Connect
To Top

5 keer wandelen voor hardlopers

Wandelen is misschien saai, maar ook een niet te onderschatten onderdeel van je trainingsweek. Van herstel tot blessurepreventie, wandelen is here to stay.

Morgen starten weer duizenden wandelaars aan de Nijmeegse Vierdaagse, met 46.000 deelnemers het grootste wandelevent ter wereld. Sommige hardlopers denken misschien wat negatief over wandelen, maar zoals je kan lezen in dit artikel gaan hardlopen en wandelen prima samen.

Wandelen als start

Een veelgemaakte fout van beginnende hardlopers is dat ze te veel hardlopen. De plotselinge bewegingstoename en daarmee impact op de gewrichten kan aanleiding zijn tot blessures. Wat mij betreft zit het succes van beginnen met hardlopen in een gematigde aanpak en daar speelt wandelen een belangrijke rol bij.
Wandelen is in vergelijking met hardlopen minder belastend en door de twee in de eerste weken (maanden) te combineren kan je lichaam op een veilige ‘wennen’ aan de impact terwijl je wel blijft bewegen. In deze visie zal wandelen in de beginperiode een prominente rol spelen in het trainingsschema, naar verloop van tijd en verbetering van conditie wordt er steeds minder gewandeld en meer gelopen.

Wandelen als alternatieve training

Voel je de zware heuvel- of baantraining van de dag ervoor nog in je benen? Ga dan wandelen! Het is een verdiende pauze waarmee de bloedsomloop wordt bevordert en zodoende het herstel bespoedigd. Alleen wandelen is misschien een beetje saai, nodig daarom vrienden en familie uit om met je mee te lopen. Meteen een prima moment om bij te praten.

Wandelen als herstel

Een intervaltraining kan op vele manieren worden ingevuld. Een ding is zeker, rust tussen de tempo’s zal er altijd onderdeel van uitmaken. Door deze rust (deels) wandelend door te brengen zakt de hartslag sneller en zodoende begin je weer hersteld aan de volgende tempo.

Wandelen als trainingsonderdeel

Je training starten met een warming-up en afsluiten met cooling down is om vele redenen een heel goede idee. Schroom niet om deze twee trainingsonderdelen wandelend door te brengen, althans deels. Start je warming-up bijvoorbeeld met wandelen en verhoog het tempo iedere dertig seconden tot dat je rustig aan het hardlopen bent. Doel hier bij is om geleidelijk je hartslag te verhogen. De cooling down gaat in feite omgekeerd, waarbij je juist je tempo verlaagd en de laatste minuten van je training wandelend afsluit.

Wandelen tijdens drinkposten

Tijdens een wedstrijd ben je vaak gefocust op een bepaald doel waardoor je geen tijd neemt om goed te drinken. Wat gebeurt er? Je pakt al lopend een bekertje water aan en probeert te drinken. Door je loopbeweging krijg je slechts een paar slokken binnen. Tijdens een kortere wedstrijd is dit misschien voldoende, maar voor het lagere werk zoals bij een marathon kan het verregaande gevolgen hebben. Uitdroging ligt op de loer.
De oplossing voor dit gevaar ligt gelukkig voor de hand. Neem iets meer tijd bij een verzorgingspost en pak al wandelend (niet stoppen!!) een bekertje water aan. Hierdoor krijg je voldoende binnen en voorkom je een vervelend einde.

Wat vind jij van wandelen? Is het een structureel onderdeel van je training, zoals bijvoorbeeld in een warming-up of cooling down? Laat het weten door onder dit artikel een reactie achter te laten.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten