Connect
To Top

5 uitstekende bronnen van koolhydraten voor hardlopers

Hardlopers hebben veel koolhydraten nodig. Het is dé brandstof voor spieren. Hoe hoger de intensiteit van je training des te meer koolhydraten je verbrandt.

Wij hardlopers hebben veel koolhydraten nodig. Waarom? Omdat het dé brandstof is voor je spieren. Hoe hoger de intensiteit van je training des te meer koolhydraten je verbrandt. Dus, wil je goed presteren? Dan zijn koolhydraten een must. Algemene regel onder sportvoedingdeskundigen is dat lopers ongeveer 60 procent van hun dagelijkse calorieën uit koolhydraten moeten halen.

Om je pr dus flink te crushen heb je koolhydraten nodig, maar welke voedingsproducten kan je dan het beste eten? In dit artikel vijf producten die packed zijn met koolhydraten.

Banaan

Makkelijk te eten, verteren en bevatten bakken aan snelwerkende koolhydraten. Een grote banaan bevat ongeveer 31 gram aan koolhydraten, daarmee is de banaan dé perfect pre- en posttraining snack.

Bruine rijst

Als je het hebt over koolhydraatrijke granen, dan staat bruine rijst zeker in de top drie. 225 gram bevat ongeveer 45 gram aan koolhydraten. In vergelijking met witte rijst bevat bruine rijst meer vezels, vitamine en mineralen.

Havermout

Havermout is met afstand het ideale pre-training ontbijt. Het is makkelijk klaar te maken en zit vol met koolhydraten. 125 gram havermout bevat ongeveer 54 gram aan koolhydraten. Voeg er een banaan aan toe en spoel het weg met verse geperste sinaasappelsap en je bent good to go. Deze combinatie levert ruim 100 gram aan koolhydraten op.

Volkorenbrood

Een lekker bammetje, wie is er niet groot mee geworden. Pak voor een voedzame lunch voortaan wel een sneetje volkorenbrood. Een normaal sneetje bevat ongeveer 12 gram aan koolhydraten, maar de voorsprong wordt gemaakt vanwege de verhoogde hoeveelheden vezels, vitaminen en mineralen. Let wel op dat het meeste volkorenbrood vaak ook suikers bevatten, wees dus op je hoede en ga op zoek naar merken / bakkers die dit zo min mogelijk bevatten.

Volkoren Pasta

Ik hoef je niet te vertellen dat pasta veel koolhydraten bevat. Niet voor niets hangt vrijwel iedere loper de avond voor een marathon boven een flink bord pasta. 250 gram volkoren pasta bevat niet alleen 37 gram koolhydraten, het bevordert ook minder vetopslag dan gewone pasta.

Wat is jouw favoriete snack voor en na een run? Laat het weten door te reageren op dit artikeln.

1 Comment

  1. Claudia Rahanmetan

    aug 17, 2016 at 13:10

    Een banaan.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Voeding