Connect
To Top

Je eerste ultratrail. Deel 3: voeding

Voeding is een belangrijk onderdeel bij een ultratrail. Waar moet je allemaal rekening mee houden als je uren lang gaat hardlopen in afgelegen gebieden?

Volgende week zaterdag loop ik mijn eerste ultratrail. Op 3 mei sta ik aan de start van de Grand Trail du Bouillon, oftewel de Bouillonnante. Een trail van 56 kilometer in de Ardennen met 2300 hoogtemeters. Wat betreft ultra running ben ik nog een groentje, dus heb ik de hulp in geroepen van de professionals van Scarabee Sports en Outdoor voor de nodige info.

In de eerste twee delen van deze serie kwamen de onderwerpen training en spullen aanbod. In dit derde deel staat voeding centraal. Waar moet je allemaal aan denken als je je eerste ultratrail gaat lopen. Gelukkig verschilt het niet heel veel van bijvoorbeeld een marathon, toch zijn er wel degelijk verschillen. In dit artikel zullen we dit behandelen.

Experimenteer

Wat je eet is erg persoonlijk. Dit heeft natuurlijk te maken met smaak, maar ook in hoeverre je maag reageert op bijvoorbeeld gels, energiedrank en -repen. Waarbij er ook nog kritisch onderscheid moet worden gemaakt tussen de verschillende merken. Het advies hierbij is: test! Probeer tijdens je lange duurlopen zo veel mogelijk uit. En ga daarbij verder dan gels. Misschien ga je wel erg lekker op een banaan of ontbijtkoek. Experimenteer en sta zonder twijfel aan de start. Experimenteer ook met opnametijden van je energiebron. Het geleidelijk (om een X aantal minuten) innemen van een enerigebron is aan te bevelen ten opzichte van pas te eten of drinken op het moment dat je honger of dorst hebt.

Gels

Gels zijn een eenvoudige en snelle manier om energie binnen te krijgen, nadeel is dat ze zo zoet zijn. Kans bestaat dat je ze op een bepaald moment zat bent. Neem daarom ook energierepen of ’normaal’ voedsel mee tijdens je eerste ultratrail. Ook het weer moet je meewegen in je keuze. Stel het is warm, je hebt enkel energierepen bij je en die krijg je door het warme weer niet weg. Dan heb je toch een probleem.

Drank

Wat betreft drank kan je ook alle kanten op. Sommige zweren bij water, andere weer bij sportdrank. Op koudere dagen neem ik graag lauwe thee mee. Net zoals bij voeding is drank erg persoonlijk. En ook wel een beetje gebonden aan wat je voor hydratatiesysteem hebt. Loop je met een gordel met flesjes, dan kan je meerdere drankjes meenemen. Ik loop met een rugzak met 1,5 liter waterzak, ik kan dus niet combineren. Wil je een rugzak én meerdere soorten drankjes mee, kies dan voor een systeem die voorop ruimte biedt voor bidons. Let op! De combinatie gels en sportdrank kan in sommige gevallen erg fout vallen. Heb je gels bij je? Zorg dan altijd voor water.

Verzorgingsposten

De verzorgingsposten bij een ultratrail zijn niet te vergelijken met die bij een wegwedstrijd. Krijg je bij een
halve of hele marathon alleen een bekertje water of sportdrank, bij een ultratrail is een verzorgingspost bijna vergelijkbaar met een lopend buffet. Drop, chips, chocolade, koekjes, worst, kaas, etc. Van zoet tot zout, een legio aan keuzes. Dit verschilt natuurlijk per wedstrijd.

Tip

Drink je sportdrank die je zelf met water moet aanmaken? Neem dan tijdens je trail een zakje van dit poeder mee. Stel je krijgt niks meer weg wat wordt aangeboden bij de verzorgingsposten, dan kan je altijd nog terugvallen op je vertrouwde sportdrank. Voorspellen de weermannen hoge temperaturen? Neem dan altijd zout of ORS mee. Als het warm is ligt uitdroging op de loer. Zeker bij ultratrails waar je tientallen kilometers alleen loopt kan dit zeer ernstige gevolgen hebben. ORS is een middel wat vaak bij diarree wordt gebruikt en zorgt voor aanvulling van water, suikers en zouten.

Dit artikel maakt deel uit van een vierdelige serie met als onderwerp je eerste ultratrail. In eerder verschenen artikelen behandelden we al de onderwerpen spullen en training. In het volgende en tevens laatste artikel over het onderwerp, behandelen we wat je moet doen tijdens de laatste dagen voor je wedstrijd.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

More in Trailrunning