Connect
To Top

Zo maak je een training in Runkeeper

Registreer jij je runs met Runkeeper en wil je een eigen training toevoegen aan de app? In dit artikel een uitleg inclusief beelden hoe je dit kan doen.

Vanwege meerdere updates van Runkeeper is het onderstaande stappenplan niet meer correct, op deze pagina vind je een vernieuwd stappenplan hoe je een eigen training instelt in Runkeeper.

Registreer jij je runs met Runkeeper en wil je een eigen training toevoegen aan de app? In dit artikel een uitleg inclusief beelden hoe je dit kan doen.

Stap 1: open Runkeeper en klik op “Training Geen”

Stap 2: door naar links of naar rechts te swipen kan je of je [trainingsschema] selecteren of een [doeltempo] instellen (bijv.: ik wil 5:10: per kilometer lopen). Dit artikel richt zich op de eenmalige optie. Swipen is trouwens niet de enige manier van navigatie, de tabbladen [trainingsschema] / [eenmalig] / [doeltempo] zijn ook knoppen.

Hoe voeg je een training toe aan Runkeeper?

De eenmalige optie biedt de een aantal voorafingestelde trainingen, waarbij nummers twee, drie en vier nog kunnen worden gewijzigd. Door op de training te klikken, worden de details weergegeven.

  1. geen: standaard ingesteld.
  2. Rustige training 20 min.
  3. Training 2.25 mijl
  4. 2 mijl met rust

Omdat dit artikel zich richt op het aanmaken / invoeren van een eigen training kiezen we in dit scherm voor de optie [maak nieuwe training].

Stap 3: Het nieuwe scherm dat opent bevat een aantal opties die we in deze ‘how to’ gaan invullen. Om het ingewikkeld te maken zullen we een intervaltraining als voorbeelden nemen: 5 x 1 km, pauze van 2 min.

Hoe voeg je een training toe aan Runkeeper?

Stap 4: Geef je training een naam, zorg ervoor dat dit een naam is waardoor jij in direct weet om welke training het gaat.

Hoe voeg je een training toe aan Runkeeper?

Stap 5: Dit is het belangrijke werk. Klik op [voeg interval toe], het onderstaande scherm komt op.

Hoe voeg je een training toe aan Runkeeper?

In dit scherm moet je drie variabelen invoeren:

  1. Tempo interval: hoe hard wil je lopen?
  2. Soort interval: wil je op afstand of op tijd lopen?
  3. Lengte interval: hoe lang wil je lopen?

In ons geval vullen we het volgende:

  1. Tempo interval: snel
  2. Soort interval: afstand
  3. Lengte interval: 1 km

Deze stap herhalen we nog een keer voor de pauzes, die vul je ook als interval in.

  1. Tempo interval: langzaam
  2. Soort interval: Tijd
  3. Lengte interval: 2 min.

Stap 6: Nu we de serie hebben bepaald (1000 meter / pauze 2 min.) moeten we het aantal herhalingen bepalen. Dit doet je door op de knop [herhalingen] te klikken. Het onderstaande scherm komt op.

Hoe voeg je een training toe aan Runkeeper?

Kiest het aantal herhalingen, in ons geval zijn dat er vijf. De lijst kan je verticaal scrollen en loopt tot en met 100 herhalingen.

Stap 7: Met het afronden van stap 6 hebben we het hoofdonderdeel van onze intervaltraining ingesteld, nu alleen nog aangeven of we een warming-up en cooling-down willen. Mijn advies: doe bij een intensieve training altijd een warming-up en aan het einde een cooling-down.
De warming-up heeft als doel om je lichaamstemperatuur te doen laten stijgen en zodoende verschillende lichaamsfuncties te activeren. Een cooling-down kan al bestaan uit een paar minuten heel uitlopen (heel laag tempo) gevolgd door een aantal statische en dynamische stretchoefeningen.

Hoe stel je een training in in Runkeeper?

Runkeeper trekt automatisch vijf minuten uit voor de warming-up en cooling-down, naar mijn mening is dat wat karig. In dit voorbeeld voegen we ze toe. Klik op [Warming-up] en [Cooling-down], zoals in bovenstaande afbeelding is te zien worden beide opties aangevinkt.

Stap 8: het enige wat ons nu nog rest is het opslaan van het schema, dit doe je door op de grote groene knop te drukken. Door deze actie word je training toegevoegd aan het overzicht standaard trainingen die we in stap twee hebben beschreven.

Hoe stel je een training in in Runkeeper?

Stap 8b: Door op je training te klikken opent weer hetzelfde scherm waar je zojuist de training hebt geconfigureerd. Door op de grote groene knop [kies je training] te klikken voeg je ‘m toe aan het startscherm en ben je klaar om de intervaltraining te gaan doen.

Hoe stel je een training in in Runkeeper?

Een kind kan de was doen, toch? Mocht er iets onduidelijk zijn over deze ‘how to’ reageer dan op dit artikel. Ik hoor graag je mening!

13 Comments

  1. Tim Baks

    apr 25, 2017 at 23:01

    Hi Karin, zoals je kan zien aan de screen captures gebruikt in het artikel is deze beschrijving gebaseerd op een oude versie van de Runkeeper-app. Het artikel is geschreven in 2014. In de meest recente versie van de app kan je op het homescherm via de knop training (kies daarna voor de optie aangepast) een eigen training (en dus intervallen) instellen. Succes, Tim

  2. Karin

    apr 25, 2017 at 17:41

    Ik kan helemaal geen interval instellen in runkeeper. Ook zoals hier boven staat ‘voeg nieuwe training toe’ is niet te vinden.

  3. Marcel

    mrt 28, 2017 at 12:08

    Hoi,
    Is er ook een mogelijkheid om na een afgeronde interval een melding of vibratie te krijgen op de Apple watch?
    Dat zou erg fijn zijn want dan hoef je niet de hele tijd op je horloge te kijken of je afstand al hebt bereikt?
    Groeten Marcel

  4. tommy

    mei 10, 2016 at 20:32

    iets wat ik geweldig zou vinden is als je een intervaltraining zou kunnen maken op basis van hr
    dat is iets wat ik bij de loop apps mis 🙁
    je kan wel zeggen bij runtastic : ik wil dan in die zone lopen en dan in die zone maar je kan niet flexibel zijn bv 5′ aan hr156 3′ aan hr 174 2′ aan 160 ………

  5. Tim Baks

    apr 20, 2016 at 20:59

    Hi a83, ik heb in Runkeeper de training aangemaakt die je beschrijft. Het is redelijk eenvoudig, echter de beschrijving in dit artikel is gebaseerd op een oudere versie van de app. Die klopt niet meer, tijd voor een update. 🙂

    In de nieuwste app, kies je bovenin het startscherm voor eigen training (klik op plus). Vul vervolgens bij ‘Trainingsinfo’ 2 min (wandelen) en 1 min (hardlopen) in. In de volgende stap geef je bij ‘trainingsoptie’ het aantal herhalingen aan, in jouw geval 12x. Nog even opslaan en et voila, je training is klaar. Laat je me even weten of het gelukt is? Gr. Tim – RH

  6. a83

    apr 16, 2016 at 14:15

    Hallo,
    Ik train met een schema van de sportschool, om te beginnen 2 min lopen, 1 min rennen, en dit 12x herhalen.
    Maar de app telt er standaard 1 bij op, heel vreemd. Doe ik iets verkeerd??

  7. Peter Jan van Tuil

    jan 14, 2016 at 10:52

    Ik ben een beginner met hardlopen, en om mezelf niet over de kop te lopen zie ik het nog niet zo zitten om direct een kilometer sneller te gaan. Is er ook een mogelijkheid om zeg maar na 3 km inlopen 100 meter te versnellen, en dan weer 900 meter rustig te lopen, en dit een aantal malen te herhalen? Momenteel kom ik bij interval in afstand niet verder dan hele kilometers. (los het wel op door ipv afstand met tijd te werken).

  8. Tim Baks

    nov 21, 2015 at 20:46

    Hi Roos, dank voor je vraag. Ik heb je ‘situatie’ vandaag nagebootst maar kon ook een oude training ook niet opnieuw. Inderdaad vreemd, al moet ik zeggen dat je een prima oplossing heb gevonden. Gr. Tim – RH

  9. Roos

    nov 18, 2015 at 15:03

    Ik heb de betaalde versie van runkeeper en eenpersoonlijk beginnersschema. Nu wilde ik de 2e les nog een keer herhalen voordat ik verder ga met de 3e. Volgens mij kan dit niet. Als ik er op klik krijg ik voltooid te zien en verder kun je er niks mee.Nu heb ik dus zelf een eigen training gemaakt met dezelfde opdrachten als de 2e les. Ik vind dit heel omslachtig. Klopt het dat je het schema niet kunt herhalen?

  10. Leo

    okt 28, 2015 at 14:12

    Moet hiervoor een abonnement nemen?

  11. Francisco

    okt 27, 2015 at 10:57

    Hi Tim,
    ….hoop dat je mij kan helpen bij het volgende:
    In de nieuwe versie Runkeeper heb ik een intervaltraining samengesteld. Ik ren met muziek en headphones, maar de coach geeft niet tijdens de training de verschillende opdrachten aan via de audiobegeleiding. Ik heb de audiobegeleiding alleen ingesteld staan op ‘tijd’ en ‘afstand’. Weet jij wat ik moet doen om ook de verschillende intervalopdrachten via audiobegeleiding te kunnen ontvangen?
    Dank alvast voor je hulp!

  12. Tim Baks

    okt 24, 2015 at 19:40

    Hi Kristie, dank voor je vraag. Runkeeper is sinds het schrijven van dit artikel redelijk verandert, gelukkig blijven de functionaliteiten redelijk hetzelfde. Dit wil zeggen dat je verschillende blokken kan instellen. Bijvoorbeeld: 3x 600 x 800 x 1000 meter. Heb ik hiermee je vraag beantwoord? gr. Tim – Runner’s High

  13. Kristie

    okt 24, 2015 at 16:18

    Hoi,
    Kun je in deze app ook een intervaltraing instellen waarbij de verschillende blokjes niet allemaal even lang zijn?
    Groetjes Kristie

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardloopapps

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten