Connect
To Top

Hoogtestage

In m’n voorbereiding op m’n eerste ultra trails was er dit weekend een hoogtestage gepland. Het werd een combinatie van early bird runs, snowboarden en veel stretch-, sprong- en krachtoefeningen. Bloed, zweet en tranen.

In de voorbereiding op m’n eerste ultra trails was er dit weekend een hoogtestage gepland. Het werd een combinatie van early bird runs, snowboarden en veel stretch-, sprong- en krachtoefeningen.

Lang hoefde ik er niet over na te denken toen ik uitgenodigd werd voor deze hoogtestage. De uitstekende reisleiding had er alles aan gedaan om voor mij een weekendprogramma in elkaar te draaien dat perfect paste in m’n trainingsprogramma. Het sporthotel was uitgerust met heerlijke bedden, hete douches en ’s nachts was het muisstil. Uitgerust begon ik dan dus ook op dag 1 aan m’n eerste loopje. Slechts 5km maar ik werd wel meteen met de neus op de feiten gedrukt. Hoogtemeters maken was ik gewend, hoogtemeters op hoogte bleek andere koek.

Alle dagen zagen er zo’n beetje hetzelfde uit en dat is ook het beste regime voor een goede hoogtestage. Rust, reinheid en regelmaat. Na de ochtendloopjes volgde een goed ontbijt, een zeer groot aantal afdalingen in de topsneeuw en met een goed kippetje op de piste werd de bodem gelegd voor een even actieve namiddag. De Oostenrijkse kruidendrankjes die erg goed zijn voor spierherstel mogen daarbij niet ongenoemd blijven.

Aanvankelijk twijfelde ik of snowboarden wel ideaal was zo een paar weken voor m’n eerste ultra. De kans op een aanvaring met een boompje of pistepaaltje zou zomaar een jaar voorbereiding teniet kunnen doen. En bovendien gebruik je ineens hele andere spiergroepen. Zeer goed stretchen en sprong- en krachtoefeningen bleken daarvoor de oplossing. Speciaal voor de hoogtestage was daar een tent voor neergezet. Uitgerust met goed trainingsmateriaal. Een bar-achtige plank waar je jumping squats vanaf kon doen, houten tafels voor dynamische sprong- en valoefeningen en een draaibare pull-up constructie die ook nog eens voor wat frisse lucht zorgde.

De eindscore? Drie loopjes van totaal 25km, 2.300 hoogtemeters rennend en 6.700 hoogtemeters op m’n board. Ik had het voor geen goud willen missen. Ik weet zeker dat ik straks zo ergens rond kilometer 50 aan deze hoogtestage terugdenk. Met Bloed, Zweet en Tranen.

(Alle andere verhalen die u hoort over deze hoogtestage zijn je reinste leugens.)

[sws_grey_box box_size=”100%”] Love what you are reading? Volg Runner’s High op TwitterFacebook of Google+ en ontvang iedere dag looptips, inspiratie én natuurlijk de allerlaatste columns van Anton-Jan.[/sws_grey_box]

More in Column

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten