Connect
To Top

6 geweldige bijkomstigheden van een marathonvoorbereiding

Veel eten, slapen als trainingsonderdeel en je komt op de mooiste plekjes in Nederland. Zo’n marathonvoorbereiding is zo gek nog niet.

De marathon is op zich relatief eenvoudig.

Het enige wat je moet doen is 42.195 meter lopen. Toch?

De marathonvoorbereiding daarentegen is een bitch.

Het neemt veel tijd in beslag, drukt zwaar op je sociale en bourgondische leven en kan onverwachts uit de hoek komen. Gelukkig heeft de voorbereiding ook een aantal hele fijne en aangename bijwerkingen.

1. Conditie als een baas

Temporuns, intervalsessies en lange duurlopen. Een goede marathonvoorbereiding is alles behalve eenzijdig en al helemaal niet kortstondig. Je maakt in de voorbereiding flink wat kilometers en via de combinatie van verschillende trainingsvormen bouw je een jaloersmakend goede conditie op.

2. Consumptiemodus galore

Zoals al even in punt 1 aangehaald, een marathonvoorbereiding is alles behalve kortstondig. Al die kilometers kan je niet zo maar maken, je hebt energie nodig. Deze energie krijg je alleen door voor, tijdens en na je runs goed en verstandig te eten. Hoofdzakelijk eet je natuurlijk gezond, varieer je vis en vlees en denk je aan de schijf van vijf. Maar zo af en toe is een snack, pizza of kapsalon geen enkel probleem. Je loopt het er de volgende dag toch weer vanaf.

3. Chill man…

Voldoende rust is essentieel voor een goed herstel en daarmee progressie. Helaas is het een van de meest onderschatte onderdelen in de marathonvoorbereiding. Doe het op dagen voor en na een intensieve training lekker rustig aan en pak voldoende slaap. 8 á 9 uur per nacht is prima, maar liefst natuurlijk meer.

Lees ookDeze fouten weerhouden je van een goede nachtrust

4. 10 km is childsplay

Hoe verder je in je voorbereiding komt, hoe makkelijker je omgaat met afstand. Als je eenmaal een paar keer een lange duurloop hebt gelopen, wordt een training van 10 kilometer een ‘loopje’. Je draait je hand er niet meer voor om.

Lees ook: De vijf belangrijkste voordelen van de lange duurloop

5. Hoi zomerlichaam

Naast een killer conditie heeft die noeste trainingsarbeid ook nog een ander effect op je lichaam. Als je je niet te veel laat gaan wat betreft de snacks uit tip 2 dan zal je al snel een nieuw gaatje in je broekriem moeten maken.

6. Ontdek je plekje

In de eerste weken van de marathonvoorbereiding loop je misschien nog vaak hetzelfde rondje, maar naarmate de kilometeromvang groter wordt zal dat rondje heel snel gaan vervelen. Trek op dat moment de stoute hardloopschoenen aan en verken de omgeving. Je zal verstelt staan van de schoonheid die Nederland te bieden heeft.

Wat zijn volgens jou prettige bijwerkingen van een marathonvoorbereiding?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten