Connect
To Top

7 slechte gewoontes waar iedere hardloper (soms) aan toegeeft

Van te snel starten tot niet voldoende rusten. Dit zijn 7 veelvoorkomende slechte gewoontes van hardlopers.

Ook bij hardlopen zijn er slechte gewoontes, in dit artikel een overzicht van de 7 meest voorkomende slechte gewoontes onder hardlopers.

Te veel, te snel

Hardlopen is een eenvoudige en laagdrempelige manier om aan je conditie te werken. Beginnen met hardlopen kan snel omslaan in fanatisme waardoor je te snel te veel wil doen. Koester het enthousiasme, maar blijf je trainingsschema volgen. Te veel hooi op je vork nemen kan snel leiden tot hardloopblessures.

Verkeerd eten na trainen

Door hardlopen ontstaan er minuscule scheurtjes in je spieren. Dit is niet ernstig, gebeurt bij iedereen die sport. Omdat je spieren vlak na de training ‘openstaan’ voor brandstof is het aan te raden om binnen twee uur na training te eten. Krijg je na je training of wedstrijd niet voldoende koolhydraten en eiwitten binnen, dan zal je herstel minder snel verlopen.

Trainen van de romp negeren

Hardlopen is toch alleen maar kilometers maken? Vergeet het maar. Krachttraining hoort er ook bij en dan vooral de romp. Uit een recent onderzoek bleek dat hardlopers die gedurende zes weken vier keer per week de romp trainden, dertig seconden sneller waren tijdens een vijf kilometer wedstrijd.

Wedstrijd te snel starten

De mensen, het publiek, de ambiance. Allemaal ingrediënten om veel te snel van start te gaan tijdens een wedstrijd en dat kan funest zijn voor je doel. Gebruik een GPS-horloge of hardloopapp om constant op de hoogte te blijven van je tempo en dus tussentijds kan ingrijpen en langzamer of sneller lopen.

Stretchen overslaan

Stretchen als je spieren nog koud zijn heeft geen zin, sterker nog het kan leiden tot hardloopblessures. Warm dus eerst op (15 minuten joggen bijvoorbeeld) voordat je enige vorm (statische / dynamische) van stretchen gaat doen. Achteraf daarentegen is een no-brainer: na je training of wedstrijd altijd strechten om hardloopblessures te voorkomen.

Te weinig slaap

Onvoldoende slaap heeft niet alleen effect op je hardloopprestaties maar ook op je herstel, weerbaarheid tegen ziektes en mentale scherpte. Zorg dus voor voldoende slaap, zeker in aanloop naar een wedstrijd een niet te missen onderdeel.

Geen rust

Overtrainen kan leiden tot een flink aantal problemen, denk bijvoorbeeld aan mindere prestaties, hardloopblessures en demotivatie. Ieder trainingsprogramma moet op z’n minst een rustdag en drie minder zware dagen hebben. Zodoende kan je lichaam voldoende herstellen van de zwaardere trainingen.

Aan welke slechte gewoonte geef jij weleens toe?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips