Connect
To Top

Maaltijd Maandag: Risotto met pompoen en Geitenkaas

In de afgelopen weken is het Hardloperskookboek van Barbara Kerkhof en Miriam van Reijen al een aantal malen op Runner’s High aan bod gekomen. Het boek staat bomvol heerlijke recepten, die stuk voor stuk iets toevoegen aan het dieet van een hardloper. Daarnaast bevat het Hardloperskookboek een theoretische kant waarin de belangrijkste voedingsstoffen worden uitgelicht. Van koolhydraten en eiwitten tot en met vitamines en aminozuren. In samenwerking met de makers en de uitgeverij heb ik het boek voor de release al mogen lezen.

In de aankomende weken zal ik een aantal recepten uit het Hardloperskookboek klaar maken. Deze week: Risotto met pompoen en Geitenkaas

Hardloperskookboek: Risotto met pompoen en Geitenkaas

Na de stoere meatloaf van vorige week (check), deze week een iets zachter en culinairder (is dit een woord?) gerecht in de Maaltijd Maandag serie. Afgelopen zaterdag maakte ik risotto met pompoen en geitenkaas. Ik heb in mijn actieve kookjaren een haat / liefde verhouding opgebouwd met deze rijst soort uit noord-Italië. Meerdere keren heb ik het gekookt, waarvan sommige niet onaardig. Veel vaker, compleet ruk. Voor deze gelegenheid dan ook de assistentie ingeroepen van mijn lieftallig vriendin, die op betere voet leeft met Risotto.

Hardloperskookboek - Risotto met pompoen en geitenkaas

Laat ik beginnen met een tip, die trouwens niet in het Hardloperskookboek staat.

Voordat je met gevaar voor eigen leven de pompoen gaat schillen en in dunne plakken gaat snijden. Leg deze oranje jongen dan 20 tot 30 minuten in de oven. Ja, echt. Met schil en al! De pompoen komt boterzacht uit de oven en snijden is dan hetzelfde als snoep stelen van een 3 jarige kindje.

Hey Ho Let´s Go!

Als het om eten gaat, ben ik altijd wel van de voorbereiding. Eerst alles klaar zetten en voorsnijden, geen stress tijdens het daadwerkelijk bereiden. Dus chop chop en hak hak. Het bereiden van risotto moet met beleid en geduld. Ben ik niet zo goed in, dus de wildcard op het aanrecht: inschakelen van de hulptroepen. Met souplesse weet mijn vriendin (wat later blijkt) exact de juiste hoeveelheid bouillon toe te voegen aan de risotto. Deze handeling herhaalt ze met enige regelmaat tot de risotto zacht is. Ik ben ondertussen druk bezig om de plakken pompoen. Snijden, invetten met olijfolie en grillen.

Direct nadat mijn vriendin de vraag stelt: Waar liggen de gemengde bospaddestoelen? Weet ik dat ook dit gerecht weer niet 100% is. Damn, die crap paddestoelen vergeten te kopen. Wat mij betreft geen doodzonde, want die dingen zien er toch smerig uit. Volgens mijn vriendin echt een gemis. Vervolgens drukt ze met haar vinger nog even wat harder op de blauwe plek. “Ook geen walnoten?” zegt ze plagend. Ze weet dat ik daar allergisch voor ben. Iets met dikke lippen en nauwelijks kunnen ademen.

Zodra de risotto goed op weg is, bijna klaar om de pan te verlaten. Voeg  je naast de gegrillde pompoen plakken ook 200 gram spinazie toe. Ongeveer vijf minuten later ligt er een heerlijk dampend potje eten op je bord. Na een paar happen weet ik het: dit gerecht is een dikke high five waard. Lekker! Kan het naar alle waarschijnlijkheid niet zelf maken, maar what the heck ik ga het in de nabije toekomst zeker een keer proberen.

Het Hardloperskookboek is o.a. te koop bij Bol.com.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Voeding

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten