Connect
To Top

Amsterdam Marathon Voorbereiding Week 9

Super positieve trainingsweek achter de rug, waarin ik mezelf flink heb getest. De afgelopen weken liep ik namelijk al een tijdje met de vraag of ik het gewenste marathontempo van 4.45 – 5.00 min/km 42.195 meter zou kunnen volhouden. Want, in mijn voorbereiding loop ik het, op korte 10 / 12 km runs na, niet. Ik besloot dus om afgelopen zaterdag mijn langzame duurloop van 32 km om te toveren tot een tempoloop. Misschien niet een verstandige beslissing maar ik had behoefte aan bevestiging. Resultaat was goed! Ik ben de duurloop eenvoudig doorgekomen, met hier en daar een zwaar momentje. Niks geks en (belangrijk)  geen tempoverlies. Niet helemaal waar, km 8 en 9 op de boulevard van Zandvoort naar Bloemendaal gingen in 5:16 min/km. Maar dat was vanwege een zware tegenwind en regen.

 

Weekend was extra zwaar omdat ik op zondag de Dam tot Damloop liep. Deze zou je rustig kunnen lopen, maar benen voelde goed aan dus full speed naar Zaandam. Eindtijd 1:12:55, lees hier mijn hele verslag van de Dam tot Damloop ’12. Ook weer een top resultaat met en dito herstel. Gedurende de zondag kleine pijntjes in mijn kuit en op maandag ook niks. Geen manke nelis gedoe of loopstok nodig. Ik ben in vorm en dat is erg fijn om te weten!

Nog vier weken voor de marathon, waarbij ik de aankomende dagen nog flink aan de bak moet. De drie weken erna is de taperperiode van de marathonvoorbereiding, dit wil zeggen dat aantal trainingen gelijk blijven maar de intensiteit afneemt.

Breakdown week 8 marathon voorbereiding:

  • Kilometers: 83,58
  • Tijd: 6:40:23
  • Calorieën: 6928

Marathon trainingschema voor aankomende week ziet er als volgt uit:

  • Maandag: rust
  • Dinsdag: 40 minuten rustige duurloop
  • Woensdag: 3 km inlopen, 4 x 1600 meter in 7 minuten (rust = 4 minuten), 3 km uitlopen.
  • Donderdag: 50 minuten rustige duurloop
  • Vrijdag: vrij
  • Zaterdag: 35 km langzame duurloop
  • Zondag: 20 minuten zwemmen

Bovenstaand planning  is onderdeel van het marathonschema zoals is opgesteld door Runner’s World in de marathongids. Deze gids bevat 172 vragen en antwoorden over voedsel, blessures, hardloopschoenen, drinken en ga zo maar door!  Je koopt deze complete marathongids op www.runnersweb.nl.

Photocredit: Photorun

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Logboek

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten