Connect
To Top

18 apps voor het behalen van je hardloopdoelen

Bouw je smartphone om tot de ultieme hardloopbuddy met deze 18 apps.

Van verslavende games en messaging tot muziek streaming, social media en fotobewerking. Door de komst van de smartphone en haar apps is er in de palm van je hand een hele nieuwe wereld ontstaan.

Veel apps zijn regelrecht onzin en een waste of time en een handje vol zijn prima tijdsvermaak, maar slechts enkele zijn een verrijking van ons leven.

Ondanks dat hardlopen een absolute offline activiteit is, is het de smartphone gelukt om onze ‘me time’ semi-digitaal te maken. Hoe vaak zie je dagelijks wel niet op je Facebook-timeline de uitslag van een run voorkomen? Of op Instagram een geweldige foto getagged met de hashtag #whilerunning?

Of je het nu wil of niet, hardlopen is in de afgelopen jaren verschrikkelijk hard gedigitaliseerd.

En dat is wat mij betreft freaking awesome!

In dit artikel een overzicht van mijn favoriete apps. Apps die ik dagelijks gebruik om op een directe of minder directe manier mijn hardloopdoelen te bereiken.

Het is een bewuste keuze geweest om de Strava’s van deze wereld niet mee te nemen in het overzicht. Ze zijn erg handig om je trainingen mee te registeren en analyseren, maar er is zo veel meer apps die je kunnen helpen bij het behalen van je hardloopdoelen.

Wat zijn dit dan voor apps? Denk bijvoorbeeld aan apps die je:

  • trainingen analyseren.
  • kunnen motiveren en inspireren.
  • informeren over de laatste ontwikkelingen in de hardloopwereld.
  • lange langzame duurlopen minder saai maken (want geef toe, dat is het zo af en toe wel).
  • op het rechte voedingspad krijgen (en houden).
  • helpen gezondere keuzes te maken.

In de hierna volgende alinea’s zal per categorie uiteenzetten welke apps is regelmatig gebruik om mijn hardloopdoelen te bereiken.

Analyse

Veel lopers beseffen niet hoe waardevol het is om een logboek bij te houden.

Als ik vertel dat ik iedere run tot in de detail in een spreadsheet noteer word ik vaak vreemd aangekeken: ‘…maar dat gaat toch automatisch via je horloge / app?’

Mijn runs worden inderdaad automatisch opgeslagen, maar dataweergave is beperkt. Met behulp van filters en draaitabellen in een spreadsheet kan je op veel meer manieren naar je trainingsdata kijken dan via bijvoorbeeld Runkeeper of Strava.

Een andere rede waarom ik vind dat iedere hardloper een logboek moet bijhouden is dat je op een eenvoudige manier kan zien wanneer je meer rust moet nemen. Dit kan je bewerkstelligen door elke training in je logboek te voorzien van een cijfer van 1 tot en met 5. 1 staat gelijk aan een absolute klote training (zo eentje waarin alles, maar dan ook alles slecht gaat) en 5 een out-of-the-world-jubeltraining is.
Door elke cijfer zijn eigen kleur te geven (1 is rood, 5 is groen) kan ik in een oogopslag zien hoe de afgelopen trainingen waren. Veel lage cijfers achterelkaar kan een teken zijn dat ik meer rust moet nemen.

De app waar ik dit mee doe? Google Spreadsheet. Excel of Open Office kan trouwens ook.

Inspiratie en motivatie

De Nederlandse hardloopcommunity deelt graag zijn of haar run. En dit werkt erg motiverend.

Ben je na een dag hard werken klaar met alles en wil je het liefst keihard bankhangen? Open dan het social network naar keuze en check je timeline. 9 van de 10 keer kom je wel een run van een maatje tegen.

18 apps voor het behalen van je hardloopdoelen

Geen run (of post run selfie) gespot?

Een snelle zoekopdracht doet wonderen. Check #hardlopen op Twitter of #whilerunning, #nevernotrunning of #runnersworldnl op Instagram. Op Facebook check je groepen zoals Hardlopen of Ik Loop Hard waar een constante stroom is van runs.

YouTube is in deze ‘categorie’ een beetje een vreemde eend maar wel degelijk top voor de nodige inspiratie en motivatie. Het videoplatform staat niet alleen vol met perfect geproduceerde hardloopvideo’s, ook veel amateurs delen hun ervaringen. Prima materiaal om je van de bank af te krijgen.

Maar inspiratie en motivatie is een ‘two way street’. Blijf dus vooral ook je eigen runs delen. Zodoende blijft het balletje rollen en inspireer jij weer lopers die mogelijk anders op de bank waren blijven hangen.

Kennis

Op het eerste gezicht is hardlopen super eenvoudig. Links, rechts. Links, rechts.

Toch?

Deels waar, maar kijk eens naar loophouding.

Een minimale afwijking in je heupen hoeft op korte termijn helemaal niks te betekent, maar kan op lange termijn een serieuze blessure tot gevolg hebben. En dat willen we natuurlijk voorkomen.

De manier om aan je houding en techniek te werken is onder begeleiding van een gecertificeerde looptrainer. Een andere en een stuk minder kostbare oplossing is het internet.

Dagelijks worden er over de gehele wereld honderden artikelen geschreven over hardlopen. Looptechniek, training, voeding en spullen. You name it. Ergens is er wel iets te vinden over het onderwerp waar je naar op zoek bent. Hoe vind je deze artikelen? Door gebruik te maken van Feedly en Flipboard.

Feedly is een zeer gebruiksvriendelijke RSS-reader waar je al je favoriete hardloopsites aan toe kan voegen (ook Runner’s High, hier). Flipboard heeft raakvlakken met Feedly maar wordt meer gedreven door een algoritme, die voor jou rondom een bepaald onderwerp artikelen verzameld. De app doet het zoekwerk voor je. Jij kan vervolgens de artikelen ‘waarderen’ en zodoende aangeven of je meer of juist minder van de bron of over het onderwerp wilt lezen.  

Heb je een supergaaf verhaal ontdekt maar geen tijd om het te lezen, voeg ‘m dan toe aan Pocket. Een app die het mogelijk maakt om artikelen eenvoudig op te slaan zodat je op een later tijdstip het rustig kan nalezen.

Zowel Flipboard als Feedly heeft een functie om artikelen te bewaren, maar juist dat alle artikelen op een plek staan maakt Pocket wat mij betreft erg fijn.

Entertainment

De hardloopcommunity is verdeeld wat betreft muziek luisteren tijdens hardlopen. De een vindt het maar niks, de andere zweert erbij. Ik hang er een beetje tussenin. Voor het lange werk neem ik graag luistermateriaal mee, voor het kortere en snellere werk laat ik het thuis.

18 apps voor het behalen van je hardloopdoelen

Wat je voorkeur dan ook mag zijn, voor audio zijn er veel apps beschikbaar.

Voor muziek is er natuurlijk Spotify en Apple Music, maar ook Soundcloud en Mixcloud. De laatste twee zijn ideaal voor langere mixes van bijvoorbeeld de beste DJ ter wereld. Spotify en Apple Music zijn ideaal voor losse nummers, waarbij Spotify zich onderscheidt door diverse integraties met hardloopapps waardoor muziek gekoppeld kan worden aan je tempo.

Podcasts zijn momenteel erg populair. Niet gek dus dat er dagelijks honderden ‘uitzendingen’ worden gemaakt over de meest uiteenlopende onderwerpen. Voor ieder wat wils. Luisteren doe ik via Pocket Casts.

Een aantal goede podcasts voor tijdens het hardlopen vind je hier.

Ben je een boekwurm?

Dan zijn audioboeken wat voor jou. Mijn go-to app is Storytel, bomvol Nederlandse fictie en non-fictie boeken. Voor 9,99 euro per maand kan je ongelimiteerd luisteren naar de spannendste thrillers, beste detectives en mooiste romans. Mocht je meer van de Engelse boeken zijn, dan is Audible van Amazon iets voor jou.

Gezondheid

Van apps waarmee je dagelijks gedetailleerd kan bijhouden wat je eet (en calorieëntellen) en gezonde recepten in elkaar draait tot complete workoutroutines en analyse van je slaappatroon. Op het gebied van persoonlijke gezondheid zijn veel apps beschikbaar.

Ik probeerde in het begin van het jaar een paar weken de app Lifesum. Een populaire app om een voedingslogboek bij te houden en calorieën te tellen.

Het dagelijks bijhouden van zo’n logboek is een prima manier voor je bewustwording, maar desondanks ben ik geen fan. Ten eerste draait een gezonde levensstijl (en afvallen) om veel meer dan alleen calorieën. Het binnenkrijgen van de juiste voedingswaardes in de juiste verhoudingen is net zo belangrijk. Daarnaast is het bijhouden van een logboek betrekkelijk intensief. 100 gram van product X plus een theelepel van product Y. Nee. Je moet wel erg gedreven zijn om dat dag in dag uit vol te houden.

Fan ben ik wel van Sleepcycle. Een wekker ‘on steriods’ die gedurende de nacht je slaap analyseert. Wakker worden met Sleepcycle gaat uitermate ontspannen, de app weet namelijk iedere ochtend het juiste moment uit te zoeken.

Een van de unieke features van Sleepcycle is dat je gedetailleerd kan aangeven hoe je dag was. Dit doe je door middel van het toekennen van labels. Door deze informatie te koppelen aan je nachtrustdata kan je op termijn bijvoorbeeld achterhalen wat voor effect een late training heeft op je kwaliteit van je slaap.

Iedere ochtend direct nadat je bent gewekt vraagt Sleepcycle te eerste hoe je je voelt en daarnaast om je hartslag. Dit kan je eenvoudig meten door je wijsvinger op de ingebouwde flitser van je telefoon te leggen.

Als je wilt vlammen tijdens je volgende wedstrijd dan is een goede nachtrust essentieel. Door Sleepcycle over een langere periode te gebruiken leer je steeds beter wat je wel en niet moet doen voor een kwalitatief goede nachtrust. En deze kennis kan je weer inzetten tijdens de voorbereiding.

Heb je grootste loopplannen die flink wat arbeid vereisen? Dan is het verstandig om naast je looptrainingen een complementaire sport te beoefenen. Denk aan fietsen, zwemmen of yoga. Zelf doe sinds kort twee keer in de week crossfit.

18 apps voor het behalen van je hardloopdoelen

Heb je te weinig tijd om naast je looptrainingen ook nog iets anders te doen, dan is de 7 minute workout app misschien wel iets voor jou. Het een wetenschappelijk ontwikkeld workoutprogramma waarmee je je hele lichaam traint en die je overal kan doen.  

Bevind jij je liever onder de mensen dan kan je de hulp van de MindBody-app inschakelen. Met deze app kan je adhoc een crossfit- of yogales inplannen, zonder er een abonnement of iets dergelijks voor af te sluiten. Enorm handig als je meerdere dingen wilt uitproberen.

Conclusie

Zoals je kan zien zijn er momenteel vele apps (de meeste gratis!) beschikbaar die je kunnen helpen bij het behalen van je hardloopdoelen. Muziek, motivatie of kennis. Er is voor ieder wat wils.

De volgende apps kwamen in dit artikel naar voren:

  • Google Spreadsheet: creëren van een logboek voor verregaande analyse trainingen.
  • YouTube, Twitter, Facebook en Instagram: motivatie en inspiratie voor je volgende run.
  • Feedly, Flipboard en Pocket: lezen over de hardloopwereld.
  • Spotify en Apple Music: losse nummers, albums van populaire artiesten.
  • Mixcloud en Soundcloud: luisteren naar DJ mixes
  • Storytel en Audible: Nederlandse en Engelse luisterboeken
  • Lifesum: voedingsdagboek en calorieëntellen.
  • Sleepcycle: wekker en slaapanalyse.
  • 7 minute Workout: wetenschappelijk ontwikkeld workoutprogramma van slechts 7 minuten.
  • Mind Body: boeken van cross trainingen.

De bovenstaande apps zijn mijn persoonlijke favorieten.

Het kan best zo zijn dat jij liever een andere app gebruikt om bijvoorbeeld naar een podcast te luisteren. En dat is natuurlijk helemaal prima. Voordat ik tot deze apps ben gekomen heb ik er veel getest en weer verwijderd.

Er is veel overlap, maak daar dan ook gebruik van.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel inspiratie hebt op gedaan om je telefoon om te toveren tot de ultieme hardloopbuddy die je voor, tijdens en na je run kan inzetten om je doelen te behalen.

Heb jij suggesties voor apps die ik zeker moet checken? Laat mij dit weten door te reageren op dit artikel.

2 Comments

  1. sport lover

    feb 14, 2018 at 10:46

    Wat een helder en uitgebreid artikel. Persoonlijk vind ik spotify ook heerlijk om te gebruiken. Daarnaast gebruik ik graag de nike+ app

  2. Julia

    apr 18, 2017 at 09:37

    Super handige apps, een hoop gebruik ik al! Ik heb zelf nu ook de app van kayla itsines, dat is geen gratis app. Toch vind ik het wel handig, omdat je alles in 1 heb.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardloopapps

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten