Connect
To Top

Wat is hielpijn of plantaire fasciitis

Plantaire fasciitis is een vervelende blessure die kan ontstaan door toename in trainingsomvang. In dit artikel lees hoe je de klachten kunt behandelen.

Op een klein incident na in de eerste maanden van mijn hardloopcarrière, loop ik tot nu toe nog steeds blessurevrij [klopt op hout].

Helaas kampen veel lopers met hardnekkige blessures die niet zo makkelijk te verhelpen zijn, een daarvan is plantaire fasciitis. Het is een ontsteking van de fascia aan de onderkant van de voet. De fascia is een dikke band van weefsel die van de tenen naar de hiel loopt.

Plantaire Fasciitis, hoe kom ik er aan?

Verschillende oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan plantaire fasciitis:
– Een verandering of toename van activiteiten / belasting.
– Hardlopen op slechte hardloopschoenen.
– Verandering van hardloopschoenen.
– Platvoeten / holvoeten.

Meestal is plantaire fasciitis een resultaat van een verkeerde loopbeweging, dit veroorzaakt toenemende stress op het hielbeen en op het weefsel dat van hielbeen naar je tenen loopt met een ontsteking als gevolg. Over-pronatie (voet rolt te veel naar binnen tijden het lopen) wordt gezien als een veelvoorkomende aanstichter van de stress.

Symptomen plantaire fasciitis

– Pijn in de hiel, meeste gevallen aan de binnenzijde.
– De pijn is het ergst vroeg in de ochtend, direct na opstaan.
– Pijn bij het afzetten, niet zozeer bij het laden.

Plantaire fasciitis, hoe kom je ervan af?

Ik lees het helaas overal, plantaire fasciitis is hardnekkig. Waarom? Dit heeft te maken met de beperkte bloedstroom bij je hiel. Bloed en genezen gaan hand in hand, minder bloed in de verhouding en de genezing vertraagd. Tegengaan van de hielpijn kan door middel van de pijnlijke plek te koelen met ijs, dragen van goede schoenen of onderkant van de voet te masseren door bijvoorbeeld met lichte druk een golfballetje heen en weer te bewegen.

Onderstaande video gaat dieper in op plantaire fasciitis en laat een aantal oefeningen zien die je kunt doen om de klachten te behandelen. Zeker even checken, informatief ook als je momenteel geen klachten hebt. Voorkomen is beter dan genezen.

Plantaire fasciitis is een hardnekkige blessure en symptomen kunnen langdurig zijn. Wanneer je een of meerdere van de bovenstaande symptomen hebt, maak dan een afspraak met je huisarts. Hij / zij kan je uitstekend helpen bij een diagnose en een eventueel vervolgtraject.

4 Comments

  1. Danny

    feb 26, 2016 at 11:32

    Het lopen op blote voeten lijkt mij juist niet zinvol, omdat je hiermee je fasci plantaris op rek brengt. Deze bindweefselstructuur is al pijnlijk en door op blote voeten te lopen wordt de blessure lijkt mij alleen maar erger, vandaar dat Monique ook er meer pijn mee ervaart.

  2. Dave

    jun 23, 2015 at 23:14

    Hoi,

    Ik hoor in het filmpje niets over blote voeten,
    Ik kom pas van de dokter en die zei me ook dat blote voeten of enkel op sokken GEEN goed idee is. best schoenen met zolen die niet plat zijn en golving van voet volgen/ondersteunen. Ikzelf heb holvoeten en zal wrs steunzolen moeten dragen om toekomstige last te voorkomen + zorgen dat ik loopschoenen draag met verstevigde binnenkante (overpronatie)

  3. Tim Baks

    apr 23, 2013 at 10:21

    Monique, dank voor je reactie!

    Door op blote voeten te lopen versterk je de middenvoetspieren, dit helpt mogelijk tegen hielpijn. Ik ben geen medisch specialist, raad je dan ook aan om je klachten te bespreken met een specialist. Stel met hem/haar een herstelplan op om zo snel mogelijk weer pijnvrij te kunnen lopen.

    Succes!
    Tim

  4. Monique

    apr 22, 2013 at 20:37

    Goed artikel en zeer helder filmpje. Praktisch alles wat word geadviseerd doe ik al en helpt enigszins. (Ik ben nu bijna 3 maanden onderweg met deze zeer hardnekkige aandoening)

    Echter, wat ik niet goed begrijp (filmpje) is het advies over de blote voeten, of in ieder geval op zo weinig mogelijk steun gevend schoeisel.
    Vrijwel iedereen adviseert juist niet op blote voeten, dat doet bij mij namelijk ook het meeste pijn. Kunt u dit nader verklaren?
    Het meest ‘ontspannend’ voor mij, is op de tenen lopen of op gehakt schoeisel.
    Ik begrijp de onderbouwing van het op blote voeten lopen, dus ik zal het zeker meer gaan proberen, maar pijnlijk is wel. (Soms trouwens ook niet, dat verschilt van dag tot dag)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Training

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten