Connect
To Top

Beginnen met hardlopen: 4 redenen waarvan er geen enkele afvallen is

Afvallen is niet de enige waarom veel meer mensen zouden moeten beginnen met hardlopen.

Als fanatieke hardloper heb jij inmiddels zo veel kilometers gemaakt dat je niet meer zonder kan. Schaam je niet, ik zit in hetzelfde schuitje. Maar denk eens terug naar jouw beginperiode. Je allereerste kilometers.

Waarom trok jij je hardloopschoenen aan?

Grote kans dat je bovenstaande vraag beantwoord met iets in de trant van: afvallen of fitter worden. Dit is een uitstekend antwoord. Sterker nog… Deze vraag kan je niet verkeerd beantwoorden. Iedereen die begint met hardlopen is een topper.

Toch heeft regelmatig wat kilometers maken nog een aantal andere voordelen die reden genoeg zijn om te beginnen met hardlopen.

In dit artikel vier redenen om te beginnen met hardlopen die niks te maken hebben met afvallen of fitter worden.

Tegengaan van geheugenverlies

Lichaamsbeweging in het algemeen en hardlopen in het specifiek kan helpen bij geheugenverlies, want beweging bevordert een betere bloedstroom en de hersenen werken beter met een gezonde bloedtoevoer. Zo toonde een onderzoek, gepubliceerd in het Journal of Alzheimer’s Disease uit 2012 aan, dat mensen die een tijdje doorbrachten op een hometrainer beter herinneringen konden oproepen dan de controlegroep die niks deden.

Bestrijden van depressie

Wij weten natuurlijk al dat beweging een uitstekende manier is om stoom af te blazen en te ontspannen. Het wordt zelfs aanbevolen als een manier om depressie te bestrijden. Hoe? Beweging houdt de hersenen bezig en houdt het stresshormoon cortisol in toom waarmee de symptomen angst en rusteloosheid kunnen worden bedwongen. Althans, dit schrijft sportarts Jordan Metzl in zijn boek The Exercise Cure. Na een zware dag op het werk of voor een grote test kan zelfs een rustig loopje de zenuwen al verminderen.

Meer energie

Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar als je moe thuiskomt na een drukke dag op het werk of school dan kan een rondje hardlopen je voorzien van de benodigde energie. Een onderzoek uit 2007, uitgevoerd door de Universiteit van Georgia, toonde aan dat mensen die nauwelijks bewogen hun energieniveau een flinke boost konden geven door op regelmatige basis te bewegen.

Goed voor het hart

Regelmatige lichaamsbeweging is goed voor het hart. Een onderzoek uit 2012 toonde aan dat mensen die op een matige intensiteit bewogen, zoals stevig wandelen, de kans op het ontwikkelen van risicofactoren voor hart-en vaatziekten en diabetes verminderde.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Inspiratie

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten