Connect
To Top

6 Voordelen van Trainen op de Atletiekbaan

Breng meer variatie in je wekelijkse kilometers en train een keer in de week op de atletiekbaan. Waarom? Het heeft onder meer een geweldige invloed op je snelheid.

Techniek

Dit was een van de voornaamste redenen dat ik een aantal maanden geleden gestart ben met trainen op de atletiekbaan. Ik ben nog maar een paar jaartjes aan het lopen en nooit onder leiding van een trainer gestaan. Wat betreft techniek en houding kan ik dus nog veel progressie maken.

Snelheid

Snelheid is een van de grootste voordelen van trainen op de atletiekbaan. In vergelijking met fietspad, stoep of bospad loop je op de atletiekbaan met minder moeite naar snellere tijden. Je klokt al snel tijden die je normaliter met moeite of helemaal niet bereikt op de weg. Door te trainen op de baan maak je dus relatief veel meters buiten je comfortzone en dit is goed voor je snelheid.

Inspiratie

De atletiekbaan is het domein van de baanatleten, kans is dus groot dat wanneer jij gaat trainen deze Usain Bolt’s in spe ook gebruik maken van de baan. Dit is helemaal niet iets om je druk over te maken. Indrukwekkend is het wel, de snelheid die deze hardlopers hebben is onvoorstelbaar. Laat je niet demotiveren door het verschil, gebruik het als inspiratie voor je volgende rondje of interval.

Interval

De atletiekbaan is vanwege zijn omvang – een rondje is exact vierhonderd meter – en geen onderbrekingen, de aangewezen plek voor intervaltraining. Vrijwel nergens anders loop je zo makkelijk en precies je intervallen. Daarnaast zijn intervallen een effectieve manier om aan je snelheid te werken. Wekelijks trainen op de baan is dan ook bijna gegarandeerd progressie boeken als het om snelheid gaat.

Tartanbaan

Vergeet de stoep, het lokale bospaadje of het fietspad. Lopen op een tartanbaan is een heerlijke, nieuwe wereld. De eigenschappen zijn something else, nergens mee te vergelijken. Mijn eerste keer weet ik nog goed. Mijn benen leken alle kanten op te schieten. Dit had alles te maken met de verende en poreuze ondergrond van de atletiekbaan.

Loopgroep

Vanwege het laagdrempelige karakter van hardlopen kan je ongeveer op iedere plek op aarde hardlopen. Vaak alleen, eenzaamheid hoort hier wel bij helaas. Een wekelijkse baantraining trekt je weer een beetje uit dit sociale hardloopisolement en je houdt er ook nog eens nieuwe loopmaatjes aan over.

3 Comments

  1. Michel

    mei 24, 2016 at 02:13

    Graag zou ik willen weten welke soort schoenen geschikt zijn voor duurloop met interval op een verende atletiekbaan. Met mijn verende hardloopschoenen waarmee dus dubbele vering ontstaat op de baan krijg ik fysieke klachten en dagen van herstel, die ik anders niet heb na het duurlopen op asfalt met dezelfde verende schoenen. Mijn coach raad mij oude hardloopschoenen aan die bijna geen vering meer hebben omdat ik er meer dan 1000 km op heb gelopen, echter die zijn te versleten om nog te gebruiken. Bij voorbaat dank voor jullie reacties met hopelijk nuttige bijdragen.

  2. Tim Baks

    nov 7, 2013 at 06:41

    Hallo Daan, ik heb navraag gedaan bij KAV Holland – de atletiekclub waar ik wekeljks train – en daar is het verplicht om lid te worden. Je kan natuurlijk wel afspreken dat je (gratis) een aantal weken meetraint als test. Succes! Tim – RH

  3. Daan

    nov 4, 2013 at 07:46

    Kun je gewoon op iedere baan gaan lopen zonder lid te worden?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten