Connect
To Top

Beginnen met hardlopen en afvallen; 5 tips voor succes

Beginnen met hardlopen en afvallen; een prima combinatie. Om kilo’s kwijt te raken is een goed dieet ook van belang.

Wil je beginnen met hardlopen om af te vallen? Goed zo. Hardlopen is een laagdrempelige manier om gewicht te verliezen. Hou er rekening mee dat je met hardlopen alleen geen kilo’s kwijt gaat raken. Wat je voor en na het hardlopen doet is misschien nog wel belangrijker.

Beginnen met hardlopen en afvallen? In dit artikel vijf tips voor succes.

Hou een voedingsdagboek bij

Beginnen met hardlopen en afvallen is vooral goed monitoren wat je eet.

Een handig hulpmiddel voor het bijhouden van je voeding is een dagboek. In een voedingsdagboek schrijf je alles op wat je gedurende de dag eet. Het zal je verbazen wat je allemaal naar binnen werkt.

Bijkomend voordeel van het bijhouden van een voedingsdagboek is dat je ook in kaart welke ‘verkeerde’ dingen je allemaal eet. Analyseer aan het einde van de dag welke dit waren en zo weet je waar je calorieën kan ‘besparen’.

Je hebt ook vast wel gehoord dat hardlopers (want dat ben je nu) koolhydraten moeten eten. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals pasta en rijst zijn voor veel lopers de favoriete maaltijdingredient op de avond voor een belangrijke wedstrijd. Maar omdat jouw kilometeromvang nog niet zo groot is heb je er nog niet zo veel van nodig.

Al met al is het belangrijk om te zorgen voor een gevarieerd dieet waarbij je groeten, fruit, magere vleeswaren en vis met elkaar combineert.

Eten voor je training

Beginnen met hardlopen en afvallen is ook veel mythes ontkrachten.

Misschien ken je de volgende mythe wel; voor je training niks eten zorgt ervoor dat je lichaam direct overschakelt op vetverbranding. Niks is minder waar. Je lichaam zal als eerst koolhydraten verbranden die in je spieren zijn opgeslagen als glycogeen. Wanneer deze voorraad op is schakelt je lichaam over op vetverbranding, waardoor je energieniveau sterk daalt en daarmee ook je snelheid. Dit zorgt ervoor dat je minder calorieën verbrandt dan wanneer je vooraf wel iets gegeten had.

Eten na je training

Het is belangrijk om na je run iets te eten, maar omdat je trainingsomvang nog niet zo groot is moet je opletten met wat je eet. Een handje rozijnen, noten of een gezonde smoothie is na een loopje al voldoende. Laat dat bord pasta maar staan.

Drinken

Beginnen met hardlopen en afvallen betekent ook gedurende de dag voldoende water drinken. Je lichaam werkt het beste onder consistente omstandigheden. Zorg voor een geleidelijke inname waarbij je urine een prima graadmeter is. Je waterinname is in orde wanneer je urine een licht gele kleur heeft.

Niet overdrijven

Probeer je enthousiasme te temperen en werk jezelf niet te gronde. Probeer in de beginfase van beginnen met hardlopen en afvallen drie keer 20 minuten te lopen. Luister hierbij goed naar je lichaam. Je gewrichten krijgen tijdens het hardlopen namelijk flinke klappen en dit kan mogelijk voor klachten zorgen. Denk je dat het de verkeerde kant op gaat, wandelen is geen schande. Je kan dan bijvoorbeeld je loopje opdelen in stukken waarbij je lopen afwisselt met wandelen.

Super goed dat je wilt beginnen met hardlopen om gewicht te verliezen.

Ik wil absoluut niet demotiverend zijn, maar het is een lange en soms zware weg. De kilo’s zullen er niet van af vliegen zoals bij een crash dieet. Blijf gefocust op de lange termijn. Geloof me, naarmate de maanden voorbij gaan zal je je steeds beter gaan voelen. Op den duur verwelkom je nieuwe gaatjes in je riem en moet je shoppen voor nieuwe kleding. En daar doen we het allemaal om.

Je kan het!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten