Connect
To Top

Amsterdam Marathon Trainingslopen

Vanochtend de officiële kick-off van mijn marathon voorbereiding  met een 20km duurloop door het Amsterdamse Bos. Dit was de eerste marathon trainingsloop in een reeks van vier, georganiseerd door Stichting Trainingslopen. Vanaf nu zijn alle pijlen gericht op 21 oktober, TCS Amsterdam Marathon.

Ruim voor aanvang parkeer ik de auto bij de Febo op Stadionplein. Het Olympisch Stadion is het startpunt van alle marathon trainingslopen. 84 jaar geleden was dit het epicentrum van de mondiale sportwereld. Ik kan me geen betere plek voorstellen om mijn marathon voorbereiding te starten.

Tempogroep 5:30

De kantine is al goed gevuld op het moment dat ik me inschrijf en startbandje ontvang. Nog even de laatste voorbereidingen treffen, Garmin 405 om de pols en TuneBelt inclusief telefoon om de linker bovenarm. Tegenwoordig moet natuurlijk alles dubbel en dwars, social connected, geregistreerd worden. Op het tartan van het Olympisch Stadion kan er een tempogroep gekozen worden. Ik besluit om mee te lopen in de 5:30 minuut per kilometer groep. Het aanbod is breed en voor ieder wat wils. Snelle lopers pakken de 4:15 groep, langzamere pakken 6:30 of 7:00 per kilometer.

Doel van langzame duurlopen

Van deze marathon trainingslopen wordt je niet sneller, je traint je lichaam op vetverbranding. Wat weer erg belangrijk is tijdens de marathon. Je tempo ligt dan ook 15 tot 30 seconden per kilometer lager dan je tempo in de marathon zelf. Advies is dan ook om deze duurlopen af te wisselen met korte tempolopen en interval trainingen.

De trainingsloop inclusief sportdrank en bananen

Eenmaal gestart lopen we een rondje over de atletiekbaan van het Olympisch Stadion om vervolgens achterlangs richting het Amsterdamse Bos te lopen. De groep waar ik in loop bestaat uit ongeveer 30 personen, veelal heren maar ook wat dames. Er wordt hier en daar onderling gepraat. In het Amsterdam Bos aangekomen lopen we rechts van de bosbaan.

Naast wat kleine route ‘hickups’ zijn deze trainingslopen top geregeld, de organisatie heeft een drankpost ingericht met water en sportdrank waar we in totaal 3x langskomen. Even een slokje, plasje en weer door. De laatste stop op 15km heeft zelfs bananen.  Top!

Na heel wat verharde en onverharde paden, lopen we na 17 km Amsterdamse Bos weer richting uitgang. Last stop: Olympisch Stadion. Mijn benen voelen goed, ik besluit om er gebruik van te maken en de laatste kilometers even flink aan te zetten. Een andere loper haakt aan en samen lopen we de laatste kilometers in gemiddeld 4:15. Lekker! Om een volle 20km te lopen is een rondje in het Olympisch Stadion nog wel nodig, natuurlijk geen probleem. Ik ben vereerd!

Amsterdam Marathon Trainingsloop – 20km duurloop, de breakdown

Volgende trainingsloop 19 augustus

Iedereen die de Marathon van Amsterdam gaat lopen op 21 oktober aanstaande, kan ik zeker aanraden om zich in te schrijven voor deze traingslopen. De volgende is 19 augustus en zal over 25km gaan. 8 en 30 september zijn trainingslopen nummer 3 en 4. Meer info vind je op de website van Stichting Trainingslopen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Races & Reports

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten