Connect
To Top

5 tips voor hardlopen tijdens je menstruatie

Hardlopen tijdens je menstruatie, een niet al te beste combinatie? Ga juist hardlopen, want je lichaam maakt endorfine aan en dit werkt pijnstillend.

Sommige dames hebben nergens last van als ze ongesteld zijn, maar er zijn ook vrouwen die zich zo lamlendig voelen dat ze er niet aan moeten denken om te gaan sporten. Juist dan is het een goed idee om je hardloopschoenen aan te trekken voor een rondje, hardlopen kan je klachten namelijk verminderen. Als je gaat hardlopen maakt je lichaam endorfine aan en dit stofje werkt als pijnstiller. Fijn!

Sporten en PMS

Ongeveer een kwart van de vrouwen heeft last van PMS, het premenstruele syndroom. Klachten zijn onder meer vermoeidheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn, rugklachten, pijnlijke borsten en een opgeblazen gevoel. De klachten beginnen vaak één of twee weken voor de menstruatie en verdwijnen meestal na de tweede dag van de menstruatie. Ook als je hier last van hebt is het verstandig om juist wel te gaan sporten. Het leid je even af van je klachten, krijgt nieuwe energie en de endorfine die vrijkomt verlicht niet alleen pijn, maar vijzelt ook je humeur weer op. Niet alleen fijn voor jou, maar ook voor je omgeving.

Invloed op prestaties

Je hormoonhuishouding kan invloed hebben op je prestaties. Oestrogeen en progesteron werken op een interactieve, soms tegengestelde manier in op je lichaam en dit kan je sportieve prestaties beïnvloeden. Uit verschillende enquêtes blijkt echter dat de meeste atletes geen negatieve invloed ondervinden van hun cyclus op hun prestaties. Een minderheid (13 – 30 procent) zegt zelfs beter te presteren tijdens de menstruatie. Er wordt gezegd dat duursporters beter presteren net na de menstruatie, terwijl sprinters (en atletes die andere explosieve sporten beoefenen) juist net voor of tijdens de menstruatie beter presteren.

Tips

1. Trek een goede sportbeha aan. Je borsten zijn vaak extra gevoelig en opgeblazen en hebben die extra steun hard nodig.

2. Kies voor tampons. Van maandverband en inlegkruisjes dragen tijdens het hardlopen kun je vaginale infecties krijgen, no thanks!

3. Voel je je niet fit, sla die pittige interval- of heuveltraining over en loop een rustige duurloop.

4. Luister naar je lijf. Tijdens de eerste dagen van je menstruatie kun je last hebben van ijzertekort. Voel je je duizelig en slap? Ga even op een bankje zitten.

5. Trakteer je na je training op een kop thee met stuk pure chocola of maak deze heerlijke healthy chocosmoothie voor een extra shot endorfines.

Zwanger? Ook dan is het goed om te blijven sporten. Lees hier meer over sporten tijdens je zwangerschap.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips