Connect
To Top

5 Looptips van Toptrainer Alberto Salazar

De 10 km op de Olympische spelen in London werd gewonnen door de Brit Mo Farah, tweede plek was voor zijn Amerikaanse trainingsmaatje Galen Rubb. Beide heren worden gecoached door oud New York en Boston marathon winnaar Alberto Salazar en maken deel uit van het Oregon Project. Wat kunnen wij als normale lopers leren van deze gouden en zilveren medaille. Onderstaand vijf looptips van Alberto Salazar die wij kunnen gebruiken om onze prestaties naar een nieuw niveau te tillen.

1. Denk lange termijn

Zowel zakelijk als prive streven wij naar quick results. Helaas werkt het niet zo in het hardlopen, heb geduld. Stel voor jezelf een drie jaren plan op met een hoofddoel. Bijvoorbeeld het uitlopen van de marathon onder vier uur of een flinke verbetering van je PR. Neem in dit plan ook een aantal subdoelen op, zodat je zicht blijft houden op je ontwikkeling.

2. Sluit je aan bij een trainingsgroep

Onderschat de kracht van een loopgroep niet. Rubb liep namelijk al jaren in een groep waarin hij nooit de beste is geweest. Ga opzoek naar een dergelijke groep die je elke training weer uitdagen en waar jij je aan kan optrekken. Zo heb je altijd iets om naartoe te werken. Goed voor de ontwikkeling en zelfvertrouwen!

3. Werk aan je techniek

Alberto Salazar heeft op het gebied van looptechniek drie aandachtsgebieden: Landing, houding en voorwaartse beweging.

  • Landing: Probeer licht te lopen door harde hiellandingen te vermijden en te landen op de bal van je voet. Verder is het belangrijk om je voet tijdens de landing onder je lichaam te plaatsen.
  • Houding: Probeer je hele lichaam, van hoofd tot teen, te ontspannen. Je loopt hierdoor efficiënter en verbruikt minder energie.
  • Voorwaartse beweging. Probeer zo min mogelijk verticaal te bewegen. Hoe meer tijd je in de lucht besteedt, hoe langzamer je (horizontaal) vooruit beweegt.

Let op: veranderen van je looptechniek neemt veel tijd in beslag en is alles behalve makkelijk. In een korte periode je looptechniek veranderen kan uitdraaien op blessures. Niet overhaasten, plan wekelijks een aantal momenten waarop je aan de slag gaat met de nieuwe techniek en breid dit rustig aan uit.

4. Leer sprinten

Sprinten belast spieren die in traditionele trainingen zoals interval, tempolopen en lange duurlopen niet worden aangeroepen. Door sprinten op te ben als vast onderdeel zal je kracht en explosiviteit toenemen. Verbeteren van je sprint zal in het algemeen de effectiviteit van je andere trainingen verhogen, je wordt er sneller van en gaat er langer effectiever van lopen.

5. Braintraining

Misschien wel het allerbelangrijkste: geloof in jezelf en je kunnen. Visualiseer dat jij je doel behaalt. Blijf positief, het glas is altijd half vol! Sterker nog het stroomt over. Focus je dan ook op dingen die je kan beïnvloeden tijdens je training en in wedstrijden.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten