Connect
To Top

Een training opstellen in Garmin Connect en op je Garmin GPS-horloge zetten

In een aantal eenvoudige stappen een training aanmaken in Garmin Connect en deze vervolgens op je Garmin GPS-horloge zetten.

Begin dit jaar publiceerden we een stappenplan om een training op te stellen via Garmin Connect en deze vervolgens te synchroniseren met je Garmin GPS-horloge. Enige tijd na publicatie kreeg Garmin Connect een nieuw jasje waardoor de inhoud van het artikel niet meer overeenkwam met de huidige situatie. Daarom in dit artikel een herziend stappenplan die laat zien hoe jij in de nieuwe Garmin Connect-omgeving een training kan aanmaken en direct op je Garmin GPS-horloge kan zetten.

Oud vs nieuw

Om je een idee te geven, hieronder de oude en nieuwe omgeving. Nieuw wordt door Garmin als ‘modern’ gecommuniceerd en is via connect.garmin.com/modern/ te bereiken. De oude versie van Garmin Connect wordt ‘klassiek’ genoemd en wordt niet meer actief gepromoot.

Klassieke weergave Garmin Connect

Garmin Connect, klassieke vormgeving

Moderne weergave Garmin Connect

Garmin Connect, moderne vormgeving

Benodigdheden

Om een training aan te maken en op je Garmin GPS-horloge te zetten heb je de volgende dingen nodig:

  • Garmin gps-horloge
  • USB-kabel om horloge aan te sluiten op computer
  • Garmin Connect-account
  • Garmin Express geïnstalleerd
  • Laptop / PC

Heb je alle benodigdheden om een training aan te maken in Garmin Connect? Let’s get to work!

Aanmaken van een training in Garmin Connect

Het proces van het aanmaken van een training in Garmin Connect begint natuurlijk met inloggen, dit doe je via  connect.garmin.com.

Na inloggen kom je op je persoonlijke dashboard terecht, deze kan je zelf inrichten met diverse widgets. Persoonlijk doe ik er niet al te veel mee, maar ter illustratie onderstaand mijn dashboard.

Garmin Connect, moderne vormgeving

Voor het aanmaken van een training klik je op het menu-icoon links boven in het scherm, dit zijn de drie witte horizontale streepjes. Het hoofdmenu van Garmin Connect vouwt uit en toont een flink aantal keuzes.

Garmin Connect, hoofdnavigatie

Om een training aan te maken in Garmin Connect kies je de optie ‘workouts’, dit is de laatste optie in de hoofdnavigatie.

Garmin Connect, startscherm

Het startscherm van ‘workouts’ bestaat uit een aantal onderdelen: via het pulldown-menu links boven in het scherm kan je het type workout kiezen (hardlopen, fietsen of aangepast) en centraal op de pagina staan je reeds aangemaakte trainingen. In mijn geval zijn dat er vier, waaronder de training die ik in deze tutorial aanmaak: 5K w + 5 x 1000 m tempo (rust 1K) + 5K c.

5K w + 5 x 1000 m tempo (rust 1K) + 5K c wil zeggen: een training die begint met een warm-up van vijf kilometer, gevolgd door vijf tempoblokken van een kilometer op marathontempo inclusief een kilometer rust tussen de blokken en sluit af met een cooling down van wederom vijf kilometer.

Start bij het aanmaken van een training met de keuze voor type workout, in dit specifieke geval is dat dus hardlopen. Bevestig type door op de knop ‘maak een workout’ te klikken.

Garmin Connect, workouts

Na het aanmaken van een workout wordt er automatisch een naam aan de training toegekend. Om je training later makkelijker te herkennen kan je via het potlood-icoon naast het naamveld de training voorzien van een eigen naam. Ik varieer daar nogal in, maar in dit specifieke geval heb ik gekozen voor een beschrijvende naam. Het is maar net wat je fijn vindt.

Garmin Connect, benaming training

Een training aanmaken in Garmin Connect draait om het definiëren van onderdelen. Hierbij zijn er drie stappen die je moet doorloper: 1.) voeg een stap toe 2.) selecteer een duur 3.) selecteer een intensiteitsdoel.

Stap 1

Voeg stap toe:

  • Warm-up
  • Hardlopen
  • Herstel
  • Rust
  • Cooldown
  • Overige

Stap 2

Selecteer een duur:

  • Tijd
  • Afstand
  • Druk op knop lab
  • Calorieën
  • Hartslag

Stap 3

Selecteer een intensiteitsdoel:

  • Tempo
  • Snelheid
  • Cadans
  • Hartslagzones:
    • Hartslagzone 1  (Warm-up)
    • Hartslagzone 2 (Makkelijk)
    • Hartslagzone 3 (Aeroob)
    • Hartslagzone 4 (Drempel)
    • Hartslagzone 5 (Maximum)
    • Aangepaste zone

Bij stap 1 bepaal je wat voor trainingsonderdeel het is. Wat je hier kiest is niet enorm belangrijk, je geeft het onderdeel slechts een naam. Bij stap 2 kies je de duur van je training. Wil je 60 minuten lopen of toch twaalf kilometer? Zoals je in bovenstaande opsomming kan zien is ook hartslag of calorieën een optie. In de laatste stap koppel je daar een intensiteitsdoel aan.

De combinatie van stap twee en drie is erg waardevol. Niet alleen is deze informatie zichtbaar op je horloge tijdens je training (in de hoeveelste herhaling zit ik nu?), ook geeft je Garmin GPS-horloge een signaal als je buiten je intensiteitsdoel traint en hoe lang je nog moet lopen tot het einde van een herhaling. Erg handig, zo kan jij je alleen maar focussen op je techniek, ademhaling en natuurlijk de weg.

Het kiezen van de specifieke invulling van de onderdelen gaat eenvoudig via pulldown-menu’s waarin de diverse keuzes zijn opgesomd. Voor mijn training kies ik als eerst voor een warming-up met een duur van vijf kilometer, maar koppel er geen doel aan.

Wil je een normale training instellen, dan hoef je slechts de zojuist beschreven stap nogmaals te herhalen. Wil je een meer gevarieerdere training instellen met bijvoorbeeld herhalingen dan kan je gebruik maken van de ‘voeg herhalingen toe’-knop. Een aparte functionaliteit waarmee je een serie kan definiëren, bijvoorbeeld de vijf keer duizend meter inclusief duizend meter rust die ik wil instellen.

Garmin Connect workouts

Net zoals bij de warming-up die we eerder hadden ingesteld, geef je bij herhalingen aan wat je wil doen (type), hoe lang of hoe ver dit is (duur) en met welk doel. Voor mij betekent dit dus duizend meter die ik tussen de 4:05 min / km en 4:10 min / km moet lopen (doel), gevolgd door een pauze van duizend meter zonder doel. Het handige van de functionaliteit is dat je eenvoudig kan aangeven hoe vaak je de combinatie wilt herhalen, in mijn geval dus vijf keer. Zodoende hoef je dus niet vijf keer dezelfde handeling uit te voeren.

Dan rest ons alleen nog de cooling-down in te stellen, dit gebeurt op dezelfde manier als we al eerder deden alleen kiezen we bij type training cooldown en geven een duur aan van vijf kilometer.

Als je helemaal tevreden bent met je training sla deze dan op via de blauwe ‘sla workout op’-knop rechts op de pagina.

Training synchroniseren met je Garmin GPS-horloge

We hebben een training gedefinieerd, maar hoe krijg je deze op je GPS-horloge? Dit is gelukkig redelijk eenvoudig. Pak de USB-kabel erbij die bij je GPS-horloge is meegeleverd, koppel deze aan je GPS-horloge en plug de kabel in je PC of laptop. Klik in Garmin Connect (we zijn nog steeds in het ‘workouts’-onderdeel) op de tekstregel ‘Verzend naar toestel’ die je onder de blauwe ‘sla workout op’-knop vindt. Het programma Garmin Express start op en probeert contact te maken met je horloge.

Houd er rekening mee dat wanneer er in Garmin Express meerdere Garmin-devices bekend zijn je voor synchronisatie het desbetreffende toestel moet kiezen.

Garmin Connect synchronisatie

In de meeste gevallen wordt je GPS-horloge direct gevonden, maar een enkele keer kan het zijn dat het wat langer duurt. Als de twee eenmaal met elkaar verbonden zijn dan start de synchronisatie automatisch. Ook dit proces neemt slechts tientallen seconden in beslag.

Is de overdracht goed gelukt, dan zie je de onderstaande melding.

Garmin Connect synchronisatie gelukt

Je kan nu je GPS-horloge uit de pc / laptop halen, training opzoeken en naar buiten. Het is mijn een keer overkomen dat de synchronisatie mislukte. Even het horloge ontkoppelen (veilig verwijderen) en weer aansluiten was voldoende om dit probleem te verhelpen.

Vragen?

En zo maak je dus een training in Garmin Connect en synchroniseer je die naar je Garmin GPS-horloge. Easy does it. Toch? Mocht je nog vragen hebben, stel die dan door te reageren op dit artikel. En zoals al in de inleiding vermeld: dit artikel is een update, het originele artikel lees je hier.

Voor dit stappenplan heb ik gebruik gemaakt van een Apple MacBook Air en Garmin Forerunner 920XT.

17 Comments

  1. Suzanna

    feb 13, 2018 at 20:52

    Hoi Tim,

    Weet jij of deze optie ook werkt bij de Forerunner 25?

    Groetjes,

    Suzanna

  2. john van den Dungen

    jan 13, 2018 at 18:58

    Ik ervaar momenteel problemen met het versturen van workouts naar mijn Forerunner XT.
    Meer mensen hier last van?

  3. bonnie

    nov 5, 2017 at 10:48

    Hai, Ik heb een Forerunner 235. Ik heb handmatig een heel schema in mijn pc (Garmin Express) gezet voor de komende 10 weken. Deze heb ik ook in mijn agenda gezet in Express. Kan ik deze agenda ook in een keer naar mijn horloge overzetten? In plaats van per training?. Bedankt alvast voor jouw/jullie reactie.

  4. Jan Folkerts

    aug 30, 2017 at 16:16

    Ik probee nu al 2 dagen mijn gemaakte koersen die ik gemaakt heb in connect te verzenden naar mijn forerunner 235, na drukken op ‘Verzenden naar toestel’krijg ik te zien dat mijn toestel niet gezien wordt. Iemand een oplossing?

  5. Arnout

    jul 27, 2017 at 22:03

    Dank, hier was ik naar op zoek. Met mijn FR 735XT werkt het prima.

    Wat een verademing trouwens t.o.v. Runkeeper!

  6. Monica

    jul 23, 2017 at 16:40

    Dit werkt helaas niet met de Vivosmart HR+. Die stuur ik dus terug. Teleurstellen.

  7. Johan Cuppen

    jul 6, 2017 at 10:59

    HAllo,

    Zou je met een forerunner 35 een workout interval kunnen maken, met Garmin Connect lukt het wel maar krijg deze niet in mijn forerunner 35

    gr Johan

  8. Jet

    dec 22, 2016 at 21:24

    Ik heb een workout gemaakt en gekozen voro de tijdoptie. Maar ik varieer ook met zones, dus ik wil graag ook mijn hartslag in beeld hebben. Hoe ontwerp ik mijn workout zo dat ik EN tijd EN hartslag instel?

  9. Marcel

    jul 18, 2016 at 11:22

    Tim, weet jij wat het maximale aantal workouts is die je in een Garmin FR 610 kan opslaan. Ik heb er al aardig wat in staan, maar krijg nu steeds een foutmelding “Kan sommige bestanden niet verzenden naar uw toestel. workouts (overdrachtsfout)”.

  10. Tim Baks

    jun 27, 2016 at 22:12

    Hi Remco, dank voor je bericht. Ik geloof niet dat dit mogelijk is. Zou wel een goede feature zijn trouwens. Gr. Tim – RH

  11. Tim Baks

    jun 27, 2016 at 22:09

    Hi Kijf, dank voor je bericht. Ik geloof niet dat een dergelijke functie bestaat. Ik vind het een prima suggestie! Gr. Tim – RH

  12. Tim Baks

    jun 27, 2016 at 22:06

    Hi Lou, als je de beschrijving in dit artikel volgt zou het moeten lukken. Succes, Tim

  13. kijf

    jun 27, 2016 at 21:52

    Mijn trainer heeft trainingen gemaakt in haar connect omgeving en op hoor horloge gezet
    kan zei deze ook naar mijn connect sturen zo dat ik de zelfde training heb in mijn horloge ?

  14. Lou Cremers

    jun 25, 2016 at 13:37

    Hallo,

    Ik ben nj al weken aan hegbstoeien om een interval training binnen GarminConnecg te definieren. Het wil maar niet lukken. Connect start af en toe spontaan opnieuw op.

    Ik wil graag de volgende interval training invoeren. 3 × (2 x 1`+ 2 × 2`+ 2× 1`) Pauze 1 minuut tussen de intervallen en 3 minuten tussen de series.

    Hoekan ik dit voor elkaarkrijgen. Ik hebvolgens mij ee laatste versie van Connect.

    Alvast bedankt voorde info.

    M.vr.gr.

    Lou Cremers

  15. Remco

    jun 24, 2016 at 22:26

    Hi Tim,

    Weet je of je de zelfgemaakte workouts ook kan delen met andere mensen, bijvoorbeeld verzenden naar Garmin Expres accounts van vrienden of anders separaat uploaden naar andere toestellen (zonder dat de personal traininglogs van elkaar door elkaar wordt gehaald in de synchronisatie). Het zou leuk zijn om samen hetzelfde programma af te kunnen werken.

    gr, Remco

  16. Tim Baks

    sep 12, 2015 at 10:19

    Hi Cathy, dank voor je vraag. Helaas kan je de naam van het trainingsonderdeel (bijv. warmingup) niet aanpassen. Happy runnings! Tim – Runner’s High

  17. Cathy

    sep 11, 2015 at 23:33

    Beste,
    Klopt het dat je geen eigen naam aan een traingsonderdeel kan invoeren. Zoals warminup wijzigen in 15’Z1? Dit kan nog wel met de Garmin software Training Center.

    Alvast bedankt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Gear