Connect
To Top

Hardloopapp Review: Strava

In 2012 schreef ik in een reeks blogs over de beste hardloopapps van 2012. Nike+, Runkeeper en Endomondo kwamen onder meer aanbod. In 2013 zijn er een aantal nieuwe hardloopapps bijgekomen. In deze blog een review van Strava.

Net zoals bij de andere hardloopapps als Runkeeper en Endomondo, start de Strava ervaring met inloggen. Ik maak gebruik van de Facebook login optie, handig want geen omkijken meer naar je accountgegevens. Voor iedereen die zijn FB account niet wil koppelen, inschrijven via email kan ook.

Analyse

Trainingen loggen is de main feature van de app. Tijdens je loop worden de eenheden tijd, afstand en gemiddelde tempo getoond. Na je run krijg je via Google Maps inzicht in de route, stijgingspercentage (hoogtemeters), hartslag (mogelijk vanwege Garmin hartslagmeter die ik draag) en calorieën. Ik maak gebruik van de pro versie en krijg daarom een paar puik uitziende grafieken voorgeschoteld. Zodoende wordt mijn training uiteengezet in tempozones (z1 t/m z5) en wordt er een ‘suffer score’ aan gekoppeld. Hoe langer je in de hogere zones zit, hoe hoger de score.

Segmenten

Met het uploaden van je workout houdt Strava ook direct je persoonlijke records op diverse afstanden bij. Loop je tijdens een bepaalde training bijv. een pr op vijf kilometer, dan krijgt de training een kroontje (achievement). Maar de tofste feature is toch wel ‘segments’. Hiermee kan je asynchroon met andere lopers strijden op bepaalde stukken in de omgeving. Zo is er bij mij in de buurt een segment aangemaakt over een lengte van 1,4 kilometer. Strava houdt op dit stuk alle gelopen tijden bij, er ontstaat dus een ranking. Op het moment van schrijven sta ik met een tijd van 6:33 op een negende plaats. Huidige nummer één loopt dit segment in 4:48 minuten. Strava speelt met deze unieke feature in op de FKT-stroming die in Amerika in opkomst is. FKT is een afkorting voor Fastest Known Times en zijn niet in wedstrijdverband gelopen snelste tijden over een bepaald parcours / route (bijv. Grand Canyon).

Vrienden en kudos

Strava is naast een instrument om je runs mee te loggen, ook een social network. Je kan sporters volgen, kudos geven en reageren op trainingen. Persoonlijk vind ik dit een niet een heel boeiend. Mijn trainingen deel ik op Facebook en Twitter (@tim_runnershigh), op deze platformen vindt dan ook de dialoog plaats. Op het moment dat je iemand volgt, komen zijn of haar workouts in je ‘feed’ terecht, dit is Strava’s versie van Facebook newsfeed en Twitter timeline.

Profiel

Uiteraard kan je via de Strava app je profiel bekijken en aanpassen. Je profiel bestaat uit een aantal basis gegevens, maar de nadruk ligt op je trainingen. Dit heeft Strava opgedeeld in een overzicht (aantal trainingen, hoogtemeters, kilometers, totale duur en achievements) van de resultaten van de laatste 28 dagen. Maar ook afgelopen week, year-to-date en all time.

Verdict

Zoals je al kan afleiden uit de bovenstaande alinea’s, ben ik zeer te spreken over de Strava hardloopapp. Niet alleen functioneel, maar ook visueel zit de hardloopapp erg goed in elkaar. Daarnaast heb ik nog geen problemen gehad met het GPS-bereik. Iedere keer dat ik de app gebruikte, was er binnen vijf seconden een goede GPS-verbinding. In combinatie met strava.com, is het voor mij het go-to platform om trainingen te loggen en analyseren.

Download de Strava hardloopapp in Goolge Play store.

Image: Flickr / Ben de Jesus

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardloopapps

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten