Connect
To Top

Zo behaal jij je hardloopdoelen in 2016

Wat wil je in 2016 op hardloopgebied allemaal bereiken? In dit artikel 5 praktische tips voor het behalen van hardloopdoelen.

Wat wil je in 2016 op hardloopgebied allemaal bereiken? Wil je werken aan je consistentie, snelheid of ga je trainen voor een bepaalde wedstrijd?

In dit artikel 5 praktische tips voor het opstellen en behalen van hardloopdoelen.

Wees realistisch

Doelen stellen is realistisch zijn. Als je momenteel met moeite twee keer in de week dertig minuten hardloopt, dan is een voorjaarsmarathon onder normale omstandigheden een bridge to far. Mocht je toch een dergelijk hardloopdoel nastreven dan is een blessure hoogstwaarschijnlijk het eindstation.

Ga bij het bepalen van je nieuwe hardloopdoelen uit van je huidige conditie en trainingsomvang en bepaal op basis van deze gegevens (zie ook volgende punt) wat je wil bereiken. En het mooie is, bij hardlopen kan dit van alles zijn. In het voorbeeld van twee keer per week 30 minuten hardlopen van zojuist, zou consistentie een haalbare volgende stap zijn waarbij de loper zich in eerste instantie kan richten op drie trainingen per week.

In andere gevallen zou je ook een wedstrijd als doel kunnen stellen, zoals je eerste tien kilometer of halve marathon. Ook een leuke: trainingsomvang. Per maand een bepaald aantal kilometers of minuten hardlopen. Deze laatste is voor zowel beginnende als gevorderde lopers toepasbaar.

Gebruik je data

Als je al een tijdje aan het hardlopen ben dan is de kans groot dat je je runs hebt vastgelegd met een hardloopapp zoals Runkeeper, Nike+ of Runtastic. Pak deze gegevens erbij en kijk wat je in de afgelopen weken en maanden hebt gelopen. Deze data is een uitstekende basis om je hardloopdoel voor het nieuwe jaar te bepalen. Meten is weten, nietwaar?

Betrek je vrienden

Geen betere motivator als vrienden en familie. Eenmaal een realistisch doel bepaald? Vertel aan al je naasten wat je plannen zijn. Zie het als een stok achter de deur, je weet maar nooit waneer een vriend of familielid vraagt hoe het met de vorderingen staat.

Even geen motivatie? Geen nood. Lees eerst deze 6 motivatietips door en schakel vervolgens de hulp in van je vrienden en familie. Sterker nog, nodig ze uit om mee te lopen of laat ze je begeleiden op de fiets.

Eet bewust

‘You are what you eat’ is een bekende uitspraak die zeker ook toepasbaar is bij het behalen van je hardloopdoel. Als jij na een dag hard werken nog een rondje wil gaan hardlopen maar in de uren voorafgaande weinig tot niks hebt gegeten, dan kan het gebrek aan energie je motivatie flink (negatief) beïnvloeden. Kans op een avondje bankhangen is dan aanzienlijk.

Plan je maaltijden zo dat je ervan profiteert in plaats van dat ze je negatief beïnvloeden. Zorg dat je drie tot vier uur voor een training voldoende koolhydraten en eiwitten binnen krijgt. Aan te raden is om zestig minuten voor je training ook nog een koolhydraatrijke snack (bijv. een banaan) naar binnen te werken. De hoeveelheden zijn wel afhankelijk van de duur en intensiteit van de training. Je hoeft geen berg pasta naar binnen te werken voor een training van vijf of tien kilometer.

Van uitstel komt afstel

Hardlopen in de herfst- en wintermaanden kan best onprettig zijn. Lage temperaturen, neerslag en wind zijn eerder regel dan uitzondering. Het is dan ook heel verleidelijk om je hardloopplannen tijdelijk op een laag pitje te zetten en te wachten tot wanneer de dagen wat langer zijn en het weer beter is. De kans dat je na stilstand in de winter in het voorjaar weer aan de slag gaat neemt aanzienlijk af. Een onderzoek onder Runkeeper-gebruikers liet zien dat lopers die in de maand januari trainden, drie keer zo actief waren in het voorjaar dan lopers die niet actief waren in januari.

Ik hoop dat de bovenstaande tips voor jou goede richtlijnen zijn om aan de slag te gaan met je hardloopdoelen voor 2016. Denk bij het opstellen ook aan de SMART-regel. Een goed hardloopdoel voldoet aan de volgende eigenschappen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Welke tips ga jij toepassen om je hardloopdoelen in 2016 te behalen?

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten