Connect
To Top

Haal alles uit je training met relaxte muziek

Niet alleen up-tempo muziek kan behulpzaam zijn tijdens een trainingssessie, ook rustige muziek kan je helpen om het maximale uit jezelf te halen.

Iedereen die wel eens naar muziek luistert tijdens een training of hardloopwedstrijd kent de kracht van een lekker up-tempo deuntje.

Zelf merkte ik de kracht van muziek tijdens de 60 kilometer lange Vaalserbergloop afgelopen mei. Rond 35 kilometer zat ik er doorheen, mijn tempo was gedaald tot een langzame ’shuffle’. Nadat ik het 40 kilometerpunt had gepasseerd zette ik de Runner’s High hardloopmuziek-playlist op en vervolgde mijn tocht. Wat denk je? Ik kreeg een tweede adem. De laatste 20 kilometer leefde ik helemaal op, voldoende me als nieuw en knalde ik naar de finish met een 13e plek als gevolg.

Niet alleen een lekkere beat kan behulpzaam zijn tijdens een trainingssessie, uit recent onderzoek blijkt namelijk dat ook rustige muziek een rol kan spelen.

In dit onderzoek werd het effect van verschillende muziektempo’s op herstel onderzocht. Na een sessie van 10 minuten op de loopband zorgde muziek met een BPM tussen 66 – 76 ervoor dat de deelnemers het snelste herstelden. Aangenomen wordt dat de resultaten ook toepasbaar zijn tijdens rustpauzes van bijvoorbeeld een intervaltraining.

Psycholoog en auteur van het boek Applying Music in Exercise and Sport, Costas Karageorhis verklaart het als volgt: wanneer het lichaam erg vermoeid is, hebben hartslag en ademhaling de neiging om de ritme van muziek te volgen.

Hoe kan jij dit toepassen?

Maak een playlist met enkele up-tempo muzieknummers (125 BPM of hoger) om je klaar te stomen voor het zware werk. Voeg naast deze nummers ook een aantal rustige nummers toe die je kan afspelen tijdens de rustpauzes. Costas Karageorhis adviseert om het aantal BPM’s tijdens de rust tussen de 100 – 120 te houden voor een optimal actief herstel. Ook raadt hij aan om niet naar muziek te luisteren tijdens je run zodat je kan focussen op ademhaling, krachtsinspanning en vorm.

Via: Runner’s World UK

1 Comment

  1. Arjen Hoogervorst

    nov 24, 2016 at 08:04

    Helemaal eens. Het werkt. Muziek leidt af en geeft energie. Vooral up-beat-muziek uit je jeugd werkt goed. Die geeft je een vertrouwd gevoel.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardloopmuziek

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten