Connect
To Top

Beginnen met hardlopen: 3 gouden hardlooptips

Dit artikel bevat drie hardlooptips die essentieel zijn voor iedereen die wil gaan starten met hardlopen of recent is begonnen.

Januari 2015 vier ik mijn vierde hardloopverjaardag. Het was niet mijn keuze om te starten, ik werd gedwongen door mijn zwager maar terugkijkend was het een game changer.  Runner’s High en mijn dienstverband als online manager bij Runner’s World is allemaal terug te herleiden naar dat ene moment in januari 2011.

In 2011 was ik kampioen bankhangen en at ik minimaal een keer in de week in de snackbar. Aan sporten deed ik niet en dat had zo z’n effect op mijn 1.74 meter lange lichaam.  Met 84 kilo was de verhouding zoek. Mijn zwager, met een marathon-pr van 3:45 zelf een gepassioneerde loper, doorzag dat en schreef me zonder twijfel in voor de Runner’s World Zandvoort Circuit Run.  Ik moest aan de bak.

Nu, bijna vier jaar later en 15 kilo lichter, heb ik vier marathons voltooid (pr 3:09:55) en sta ik aan de vooravond van mijn tweede ultra trail. Door vele lange duurlopen, intervaltrainingen, herstelloopjes en tempoblokken heb ik inmiddels redelijk wat kennis opgebouwd over hardlopen. En dan heb ik het nog niet eens over de honderden werkuren op de redactie van het best gelezen hardloopblad van Nederland.

Ik gun iedereen de ontwikkeling die ik in de afgelopen jaren heb doorgemaakt, daarom in dit artikel drie hardlooptips voor iedereen die wil beginnen met hardlopen of recent is begonnen met lopen. Geen wetenschappelijk onderzoek als basis, maar volledig gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Daarom durf ik ze ook gouden hardlooptips te noemen. En, natuurlijk op iedereen toepasbaar. Dik, dun, jong en oud. Deze tips hebben mij een nieuw leven geven. En als ik het kan, kan jij het ook.

Tip 1 – Stel jezelf een doel

Beginnen met hardlopen gaat altijd gepaard met drempels. Of dit nu gebrek aan motivatie of slecht weer is, om progressie te boeken moet je er over heen. Zorg er daarom voor dat je ergens naartoe werkt. Dit kan van alles zijn. Gewicht verliezen, dertig minuten aaneengesloten hardlopen of je eerste wedstrijd uitlopen. Ik ben een grote voorstander van de laatstgenoemde en probeer daarbij vooral zo veel mogelijk vrienden te betrekken. Daarmee heb ik het niet over het delen van je trainingen. Nee, zorg ervoor dat je vrienden zich ook inschrijven voor dezelfde wedstrijd. Een trainingsmaatje is namelijk de beste stok achter de deur als de motivatie ver te zoeken is. Ondanks dat mijn zwager en ik niet heel vaak met elkaar trainden voor de Runner’s World Zandvoort Circuit Run, je houdt elkaar wel scherp door wekelijks de trainingen en gang van zaken te bespreken.

Tip 2 – Gebruik een trainingsschema

Beginnen met hardlopen is in de beginfase een dialoog met je lichaam. Je gewrichten en vooral je heupen, knieën en enkels krijgen bij iedere pas een flinke klap te verwerken. Je moet in die eerste weken dan ook constant naar je lichaam luisteren en monitoren of er geen terugkerende pijntjes zijn. Als beginnende hardloper moet je daarom ook niet denken in kilometers, minuten is de enige eenheid die telt. Je lichaam moet wennen aan de belasting en tijd is dan een goede graadmeter. En verdeel in de eerste weken de intensiteit. Loopt per training bijvoorbeeld vijf keer een minuut met een rustpauze van een minuut waarin je wandelt. Als je deze belasting je goed afgaat verminder dan de rustpauze.

De minuten en blokkenopbouw zijn dan ook wat mij betreft de twee benaderingen die je in een trainingsschema moet zoeken. En voor een goed trainingsschema hoef je niet je portemonnee te trekken. Er zijn p het web voldoende gratis hardloopschema’s te vinden, bijvoorbeeld de beginnersschema’s van Runner’s World of de podcasts / app van de Belgische Evy.

Tip 3 – Koop hardloopschoenen

Hardlopen is een laagdrempelige sport en kan overal uitgevoerd worden, er is bijna geen verplichte gear voor nodig. Bijna…. Een goed paar hardloopschoenen is een noodzaak, maar vanwege de hoge aanschafprijs vaak eentje die niet als zodanig wordt gezien. De eerste trainingen worden vaak gedaan op oude sneakers of tennisschoenen. Ik deed het ook en liep op een oud paar New Balance-sneakers die absoluut niet geschikt waren voor hardlopen. Zwaar, niet flexibel en het beetje demping dat er in zat was volledig uitgedroogd. Resultaat was een dikke knie. Eenmaal op een goed paar hardloopschoenen niks aan de hand en kon ik ‘echt’ beginnen met hardlopen. Hardloopchoenen kopen kan met al het reclamegeweld, felle kleuren en technische termen nog best lastig zijn. Een tijdje geleden schreef ik er al een artikel over met een aantal tips. Lees dit artikel hier.

Ik hoop dat je als beginnende hardloper uit de voeten kan met de bovenstaande hardlooptips. Zoals gezegd, het zijn tips gebaseerd op mijn ervaringen uit de afgelopen vier jaren. Heb je vragen of zijn er onduidelijkheden? Reageer dan op dit artikel.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Featured

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten