Connect
To Top

Marathonkriebels; Selectieve Bietensap Perceptie

Sinds mijn eerste keer bietensap wil ik niet meer anders. Een week voor de marathon nemen de kilometers af, maar mijn fascinatie voor bietensap toe.

Met nog een week te gaan voor de Rotterdam Marathon (race report) maken de trainingsuren ruimte voor zenuwen en twijfel. Om maar te zwijgen over al die voedingsvragen. Dat pasta-stapelen; wanneer moest ik daar nu mee beginnen? Sinds afgelopen najaar ben ik fan van bietensap, toen liep ik in Eindhoven onder dramatische omstandigheden een dik nieuw marathon-pr.

Op de donderdag voor de marathon van Eindhoven startte ik met het kuurtje. Ik consumeerde een kleine liter per dag, in die dagen was de Zonnaturafles mijn beste buddy. Ik tikte ’s ochtends tijdens het ontbijt een glaasje weg, vervolgens mat ik de juiste hoeveelheid af voor op het werk wat ik in een bidon meenam. ’s Avonds kwam de fles weer op tafel.

Met de Coolsingel en Lee Towers voor de deur, kocht ik gisteren weer vier flessen bietensap. In de aankomende dagen zal ik de wetenschappelijk onderzoeken en Runner’s World-artikelen er weer bijpakken om de exacte hoeveelheid per glas en dag uit te meten. Ook op het web kom ik het weer diverse artikelen tegen, alsof ik mijn cookies sinds afgelopen oktober niet heb gewist.

Zo kwamen er op runnersworld.com een aantal bietensapartikelen voorbij, beide geschreven door Alex Hutchinson. In een van de twee artikelen wordt de combinatie bieten en cafeïne onderzocht. Beide hebben een stimulerend effect, maar volgens een Australisch wetenschappers is het geen natuurlijke EPO-variant. Het andere artikel gaat over de manier van bietensap consumptie. Kunnen we het niet gewoon gorgelen?

Je leest het goed. Bietensap gorgelen. We weten namelijk dat het laten ‘rollen’ van koolhydraatrijke sportdrank door de mond en het vervolgens uit spugen, dezelfde voordelen heeft als het sportdrankje drinken. Maagproblemen vanwege bietensap is een voorkomende klacht onder lopers. En dan heb ik het niet over roze urine en poep, maar ook over spontaan opkomende…. Enfin, you get my drift. Als je dus bietensap alleen zou kunnen laten ‘rollen’ in de mond en vervolgens uitspugen dan zijn de maagproblemen verholpen. Toch? Helaas is dit niet het geval.

Alleen gorgelen van bietensap en het vervolgens uitspugen heeft niet het beoogde effect op het uithoudingsvermogen. Het zit zo. Drinken van bietensap zorgt ervoor dat de nitraat via de maag en voornamelijk de dunne darm wordt opgenomen in het bloed. Ongeveer een kwart van de nitraat wordt in de bloedbaan geëxtraheerd door de speekselklieren en tienvoudig geconcentreerd in het speeksel. Dit nitraatrijke speeksel komt in de mond, waar ‘goede’ bacteriën het omzetten in nitriet. Dit slik je weer door en maagzuur zet een deel ervan vervolgens om in nitrietoxide. Eenmaal opgenomen in het bloed, doet nitrietoxide wonderen. Zuurstof kan op een efficiëntere manier de spieren bereiken, waardoor het uithoudingsvermogen fors wordt verbeterd. Om het bovenstaande proces in werking te stellen moet je dus eerst bietensap drinken. Wil je profiteren van het effect van bietensap, dan is gorgelen niet the way to go.

Heb jij ook last van selectieve bietensap perceptie daags voor de marathon? Laat me het weten en reageer op dit artikel.

3 Comments

  1. Jacqueline

    apr 7, 2014 at 09:36

    Yep, ben ook weer aan de bietensap. Afgelopen vrijdag begonnen met iedere ochtend een groot glas (met een heel klein beetje sinaasappelsap) bij het ontbijt. Vanaf woensdag het plan om 2x per dag een glas te nemen. Vandaag zelfs een klein glaasje door m’n groene smoothie gegooid 🙂 Het is m’n 1e marathon dus ik probeer van alles uit hoor, heerlijk!

  2. Tim Baks

    apr 5, 2014 at 22:01

    Wat betreft de hoeveelheid nitraat, gok ik op de ‘donkere / grauwe’ omstandigheden van de afgelopen maanden. Minder zon betekent hoger nitraatgehalte. Met de zes maanden herfst die we net achter ons hebben gelaten moet dit wel lukken. Tot volgende week!

  3. Andrea

    apr 5, 2014 at 20:35

    Ik ga voor Rotterdam ook weer aan de bietensap. Dit jaar Beet it shots omdat daarin een aangewezen hoeveelheid nitraat zit. Het nitraatgehalte van bietensap op fles staat niet aangegeven, verschilt per merk en ook nog eens per bietenoogst.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

More in Voeding

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten