Connect
To Top

De 5 belangrijkste voordelen van de lange duurloop

De lange duurloop, sommige mensen vinden ze heerlijk andere vervloeken ze. In je marathon voorbereiding zijn ze onmisbaar. Maar waarom eigenlijk? Vijf voordelen op een rij.

Lange duurlopen, sommige mensen vinden ze heerlijk, andere vervloeken ze. Één ding is duidelijk, in je marathonvoorbereiding zijn ze onmisbaar. Ook ik moet eraan geloven; ieder weekend een lange duurloop. Altijd vol energie, helaas ook altijd met zware en saaie momenten. Maar waarom eigenlijk die lange duurlopen?

In dit artikel 5 voordelen van de lange duurloop.

Vetverbranding

Met lange duurlopen leer je je lichaam energie te halen uit vet. Hierdoor ga je effectiever om met opgeslagen koolhydraten, die maar beperkt op voorraad zijn in je lichaam. Maar hoe doen die uber dunne hardlopers dat dan? Ook deze lopers hebben een bijna onuitputtelijke voorraad aan vet.

Vergroten glycogeenopslag

Glycogeen is een molecuul waarin energie uit koolhydraten wordt opgeslagen. Door lange duurlopen neemt de energie in glycogeen af, het lichaam past zich hierop aan en als reactie wordt de opslagcapaciteit vergroot. Dus door wekelijks een lange duurloop te lopen bouw je aan een grotere glycogeen inhoud, waardoor je steeds meer energie kan opslaan.

Testen

Lange duurlopen zijn de uitgelezen mogelijkheden om te testen. Regel hierbij is train zoals je racet. Hoe wil je je drinken meenemen? Wordt het water, sportdrank of een mix van beide? Zoek uit wat voor jouw het beste werkt. Voor je outfit geldt hetzelfde. Broekje, t-shirt, ondergoed, sokken, etc. Testen maar! Geloof me, kleding gaat na 20K opeens heel anders zitten en aanvoelen.

Braintraining

Er wordt gezegd dat lopen voor 90% mentaal is. Onderzoek toont steeds vaker aan dat de hersenen een belangrijke beperkende factor zijn als het gaat om duurlopen. Het ‘beveiligen’ van het lichaam is een van de voornaamste functies van de hersenen. Wanneer de hersenen aanvoelen dat het lichaam zijn limiet nadert, handelen ze hiernaar met vermoeidheidssignalen als gevolg. Met lange duurlopen train je je hersenen dat die lange afstanden gewoon oké zijn.

Vertrouwensboost

Week in week uit één keer in de week een lange duurloop van maximaal 35K is niet niks. De belangrijkste reden om lange duurlopen te doen is dan ook om jezelf vertrouwen te geven in je capaciteiten, conditie en overall fitness.

Ik heb dit blog geschreven vanuit mijn situatie, ik zit aan het einde van de marathonvoorbereiding. De tips gelden natuurlijk ook als je aan het trainen bent voor bijvoorbeeld een halve marathon alleen zijn dan de trainingsafstanden een stuk korter.

Wat vind jij van lange duurlopen? Love it or hate it?

1 Comment

  1. Arjen Hoogervorst

    nov 21, 2016 at 08:03

    Love it. Tijdens de langeduurlopen geniet ik van het landschap en de natuur. ‘Je komt nog eens ergens’ en het geeft je een ‘yes, volbracht’ sensatie. Dat weerhoudt me het 14km-marathonschema van Sportrusten te volgen. Erg efficiënt maar niet ontspannend en motiverend. Daar komt bij dat je langeduurlopen in een groep kunt doen. Het 14 km-schema is daar niet zo geschikt voor.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten