor een laatste maal op stap met je oude kloffie. Waarom vraag je jezelf af? Simpel; je nieuwe schoenen, topje of tight ken je nog niet. Het zou zo maar kunnen dat je last krijgt van een schurende naad of label. Niet fijn. Test nieuwe gear altijd tijdens meerdere loopjes. Doe je dit niet? Kans op een DNF of serieus tegenvallende prestatie is aanwezig.

2. Te snel starten

De sfeer, zenuwen en al die andere lopers. Een start van een hardloopwedstrijd gaat je niet in de koude kleren zitten. Kans is groot dat deze ambiance zich omzet in adrenaline waardoor jij, zodra het startschot wordt gegeven, als een blanke Keniaan uit het startvak vliegt. Resultaat? Je hebt in dit eerste deel van de wedstrijd veel te veel energie verbruikt. Ergens onderweg zak je figuurlijk in elkaar en je kilometertijd loopt op als de bonus van een bankdirecteur. De kilometers tot de finish worden loodzwaar en de pr die je in gedachte had kan je wel gedag zeggen. Start bij een hardloopwedstrijd – en zeker als het gaat om wat langere afstande – altijd rustig aan. Streef naar een negative split, dit wil zeggen dat je het tweede deel sneller loopt dan het eerste deel van de wedstrijd.

3. Te laat aankomen

Er zijn maar weinig dingen erger dan stressed out net voor het startschot aan de start te verschijnen van een hardloopwedstrijd. Dit voorkomen begint dan ook met een gedegen planning. Bereken ten eerste hoe laat je waar wil zijn, waarbij je starttijd het uitgangspunt is. Hou rekening met je voorbereiding die je nodig denkt te hebben. Heb je een ETA? Trek daar, vanwege drukte, nog minimaal een half uur vanaf. Ga je met de auto, check dan waar je kan parkeren. Hou rekening met mogelijke afzettingen en verkeersopstoppingen vanwege de wedstrijd. Laat niks aan het toeval over. Reis je met het openbaar vervoer naar de wedstrijd, calculeer dan een uur extra. Je zal net zien dat de trein die je moet hebben niet rijdt of de bus niet komt opdagen.

[sws_grey_box box_size=”100%”] Love what you are reading? Volg Runner’s High op TwitterFacebook of Google+ en ontvang iedere dag looptips, inspiratie en andere coolness in je timeline.[/sws_grey_box]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten