Connect
To Top

Het Effect van Alcohol op je Hardlooptraining

Aan het trainen voor een grote wedstrijd? Laat dat avondje drinken met je maten dan maar schieten. Onderzoek toont nadelige gevolgen aan van meerdere glazen per avond.

Terwijl een glaasje rode wijn ’s avonds weinig tot geen schade aanricht. Is een avondje bier drinken met je maten een ander verhaal. The Guardian weet op basis van wetenschappelijk onderzoek uit Nieuw-Zeeland te melden dat vijf of meer glazen flink impact kan hebben op je lichaam en herstel.

In het artikel wordt het werk van Professor David Cameron-Smith aangehaald. Aan de Universiteit van Auckland onderzoekt hij het effect van alcohol op biologische processen die wij als hardlopers proberen te optimaliseren.

“One of the key determinants of success is not just event-day performance, but the continuous gains and improvements that are made through the long, arduous grind of training. Most people should be aware of the impact alcohol has if you consume it the night before a race, but not everyone appreciates the disruptive impact it has on the way your body adapts to handling the training, and that’s the most important part.”

Alcohol kan je kwetsbaarder maken voor blessures en dat kan op verschillende manieren gebeuren. Zo heeft alcohol invloed op je slaap, waardoor je lichaam niet op vol vermogen je glycogeenvoorraad kan bijvullen. En dit is zoals je weet een zeer belangrijke bron van energie tijdens je hardlooptraining. Eveneens vermindert alcohol de niveaus van het stressorgaan cortisol, waardoor het herstel wordt vertraagd. Dit is zelfs het geval als je zes uur voor dat je naar bed gaat stopt met drinken.

De invloed van alcohol gaat verder dan je slaap. De aanwezigheid van alcohol in je lichaam veroorzaakt een veelheid aan chemische processen, waaronder de vrijlating van een toxine uit de lever die het hormoon testosteron aantast, die op z’n beurt weer zeer belangrijk is voor de groei en herstel van je spieren.

Nog meer leren over het effect van alcohol op ons lichaam? Lees dan vooral het hele artikel op guardian.com.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Voeding

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten