Connect
To Top

8 tips voor hardlopen in de ochtend

Hardlopen in de vroege ochtend is niet niks. Met deze tips pak je het goed aan.

Een drukke, stressvolle dag op het werk kan zo maar een streep door je trainingsplannen van de avond betekenen. Al die hectiek vraagt om wat rust, nietwaar? Ondanks dat hardlopen een prima manier is om je koppie leeg te maken, is hardlopen misschien niet je eerste keuze in deze situatie. De oplossing? Sta voor dag en dauw op en maak je kilometers in de ochtend.

In dit artikel geef ik je 8 tips om een ochtendloper te worden.

1. Leg al je gear klaar

By far de belangrijkste tip als je wil hardlopen in de ochtend. Zorg dat al je gear klaar ligt op een plek waar je de ruimte hebt om het direct aan te trekken en snel de deur uit kan gaan.

2. Prepare your food

Moet je nu wel of niet eten voor je hardloopsessie in de ochtend? Het is een veelgestelde vraag. En er is geen goed of fout antwoord. Het heeft heel erg te maken met jou persoonlijke voorkeur. Er zijn echter wel een aantal richtlijnen waar je je keuze op kan baseren. Type training is zo’n richtlijn. Staat er een intensieve training zoals een intervaltraining of een lange duurloop op het programma dan is het aan te raden om vooraf iets te eten. Mijn persoonlijke voorkeur? Een bakje havermout met honing en een halve banaan. Wil je graag iets eten voor je ochtendhardloopsessie, leg de avond ervoor dan alles alvast even klaar.

3. Niet nadenken

Je warme bed is ’s ochtend niet het ideale adviesorgaan om te beslissen of je wel of niet moet gaan lopen. Zodra de wekker gaat, niet twijfelen en meteen uit bed. Ben je een denker? Denk dan aan het kickass gevoel dat je hebt direct na je run.

4. Repetition is the mother of skill

Om een diehard ochtendloper te worden, moet je lichaam wennen aan dat uurtje eerder opstaan. Enige wat je hierbij kan helpen is herhaling. Sta daarom zo vaak mogelijk, het liefst iedere werkdag, om hetzelfde tijd op. De eerste weken is het doorzetten, daarna wordt het gewenning en zal het steeds makkelijker worden.

5. Kies voor actieve muziek

Je hebt tegenwoordig van die wekkers die je uit je slaap sussen met van die natuurgeluiden. Dat is helemaal niks. Zorg voor een lekker uptempo muzakje, waardoor je goed uit je slaaprimte geschud en in no time naast je bed staat.

6. Zet je licht aan

Een donker huis is een slapend huis. Zorg daarom dat je zo snel mogelijk na opstaan in een ruimte bent waar je het licht aan kan zetten.

7. Badjas bij de hand

Het temperatuurverschil tussen een warm bed en uit bed is aanzienlijk en een van de grootste drempels bij het opstaan. Zorg daarom dat je direct na het opstaan bijvoorbeeld een badjas kan aantrekken die je lekker warm houdt.

8. Reward your self

Voor dag en dauw opstaan om te gaan trainen is niet niks, jezelf belonen mag dus best. Wat te denken van een heerlijk ontbijt direct nadat je terug bent of op weg naar je werk een vanilla spice skinny latte bij de Starbucks.

Voordelen van voor dag en dauw opstaan om te gaan hardlopen; al je collega’s vinden je badass en je kan meerdere keren in de week kickass foto’s instagrammen van zonsopgangen en wakker wordende steden.

Al met al. Hardlopen in de ochtend is een win-win-situatie. Niet bij nadenken, gewoon gaan doen dus.

9 Comments

  1. H uit D

    aug 11, 2017 at 08:53

    Hoi.. ook ik sta op om half 6 en dan loop ik tussen kwart voor 6 en kwart voor 7, het lijkt zwaar, en het opstaan steekt inderdaad vaak tegen, maar het is zalig om zo je dag te beginnen en je hebt ook nog niet al te veel last van de uitlaatgassen van auto’s. Het begint echter wel weer donkerder te worden, de dagen korten… dus de bospaden vermijd ik steeds meer (ben een bangerik in een donker bos). En oh ja, stiekem voel je je inderdaad heel stoer na zo’n loopje. Ik vertel het wel niet echt rond, de pretentie achterwege laten vind ik een must voor iedere loper, ik haat opscheppers. Dus ook dit even anomoniem.

  2. Pingback: Muziek Hardlopen | aktiesport.tk

  3. Hilde

    jan 5, 2017 at 19:00

    Ik sta om 6 uur op ,kleren liggen klaar, dan wek ik mijn beierische gebirgs schweisshunde, doe ze de hema fietslampjes aan. Pak de fiets en dan start ik op de IJsseldijk een eindje verderop met hardlopen.
    Route is 5klm of 7, al naar gelang ik tijd heb en dan :gaan met die banaan. Kom de krantenbezorgster van de Stentor tegen en enkele fietsers die in Hattem werken.
    Heerlijk!

  4. Marcel

    sep 18, 2016 at 20:39

    Eh, om 6 uur opstaan en gaan lopen is toch vroeg genoeg, lijkt me……of liggen jullie al om 9 uur op bed????

  5. Dick Brandwijk

    sep 11, 2016 at 16:48

    Ik sta elke dag om 3.30 uur op , en ga dan hardlopen , ik loop elke dag 15 km , heerlijk die rust en stilte geen gejak en geraas van mensen , ik doe dit al 15 jaar en hoop het nog vele jaren te doen

  6. Sheiry

    aug 25, 2016 at 02:58

    Ja hardlopen in de ochtends, dat deed ik vroeger altijd. Precies zo als je het omschrijft. ’s ochtens vroeg als ik wakker werd kleed ik me snel aan at wat en ging dan lopen, na lopen had ik dan het gevoel dat ik de hele wereld aan kon. Ik vraag mij af waarom ik dat niet meer doe. Ieder geval thanx voor de tips. Ik besef nu wat ik zowel verkeerd doet. En plaats van opstaan en meteen aan te kleeden, doe ik opstaan ochtend – jas aan beneden op de bank te ploven vervolgens televisie aan te zetten rustig wat eten en tegen de tijd dat ik wel wil gaan hardlopen/ joggen heb ik dan geen zin meer. Thanx zeg, Ik zie nu wat ik verkeerd doe … En zal snel m’n ochtend strategie aanpassen.

  7. Tamara

    mei 7, 2016 at 11:11

    Ik loop nu al een paar weken tussen 4.30 tot 5.30 m, sta om 3.45 uur op schiet in mijn hardloopkleding laat de hond uit en eet tegelijk een banaan en daarna lekker hardlopen dan douchen en ontbijten en hoppa op t foetsie naar mijn werk ? Heerlijk al die zingende vogels en ( nu in het voorjaar) opkomende zon,

  8. Jeff

    feb 22, 2014 at 20:50

    Ik loop heel vaak heel vroeg heerlijk en met een fris, fit gevoel naar het werk.
    Wekker op 5 uur even tanden poetsen en toiletteren, en dan hoppa rondje van 4a 5 km.
    Gelijk wakker douchen en werken. De ochtend is echt heel mooi vanmorgen om half zes liep ik te genieten bij mijn rondje Pink Floyd op de koptelefoon en in de schemering langs het Noord-Hollands kanaal.
    Geen tijd om te lopen an me hoela gewoon lekker vroeg.

  9. Indy

    feb 3, 2014 at 06:22

    De beste truck voor mij is; slapen met je loopkleding aan. Als je dan wakker wordt ga je als trotste loper natuurlijk niet je kleding uit doen zonder gelopen te hebben:)!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten