Connect
To Top

Opmerkelijk; herstel volgens Dean Karnazes

Visie op herstel na zware training of wedstrijd van ultra marathon man Dean Karnazes wijkt af van de huidige conventies.

Een opmerkelijke blog over herstel van Dean Karnazes op runnersworld.com. De ultra-marathon man, hij liep in 2005 zonder slaap 350 mijl in 80 uur en 44 minuten, geeft zijn visie op herstel. En die wijkt af van de normale conventies die wij en zeker ook Runner’s World volgen.

Dean Karnazes beweert dat hersteltechnieken zoals compressie, ijsbaden en massages overrated zijn. Dit leunt volledig op zijn hardloopavontuur in 2006, toen liep hij in 50 achtereenvolgende dagen 50 marathons. Je zou denken dat een lichaam door deze enorme belasting gedurende over een langere periode stukje bij beetje kapot gaat. Niks is minder waar. De laatste marathon van Dean Karnazes was ook zijn snelste. Tijdens de New York City marathon kwam hij in een zeer respectabele 3:03 uur over de finish. Dit bereikte hij dus zonder enige vorm van eerder genoemde hersteltechnieken.

Dean Karnazes’ blog is meer een steek naar de opvatting van professionele atleten die na een zwarte training in ijsbaden chillen of zelfs behandeld worden met lasers. Voor de gemiddelde loper zoals ik, die de volgende dag gewoon weer naar zijn werk moet, kunnen bepaalde hersteltechnieken zeker helpen. Voor het gross die niet in deze groep valt heet Dean Karnazes het volgende advies:”If you have the luxury of seeking the most pronounced development following a hard training session or race, do nothing.”

Lichaam is sterk

Persoonlijk doe ik na een intensieve training of zware wedstrijd niks aan herstel. Althans, ik probeer goed te eten en drinken en in de dagen erna veel te rusten. Geen massage, compressie of ijsbad dus. Ik ben wel van mening dat het lichaam sterker is dan wij denken en zich op den duur aanpast aan de belasting. Of Dean Karnazes met z’n 50 marathons in 50 dagen het juiste voorbeeld is, weet ik niet. Die man is nagenoeg superhuman. Kijk maar eens naar zijn hardloop-cv, erg indrukwekkend.

Doe wat het beste werkt

Wat Dean Karanzes of wie dan ook beweert, uiteindelijk gaat het om wat voor jou werkt. Theorieën, resultaten van onderzoeken en meningen van je trainingsmaatjes kan je zeker meenemen in je overweging en besluitvorming maar uiteindelijk moet jij je er prettig bij voelen. Dit geldt trouwens ook voor vele andere onderwerpen in het hardlopen.

De hele blog van Dean Karnazes leest je op runnersworld.com.

[sws_grey_box box_size=”100%”] Love what you are reading? Volg Runner’s High op Twitter of Facebook en ontvang iedere dag looptips, inspiratie en andere coolness in je timeline.[/sws_grey_box]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Training

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten