Connect
To Top

De vier belangrijkste learnings van mijn marathonvoorbereiding

Ik liep minder en langzamer. Waarom mijn zevende marathonvoorbereiding de meest leerzame ooit was.

Ik tik dit artikel op zo’n 10.000 meter hoogte in het vliegtuig op weg naar Frankfurt waar ik mijn zevende marathon zal lopen.

De afgelopen maanden heb ik onder leiding van hardlooptrainer Rob Veer hard getraind om over een paar dagen onder de magische drie uurs grens te duiken. 42.195 meter in 2:59:59 uur, dat is het doel.

De aanleiding om met Rob te gaan samenwerken kwam mede door de teleurstellend verlopen Berlijn Marathon vorig jaar. Ook toen ging ik weg op een sub drie uur-schema, maar kwam rond dertig kilometer keihard de man met de hamer tegen. Achteraf gezien heb ik in de voorbereiding een aantal essentiële dingen verkeerd gedaan. Toen ‘stelde’ ik nog mijn eigen trainingsschema’s op en deed wat goed voelde. Dit resulteerde in een blijvende drang naar omvang en te weinig rust.

Als ik de Berlijn marathonvoorbereiding (en degene daarvoor) met die van de afgelopen maanden vergelijk zijn er een aantal significante verschillen. Deze zijn samen te vatten in onderstaande vier ‘learnings’.

Omvang is niet alles

Mijn grootste ‘blunder’ in de marathonvoorbereiding richting de Berlijn Marathon was de constante focus op omvang. Ik moest en zou een bepaald wekelijks kilometertotaal behalen. Een wereld van verschil met wat ik nu doe. Als ik nu rond de tachtig kilometer uitkwam was het veel. Vorig jaar was tachtig het doel, zelfs in ‘rustige’ weken.

In een goede marathonvoorbereiding gaat het niet om totalen, het gaat erom wat je met de kilometers doet.

Ga langzaam

Ook zo iets wat ik achteraf gezien niet heel vaak deed in aanloop naar Berlijn; langzaam hardlopen.

Mijn marathontempo is sinds Berlijn niet veranderd, 4:14 minuten per kilometer. Toen dacht ik dat easy days kilometers van vijf minuten waren. Met de kennis van nu kan weet ik dat dat geen ‘easy days’ genoemd mogen worden. In de afgelopen maanden gingen rustige runs in 5:30 minuten per kilometer, dus ruim een minuut langzamer als het beoogde marathontempo.

Vergis je niet, ik draaide in de afgelopen maanden voldoende snelle kilometers. Als ik de langzame afzet tegen de snelle kilometers zal de verhouding ongeveer 75% / 25% zijn geweest. Tweevoudig Ironman-kampioen Jesse Thomas schreef over het belang van langzame kilometers een goede column.

Breng variatie in je trainingen

Zoals gezegd, denk niet al te makkelijk over een marathonvoorbereiding. Het vergt toewijding gedurende een aanzienlijk deel van het jaar. Je kan iedere training weer hetzelfde rondje lopen, maar dat zal niet heel veel goeds doen voor je motivatie. Houd je training leuk en wissel regelmatig van route, ondergrond en tempo af. Zo probeerde ik een keer in de week op de atletiekbaan te trainen en bracht trainer Rob variatie aan door tempoblokken en versnellingen toe te voegen aan duurlopen.

Doe aan crosstraining

Op een aantal verlaten fietsritjes en zwemsessies na, deed ik tijdens de voorbereidingen van mijn eerste zes marathons alleen maar aan hardlopen. Dat klinkt natuurlijk volkomen logisch, maar mijn lichaam ging gedurende de jaren steeds meer protesteren. Van die pijntjes die te klein zijn om een echte blessure te noemen, maar te groot om te negeren. Daarom besloot ik richting de Frankfurt Marathon het roer om te gooien. Ik ging een dag in de week minder hardlopen (van vijf naar vier), maar voegde twee crossfit-sessies aan mijn wekelijkse trainingsschema toe. Naarmate de trainingsweken voorbij gingen en ik steeds meer crossfit workouts volbracht namen de pijntjes af. Nu daags voor de marathon is mijn hiel nagenoeg ’stil’ en de rest van mijn lichaam in orde.

Goede voorbereiding

Ongeacht het resultaat aanstaande zondag, ben ik tevreden over het verloop van de voorbereiding. Ik voel me sterker en fitter dan ooit te voren. Dit betekent niet dat ik zomaar even die sub drie marathon ga lopen. Het wordt nog een hele kluif. Ik heb erg veel zin om de strijd aan te gaan, maar het wordt bikkelen.

Benieuwd hoe ik het ga doen aanstaande zondag? Schrijf je in op de Runner’s High Weekly (de gratis wekelijkse nieuwsbrief van Runner’s High), houd mijn Instagram in de gaten of volg me op Strava voor de splits achteraf.

4 Comments

  1. Tim Baks

    okt 29, 2016 at 16:55

    Thanks, Rob!

  2. Tim Baks

    okt 29, 2016 at 16:54

    Thanks, Bjorn!

  3. Bjorn Paree

    okt 29, 2016 at 12:14

    Succes in Frankfurt !!

  4. Rob Veer

    okt 29, 2016 at 10:12

    leuk stukkie 🙂 veel succesmorgen!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten