Connect
To Top

Is hardlopen als je verkouden bent verstandig?

Er is flink wat onderzoek naar gedaan: hardlopen en verkoudheid. Wat is de waarheid en wat kan je er tegen doen?

De dagen van een heerlijk zonnetje en hardlopen in korte broek en hempje liggen ver achter ons. Het weer is druilerig en als je niet uitkijkt heb je zo iets onder de leden. Goede hardloopkleding kan je hierbij helpen. Momenteel hanteer ik bij mij kledingkeuze de  ‘richtlijn’: is de temperatuur onder de 10 graden dan lange tight en shirt met lange mouwen. Regent het buiten? Dan vind ik het altijd fijn om een jackie aan te trekken. Misschien iets wat overdreven, maar ik heb het liever te warm dan dat ik verkouden wordt.

Zijn lopers vatbaarder voor een verkoudheid?

Zijn hardlopers eigenlijk vatbaarder voor verkoudheid in vergelijking met de niet lopende medemens? Verschillende onderzoeken concluderen van wel. Naar het schijnt neemt de kans op verkoudheid toe als je meer dan 90 minuten per dag hardloopt. Een Amerikaans onderzoek uit ’87 gaf aan dat lopers die meer dan 60 mile (kleine 100K) in de week liepen, twee keer zoveel de kans hadden om ziek te worden.

Stoppen met hardlopen?

Moet je je trainingen on-hold zetten omwille van een verkoudheid? In eerste instantie niet. Maar als een kuchje flink hoesten wordt, dan zeker even pas op de plaats. Dit veroorzaakt uitdroging en kan leiden tot ernstige klachten zoals longontsteking. Hardlopen met griep is een definitieve no-go! Bij griep heb je al een verhoogde lichaamstemperatuur en door hard te lopen stijgt deze nog meer. Dit kan serieuze gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je hart.

Voorkomen is beter dan genezen

Moeten we in deze tijd dan massaal aan de vitamine C, zink en echinacea? Omtrent vitamine C is enige discussie. Een Amerikaans onderzoek van de Mayo Clinic wijst uit dat er weinig bewijs is dat vitamine C helpt bij het tegengaan van verkoudheid. Andere studies bewijzen juist weer het tegendeel. Personen in extreme omstandigheden, zoals het lopen van een marathon, hebben juist baat bij het frequent innemen van vitamine C. Tot dat het tegendeel is bewijzen blijf ik kiwi’s, aardbeien, tomaten, sinaasappels en andere vitaminebommetjes eten.

Zink heeft dan wel niet de reputatie van Vitamine C, maar dit wil niet zeggen dat het minder effectief is. Zink verpakt als het ware de bekende virussen en zorgt er zo voor dat deze niet worden opgenomen door het lichaam. Daarnaast geven ze een gedegen boost aan ons immuunsysteem. Neem zink als supplement trouwens wel in met mate, te veel kan giftig zijn.

En dan is er nog echinacea, het kruid waar echinaforce van wordt gemaakt. Net zoals vitamine is er enige discussie omtrent de effectiviteit van dit kruid. De University of Connecticut School of Pharmacy heeft in ´07 deze controverse onderzocht en geconcludeerd dat in combinatie met vitamine C gevallen van verkoudheid met 86 procent kan doen verminderen. Op zichzelf is de werking van echinacea iets minder, maar bestrijd nog altijd 65 procent van alle gevallen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten