Connect
To Top

Je eerste ultratrail. Deel 4: de laatste dagen

Acht praktische tips om de puntjes op de i te zetten en zo een maandenlange en zware trainingsperiode goed af te sluiten. Je eerste ultratrail kan beginnen.

Over een paar dagen sta ik aan de start van mijn eerste ultratrail, de Bouilloannate. 56 kilometer door de Belgische Ardennen inclusief 2300 hoogtemeters. Een flinke kluif die ik als ultratrail rookie helemaal zelf moet opeten. Input van professionals is dus gewenst. Ik heb de mannen van Scarabee Outdoor en Sports benaderd en die waren zeer bereid om het een en ander met mij te delen.

In de afgelopen delen heb ik achtereenvolgend training, spullen en voeding behandelt. In dit vierde en laatste deel draait het allemaal om de puntjes op de i. Wekenlang heb je keihard getraind, je favoriete setje kleding en schoenen ligt klaar en je weet exact welke voeding je zal meenemen. Tijd voor een aantal last minute tips.

1. Start op tijd met voorbereiding

Begin een week voor de wedstrijd met de voorbereiding. Dit klinkt misschien overdreven maar zodoende heb je genoeg tijd om goed na te denken over wat je allemaal wil en moet meenemen. Stel een lijst op; van de basics zoals kleding en schoenen tot aan vaseline en veiligheidsspelden. Liever te veel meenemen, dan op de dag zelf misgrijpen.

Tip: vergeet muziek niet. Zeker op lange afstanden kan het een goede afleiding zijn.

2. Ken het parcours

Zorg dat je het parcours uit je hoofd kent. Bestudeer het hoogteprofiel tot in de puntjes. Weet op welke kilometerpunten de verzorgingsposten zijn. Ken de ondergrond waar je op gaat lopen. Bij de Bouillonnante zijn er een aantal punten waar je met touwladders omhoog moet. Mocht ik mee willen doen om de prijzen (wat niet het geval is) moet ik hiermee rekening houden bij de start door alvast zover mogelijk vooraan te starten.

Tip: maak voor jezelf een kaartje met daarop de basiselementen van het parcours. Het hoogteprofiel aan de ene kant en aan de kilometerpunten van de verzorgingsposten gekoppeld aan de tijdslimieten aan de andere kant. Zo heb je enige houvast. Plastificeer dit kaartje, zo overleeft het ook een fikse regenbui.

3. Maak gebruik van de faciliteiten

Organisaties bieden extra mogelijkheden, maak hier gebruik van. Zo kun je bijvoorbeeld bij lange ultratrails een reserve tas afgeven. Handig, want dan hoef je maar de helft van je voedsel mee te nemen. Ook kun je in deze reservetas extra kleding of schoenen kwijt. Zo heb je op een bepaald moment tijdens de wedstrijd nog de mogelijkheid om toch dat paar schoenen aan te trekken met wat extra profiel. En hoe heerlijk is het om een droog shirt aan te trekken na slecht weer. Dit kan metaal en fysiek erg welkom zijn.

4. Maak het klein

Een ultratrail is lang. Zo’n afstand kan zeker aan het begin best indrukwekkend zijn. Deel een wedstrijd daarom op in verschillende delen. Zo zijn er bij de Bouillonnante vier verzorgingsposten, ik loop dus 5 stukken van gemiddeld ongeveer 11 á 12 kilometer. In plaats van nog 40 kilometer te gaan, denk ik dus aan 12 kilometer. Dat klinkt een heel stuk beter.

5. Focus niet te veel op tijd

Tijden zijn in vergelijking met wegwedstrijden minder van belang. Bij ultratrails heb je wel tijdslimieten,hou deze in de gaten. Check bij iedere verzorgingspost hoeveel minuten / uren je voorloopt op het limiet (via je kaartje, check punt 2). Dat geeft rust. Mocht je het zwaar krijgen, dan weet je dat je dat je het rustiger aan kunt doen.

6. Zorg voor goede nachtrust

Zorg ervoor dat je de week voor de ultratrail voldoende slaapt, zeker de een na laatste nacht. Vaak lukt dit niet in de laatste nacht door de spanning of door het feit dat de wedstrijd de volgende dag erg vroeg begint.

7. Hou het weer in de gaten

Het kan de hele voorafgaande week mooi weer zijn en net die laatste dag hard regenen. Dan zul je waarschijnlijk alsnog je kleding en schoenen hierop dienen aan te passen. Houdt hier ook rekening mee bij de lange trails. Zoals al aangegeven kun je dan vaak een reservetas afgeven. Daar kun je wellicht ook een ander paar schoenen instoppen met een ander profiel aan de onderkant.

8. Koolhydraten zijn king

Net zoals je gewend bent bij de marathon, moet je ook in de laatste dagen voor je ultratrail voldoende koolhydraten eten. Maar pas op, overdrijf niet. Houd je normale routine aan, eet zoals je gewend bent.

En last but not least; vergeet niet te genieten!!

Dit was het laatste artikel in een vierdelige serie met als onderwerp je eerste ultratrail. Eerder behandelden we al de onderwerpen: voeding, spullen en training.

Image: Flickr

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten