Connect
To Top

Wat is de beste bereidingswijze van groente voor vitaminebehoud?

Groente is een belangrijke bron van vitamines, maar het bereiden van groente verlaagd het vitamineniveau. Wat is de beste bereidingswijze voor vitaminebehoud?

Dat vitamines een belangrijke rol spelen in ons lichaam is duidelijk.

Er zijn verschillende soorten en hebben allemaal een eigen functie. Vitamines zijn onmisbaar voor het goed functioneren van het lichaam en het in standhouden van een goede gezondheid. Ook spelen ze een belangrijke rol in het lichaam bij groei, herstel en onderhoud. Als hardloper maak je actief gebruik van al deze functies, de noodzaak om dagelijks voldoende vitamines binnen te krijgen is dus hoog.

Wat is de beste manier om groente te bereiden?

Fruit en groenten zijn de belangrijkste leveranciers van vitamines.

Dagelijks een portie eten wordt dan ook al jaar en dag gepropageerd door de overheid als onderdeel van een gezonde manier van leven. Eten is een ding, maar wat is eigenlijk de best manier om groente te bereiden zodat je het vitamineniveau behoudt? Deze vraag is redelijk simpel te beantwoorden: er is niet een manier die beter is dan de andere.

Veranderende samenstelling

Koken, bakken, wokken, stomen of in de magnetron. Geen goed of slecht. Dit is niet helemaal waar. Broccoli in een bak met frituurvet hangen is niet bevorderlijk voor een gezonde levensstijl. Het ding is dat wanneer je groente verwarmt de samenstelling verandert. Zo neemt het vitamine c niveau van verse spinazie met ongeveer 2/3 af wanneer je het kookt. Aan de andere kant wordt bij het koken van wortelen het niveau van carotenoïde (in lichaam omgezet in vitamine A) verhoogd.

De magnetron is zo gek nog niet

De volgende uitspraak is misschien wat vreemd, maar niet minder waar.

Bereiding van groente in de magnetron is niet noodzakelijkerwijs slecht. Een studie uit 2007 toonde aan dat stomen en koken van broccoli voor 22 tot 34 procent verlies van vitamine C zorgde. Bereiding van dezelfde groente in de magnetron zorgde voor 90% behoud van vitamine C.

Ingeblikte groente kan je beter laten staan.

Zo verliezen erwten en wortelen in blik 85% tot 95% van hun vitamine C. Bevroren producten zijn dan een betere keuze, het vitamine C niveau is in vergelijking met verse producten vaak hoger. Dit komt doordat het vitamineniveau van verse producten daalt tijdens opslag en transport.

Gewoon lekker groente eten

Wat is de beste manier om groente te bereiden?

Er is dus geen goed of slecht. Wel kan ik het volgende advies geven. Breng variatie aan in de manier waarop je groente bereidt. Niet alleen maar koken of bakken. Mix deze twee veelvuldig en vergeet niet je groente zo af en toe ook te wokken. Als je op regelmatige basis groente en fruit eet dan ben je sowieso goed bezig en hoef jij je al helemaal geen zorgen te maken.

Image: Flickr / Martin Cathrae

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Voeding

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten