Connect
To Top

Word een betere hardloper door Game of Thrones

Op het 1e gezicht hebben hardlopen en Games of Thrones geen overeenkomsten. Toch zijn de perikelen in Westeros een uitstekende leerschool voor hardlopers!

Game of Thrones is mogelijk een van de vetste series ooit gemaakt. Seizoen na seizoen weten de makers je te verrassen met mysterieuze personages en epische mind fucks.  Waarom ik dit op Runner’s High schrijf? Geloof het of niet, maar er zijn meerdere overeenkomsten tussen hardlopen en Game of Thrones dan je denkt.

In dit artikel vijf dingen die hardlopers kunnen leren van alle perikelen in Westeros.

Maak een strijdplan

Zoals de Lanisters hun battle’s plannen, moet jij ook je voorbereiding en wedstrijd gedetailleerd in kaart brengen. Of je nu net begint met hardlopen of al een doorgewinterde loper bent. Bedenk vooraf waar je naartoe wil, wat je wil bereiken. Weest concreet, denk aan het SMART-principe (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Train je voor een bepaalde wedstrijd? Neem dan ook het parcours van de wedstrijd goed onder de loep. Kijk waar eventuele knelpunten liggen en bestuur het hoogteprofiel.

Eet vlees

In Game of Thrones is niet alleen veel vlees te zien in de vorm van naakte lichamen. Ook heel wat stukken varken, konijn en hert worden geserveerd gedurende de uitzendingen. Bij vlees draait het om de eiwitten. Deze voedingstof is in kleine mate energie voor de spieren, maar voornamelijk een belangrijke bouwstof voor elke nieuwe spiervezel die wordt aangemaakt.

Eet jij geen vlees?

Combineer dan verschillende eiwitbronnen, om zo aan de dagelijkse hoeveelheid van 0,8 gram te komen. Voor tips over hoe je als vegetariër voldoende eiwitten binnen krijgt, lees je het boek Eet en Ren van Scott Jurek.

Wandelen

Als highborn van Westeros rijd je veel paard, lowborns lopen erg veel. Wandelen is helemaal geen gek alternatief voor hardlopers. Na een zware training, zorgt een wandeling voor een snelle verwerking van de afvalstoffen in de spieren. Daarnaast is uit recent onderzoek (bron) gebleken dat een stevig wandeling beter is voor het hart dan hardlopen.

Cross training

Frequent hardlopen is een flinke aanslag op het lichaam. Sommige lopers hebben er meer last van dan andere, maar het is iedereen aan te raden om een keer in de week een andere sport te beoefenen. Zwemmen en fietsen zijn bekende alternatieven, paardrijden iets minder. Draaf net zoals lord Greyjoy door velden en train niet alleen je bovenbenen maar ook je buik- en rugspieren.

Sluit allianties

Als we een ding van Game of Thrones kunnen leren is dat je via strategische allianties verldslagen en oorlogen wint. In het hardlopen eigenlijk niet anders (minus de eventuele backstab natuurlijk). Veel alleen trainen kan een rede zijn om er op een gegeven moment mee op te houden. Sluit daarom een alliantie met een loopmaatje en spreek minimaal een keer per week af om samen een lekker rondje te lopen. Zorg ervoor dat hij of zij net even iets sneller is, dan kan jij je daar aan op trekken.

De 1e aflevering van seizoen 6 van Game of Thrones staat gepland voor 24 april.

Nog niet gestart met kijken van Game of Thrones? Alle seizoenen zijn te verkrijgen op DVD. Ben je meer een lezer, de Game of Thrones-boeken zijn hier te verkrijgen.

2 Comments

  1. Tim Baks

    jan 19, 2016 at 20:28

    Je hebt een punt, G. Verstand. Ondanks dat GoT een groot carnivorenfestival is, draait deze specifieke tip voornamelijk om de eiwitten. En om die binnen te krijgen hoef je niet per se vlees te eten.

  2. G. Verstand

    jan 19, 2016 at 19:54

    Leuk stukje en goede serie, maar tip 2; “eet vlees” slaat kant nog wal. In het boek dat wordt aangeraden voor niet vlees eters, “eat and run” van een van de beste lange afstandlopers ooit Scott Jurek, wordt juist uiteengezet dat je sneller gaat lopen wanneer je geen vlees eet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips