Connect
To Top

6 beproefde looptips voor een leven lang hardlopen

Implementeer deze zes beproefde looptips en maak je hardloopcarrière future-proof.

Een leven lang hardlopen is voor ons het ultieme doel, maar wat moet je doen om te ver na je pensioen lekker te blijven lopen? Je kan er vast een heel ingewikkelde theoretisch verhaal van maken, maar in dit artikel zes tips die iedere hardloper zo kan toepassen.

In dit artikel tips hoe jij je dagelijkse hardlooptrainingen zodanig kan aanpassen dat je tot ver na je pensioen kan blijven doorlopen.

Tip 1 – Doet toch relaxed

Er is een tijd van trainen en een tijd van chillen. Geef je lichaam na een intensieve training de kans om te herstellen en plan de dag erna een herstelloopje of rustdag in. Zorg tijdens een periode van verhoogde trainingsintensiteit voor meer uurtjes slaap.
Met zoveel leuke wedstrijden gedurende het jaar is het verleidelijk om 12 maanden lang door te blijven gaan, maar probeer ook hier een rustperiode in te plannen waarin je het een aantal weken / maanden wat rustiger aan doet. Natuurlijk blijf je in deze periode trainen, maar op een veel lager niveau. Zodoende krijg je wel die trainingsprikkel waardoor je conditie op pijl blijft en kan je lichaam werken om volledig herstel.

Tip 2 – Ga ook eens vreemd

Hardlopen is een laagdrempelige sport, maar de kilometers kunnen een flinke impact op je gewrichten hebben. Stap daarom een of twee keer per week op de fiets of neem een duik in het zwembad. Je belast daardoor ook andere spiergroepen die je met hardlopen niet aanspreekt en je hardloopprestatie heeft er ook nog een profijt van.

Tip 3 – Stretch it out

Het is al lastig genoeg om naast je familie, vrienden en werk een goede looptraining in te plannen. Laat staan dat je gedegen tijd besteed aan een warming up en cooling down. Doe zoals Boston Marathon en New York City Marathon-winnaar Meb Keflezighi en stop een a twee kilometer eerder met je training om voldoende tijd te besteden aan stretches en core– en krachtsoefeningen.

Tip 4 – Schrijf alles op

Met alle hardloopapps van tegenwoordig is het eenvoudig om je trainingen vast te leggen, maar deze platformen laten nogal eens wat te wensen over. Ik zweer daarom bij een home-made trainingsdagboek. Ik heb in Google Docs een spreadsheet waarin ik nauwkeurig alle details van iedere training noteer. Een van de belangrijkste onderdelen is de rating die ik aan iedere training toeken. De schaal loopt van 1 tot en met 5, waarbij 1 slechts is en 5 super goed. Aan iedere cijfer is ook een kleur gekoppeld, zodoende kan je eenvoudig en snel bepaalde trends ontdekken en gebaseerd daarop je training aanpassen.

Tip 5 – Duik in je agenda

Wat heeft een agenda te maken met een leven lang hardlopen?

Door je trainingen een week vooruit te plannen alsof het afspraken zijn zal je ze minder snel overslaan en daarmee een meer consistent trainingsritme ontwikkelen. We schreven recent op Instagram al over het belang van consistentie voor hardlopers. Als je week in week uit ongeveer hetzelfde aantal kilometers loopt went je lichaam het beste aan de belasting van de loopbeweging. Schiet jouw kilometeromvang per week op en neer, dan neemt de kans op blessures toe en zal je ook minder snel progressie maken.

Tip 6 – Variatie is de sleutel

Wil jij tot ver na je pensioen blijven hardlopen? Zorg dan voor veel variatie. Wissel intensieve trainingen af met echt langzame loopjes en probeer ook frequent van ondergrond te wisselen. Asfalt geeft niet mee, bospaadjes voorzien je daarentegen van een bepaalde natuurlijke demping en dat is een stuk aangenamer voor je gewrichten en spieren. Hierdoor is de belasting per looppas minder groot en dat helpt weer bij het voorkomen van blessures. Kijk bij bospaadjes wel uit voor boomstronken en andere uitstekende dingen, het kan je zo maar een gekneusde enkel opleveren.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten