Connect
To Top

7 Tips om ook in de winter door te trainen

Je run skippen vanwege winterse omstandigheden is niet nodig. Met deze 7 tips ben jij alle winterse omstandigheden de baas.

Als de vooruitzichten uitkomen dan krijgen we eindelijk een beetje winter. De temperaturen kruipen richting het vriespunt en er is sneeuw, ijzel en gladheid op komst. Ondanks deze mogelijke winterkou is er geen rede om je run te skippen.  Wij hebben daarom zeven tips voor je verzameld om ook te blijven hardlopen in de winter.

Loop met een maatje

De condities om te hardlopen in de winter zijn in veel gevallen verre van top. Dit kan invloed hebben op je motivatie. Zorg dat je minimaal een keer in de week met een maatje om te trainen. Immers een afspraak met een vriend, vriendin of kennis zeg je minder snel af dan een zweetdate met jezelf.

Zorg dat je zichtbaar bent

In de winter zijn de dagen een stuk korter, de kans dat je in het donker moet trainen is dan ook aanzienlijk. Zorg tijdens deze trainingen dat je goed zichtbaar bent. Draag lampjes en een hesje met reflecterend elementen. Hardloopmerken zoals Brooks, Nike, Saucony en Asics spelen hier op in en hebben speciale kledinglijnen gemaakt met reflecterende elementen.

Focus niet op snelheid

Met sneeuw, ijzel en ijs als weersomstandigeheden kan hardlopen in de winter best tricky zijn. Focus je daarom niet op hoe snel of hoe langzaam je gaat. Dat je kilometers maakt in barre omstandigheden is al goed, lekker lopen en heel thuis komen moet daarom het uitgangspunt zijn.

Doe je warm-up binnen

Ondanks drie lagen kleding voelen die eerste minuten buiten niet heel prettig voelen. Om een ijskoude eerste trainingsdeel te voorkomen, kan je er ook voor kiezen om je warming-up binnen te doen. Denk aan touwtjespringen, jumping jacks, burpees, enz. Doel van deze oefeningen is om je hartslag te verhogen zodat je direct kan beginnen met hardlopen als je thuis komt.

Train binnen

Is het weer zo dramatisch dat het niet veilig is om een rondje te lopen, zoek dan een sportschool op voor een uitdagende loopbandtraining. Buiten heeft wat ons betreft de voorkeur, maar hardlopen met ijzel is ronduit gevaarlijk.

Vergeet niet te drinken

Voldoende drinken is niet alleen op warme dagen essentieel, ook tijdens de wintermaanden moet je goed hydrateren. Wanneer je een uur of langer loopt zorg er dan voor dat je wat te drinken bij je hebt of onderweg voor je klaar staat. En niet alleen rondom je training, zorg dat je de gehele dag door die voorraden blijft aanvullen.

Kleed je goed aan

Je neus, vingers en oren zijn de lichaamsdelen die als eerste bevriezen, zorg daarom dat je ze goed beschermd tegen wind, neerslag en vrieskoud. Wol kan een goede partner zijn tijdens de winter, ook als wol nat is blijft behoud het namelijk zijn isolerende-eigenschappen. Kies merinowol voor je voeten, die zorgen voor minder jeuk.

Pas jij een van de bovenstaande 7 tips toe voor hardlopen tijdens winterse omstandigheden? Of misschien heb je wel een andere strategie. Wij horen graag van je. Reageer op dit artikel of deel het met ons op Twitter of Facebook.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips