Connect
To Top

Terugblik Op Mijn Marathon Voorbereiding

In de week voor mijn deelname aan de TCS Amsterdam Marathon tijd voor een stukje reflectie. Wat ging in de afgelopen weken goed en wat minder goed? Tevreden over het schema? En wat moet in een eventuele 3e marathon voorbereiding anders? Een terugblik!

Voorbereiding

“Dit doe ik nooit meer!” Waren mijn eerste woorden na de marathon van Rotterdam. Drie dagen later was de inschrijving voor de TCS Amsterdam Marathon een feit. Waarom toch inschrijven? Ten eerste wilde ik Rotterdam onder de 4 uur lopen. Dit lukte me niet. Ik kwam in 4:05:32 over de finish. Andere belangrijke drijfveer was de matige voorbereiding. Geen schema, ik deed maar wat. Zo liep ik een week voor de start nog een 30K. Met een gedegen voorbereiding en een goed schema moest een sub 4 uur marathon zeker haalbaar zijn.

Op zoek naar info stuitte ik op de Runner’s World Marathon Gids. 172 vragen en antwoorden over de marathon, inclusief verschillende trainingsschema’s. Prima leesvoer, bomvol bruikbare tips van professionals zoals legende Haile Gebreselassie. Op basis van mijn halve marathontijd van 1:45, kies ik voor een schema van 3:30 (12K/uur). Ambitieus, maar je moet het jezelf niet te makkelijk maken. Daarnaast was ik tijdens Rotterdam nog wat aan de zware kant (1:75 / 76 kilo), daar viel nog winst te behalen.

12 weken / 5 dagen per week hardlopen

Op 30 juli start mijn voorbereiding met een symbolische 42,195 minuten duurloop. Het begin van een periode waarin ik mezelf lichamelijk maar ook mentaal moest ontwikkelen naar een betere en efficiëntere loper.
In het algemeen heeft de trainingsweek twee pieken. Woensdag is met interval training super intensief. Het weekend leent zich uitstekend voor kwantiteit, de lange duurloop. Tussen door zijn het de easy runs, van maxiaal 60 minuten. Dit alles heeft een zware impact op je sociale leven. Althans als je het goed wil aanpakken. Biertjes, chips en andere lekkernijen moet je laten staan. Vele uren per week weg van huis. Vroeg naar bed. Alles wat voorheen vanzelfsprekend was, moet je over gaan nadenken. Achteraf kijk je terug op een prachtige prestatie. Alleen al de resultaten van de trainingsperiode zijn indrukwekkend. In 12 weken heb ik 750K gelopen in iets meer dan 65 uur.

De trainingen

De interval trainingen waren altijd het meest bevredigend, omdat ik echt tot het uiterste moest gaan. Lange duurlopen daarentegen waren weer van een heel ander kaliber. Kilometers vreten. Je lichaam trainen om lichaamsvet te verbranden ipv koolhydraten. Daarnaast is het ook mentale training. Omdat je zo lang aan het lopen bent moet je jezelf bezighouden en leren omgaan met moeilijkere momenten. Lange duurlopen zijn ook de uitgelezen mogelijkheid om te testen. Je kleding, voedsel en drinken maar ook bijvoorbeeld de oordopjes van je mp3. Recent nog een blog geschreven over het nut van de langzame duurloop. Neem het van mij aan: bij een marathon laat je niks over aan toeval.

Marathon schema

Het Runner’ World marathonschema heb ik niet als erg zwaar ervaren. Zo af en toe kwam een training niet zo goed uit of was de motivatie ver te zoeken. Maar goed, wat wil je als je per week gemiddeld tussen de 75 en 80K loopt. Of ik wat anders zou doen bij een eventuele volgende voorbereiding is afhankelijk van het resultaat aanstaande zondag. Mocht ik mijn doel halen en de marathon uitlopen in 3:30 dan zal een volgend schema nog scherper en intensiever moeten zijn. Aansluiten bij een loopgroep zou dan een oplossingen kunnen zijn.

Ik ben gebrand om die 3:30 te lopen, daarom heb ik besloten om met een pacer mee te lopen. Dit is een ervaren marathonloper die een groep in een vooraf bepaalde tijd over de finish loodst. Voordeel hiervan is dat je niet constant bezig hoeft te zijn met je tussentijden. De pacer bepaalt het juiste tempo. Er zijn wel wat nadelen, maar daar lees je in deze post over de voor- en nadelen van pacers meer over. Een ding staat als een paal boven water: zondag wordt zwaar en ik ga me hoe dan ook helemaal stuk lopen. Maar ik heb er ongelofelijk veel zin in!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Logboek

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten