Connect
To Top

Afsluitdijk Open: tips van een ervaringsdeskundige

Sta jij op 4 september aanstaande aan de start van de 32.5 kilometer lange Afsluitdijk Open? Lees dan deze drie tips van een ervaringsdeskundige.

Op 4 september aanstaande zullen honderden hardlopers de strijd aangaan met zichzelf en met een van de saaiste hardloopparcoursen van Nederland: Afsluitdijk Open 2016

Hardlopen op de Afsluitdijk

Sinds ik mezelf een hardloper noem, wilde ik de Afsluitdijk een keer ‘doen’. Hoe vet zou het zijn om dit 32.5 kilometer lange stuk Nederlandse geschiedenis te overwinnen op hardloopschoenen..?

Op 10 maart 2013 kreeg ik de kans.

Nu ben ik niet van plan om ruim drie jaar na dato een race report te schrijven (die lees je hier), maar als ervaringsdeskundige kan ik wel mijn tips met jullie delen.

De aller-aller-allerbelangrijkste tip die ik voor de deelnemers aan de Afsluitdijk Open heb is erg simpel.

Na de sluizen van Kornwerderzand ben je er nog niet

Dit klinkt echt totaal niet als een heel goede tip, maar als ik geweten had dat de Afsluitdijk niet daar eindigde was in 2013 mijn hardloopwedstrijd waarschijnlijk een stukje beter gegaan.

Here’s why.

Zoals je weet is de Afsluitdijk nagenoeg een rechte weg. Vanaf de start zie je in de verte de sluizen van Kornwerderzand al liggen. Dit lijkt het einde van de dijk, maar niets is minder waar.
In 2013 richtte ik mij op de sluizen en dacht dat daar dan ook wel ergens de finish zou zijn. Maar nee… De Afsluitdijk loopt nog enkele kilometers door. Mentaal kwam dit hard binnen en daardoor waren deze ‘extra’ kilometers dan ook loodzwaar.

Dus… Don’t be like me.

Focus je niet te veel op de sluizen. Je bent er dan bijna, maar je hebt nog enkele kilometers in het verschiet. Zorg dus dat je nog wat energie over hebt.

En dit brengt me tot een andere tip: denk aan je snelheid.

Je hebt weken (misschien wel maanden) getraind voor deze wedstrijd en in combinatie met een goede taperperiode – je weet wel het verminderen van trainingsomvang – voor voel je je opperbest. De eerste kilometers zullen dan ook heel makkelijk voelen, waardoor je zonder dat je het eigenlijk merkt te snel van start gaat. En daar ga je later in de wedstrijd de rekening voor betalen.
Een goede strategie om dit te voorkomen, is om vooraf een specifiek tijdsdoel te bepalen en gebaseerd hierop een kilometertijd te bereken. Zodoende kan je eenvoudig tijdens de wedstrijd controleren of je te hard loopt.

En nu ik toch bezig ben: niet experimenteren.

32 kilometer is een klere eind. Maak het jezelf dus zo makkelijk mogelijk en probeer geen nieuwe dingen uit. Tijdens de wedstrijd draag je het kledingsetje waar je de meeste kilometers in hebt gelopen en waar je geen schuurplekken van krijgt.
Hetzelfde geldt voor je hardloopschoenen. Trek geen nieuw paar aan, zelfs niet een nieuw paar van exact hetzelfde model. Een hardloopschoen is namelijk nooit hetzelfde.
Voeding is hetzelfde verhaal. Niet experimenteren met nieuwe gels, sportdrank of andere middelen tijdens de wedstrijd. De kans dat je maag ervan op hol slaat, is groot en geloof mij (ook hier ervaringsdeskundige) dat is het laatste wat je wil.

De Afsluitdijk is een van Nederlands belangrijkste bouwwerken. Deze van start tot finish hardlopen, is een absolute prestatie waar je trots op mag zijn. Ik wil dan ook alle deelnemers aan de Afsluitdijk Open een geweldige wedstrijd toewensen.

1 Comment

  1. Hans Nijenhuis

    aug 22, 2016 at 10:45

    Dank, die eerste tip ga ik onthouden! (Die andere twee ook, maar die gelden ook voor de marathon dus die kwamen bekender voor.)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips