Connect
To Top

Je eigen training instellen in Runkeeper doe je zo

Je eigen intervaltraining in Runkeeper, het kan in 7 stappen. Wij zochten het voor je uit.

Enige tijd geleden schreef ik op runners-high.nl uit hoe je in hardloopapp Runkeeper een niet eigen training kon aanmaken. Vanwege diverse updates van de app is de beschrijving verouderd. Hoogtijd voor een nieuwe versie van het stappenplan.

Na het lezen van dit artikel weet jij hoe je in een paar klikken je eigen training kan invoeren in Runkeeper.

Wat heb je nodig voor het volgen van dit stappenplan?

Bij het schrijven van dit artikel heb ik gebruik gemaakt van een iPhone 5S met iOS-versie 9.2.1, daarop geinstalleerd de nieuwste versie van Runkeeper (op het moment van schrijven is dat 6.8.1). Naar alle waarschijnlijkheid is de Android-versie van de hardloopapp gelijk, maar kan op details verschillen.

Okay, let’s go!

Stap 1

Open Runkeeper. Bovenin het startscherm zijn een aantal stippen te zien, dit is een menu waardoor je heen kan swipen. Je kan uit de volgende zes opties kiezen:

  1. Vrije training
  2. Zoek een trainingsschema
  3. Afstand
  4. Tijd
  5. Tempo
  6. Eigen training

Voor dit stappenplan kiezen we voor optie nummer 6, we willen namelijk een eigen training aanmaken.

Stap 2

Klik op het plus-teken, een nieuw scherm opent. Dit scherm bestaat uit een aantal onderdelen:

  1. Geef deze training een naam
  2. Trainingsinfo
  3. Trainingsopties: herhalen, warming-up, cooling-down.
  4. Opgeslagen trainingen.

Start door je training een naam te geven. Everything goes here, het maakt niet. Mijn persoonlijke voorkeur is om de naam te vernoemen naar wat je gaat doen, zodat in een oogopslag het inhoudelijk deel duidelijk is.

Stap 3

Volgende stap is het opgeven van de daadwerkelijke trainingsinfo. Je beantwoord hier de vraag: wat ga je lopen? Klik op het plusje, een nieuw scherm opent waarop je een aantal gegevens kan instellen.

  1. Langzaam, constant, snel
  2. Tijd, afstand (mijl / km).
  3. Afhankelijk wat je gekozen hebt in stap twee, kan je hier afstand kiezen of tijd kiezen.

Stel dat je een intervaltraining wil instellen van 7 x 1 kilometer op een snel tempo met 500 meter rust tussen de herhalingen. Je kiest dan voor de volgende instellingen:

  1. Snel
  2. Afstand: kilometer
  3. 1.0 kilometer

Als je tevreden bent met de instellingen klik dan links bovenin het scherm op ‘Terug’. Je komt weer op hetzelfde scherm uit als in stap 2. Bij trainingsinfo is nu 1,00 kilometer toegevoegd.

Stap 4

Nu we de afstand hebben geregeld is de volgende stap om rust toe te voegen. Dit doe je op dezelfde manier als de in stap 3. Kies voor de volgende instellingen:

  1. Langzaam
  2. Afstand: kilometer
  3. 0,5 meter

Klik wederom op ‘Terug’ en je ziet dat de rustpauze van 500 meter als regel is toegevoegd aan trainingsinfo.

Mocht je toch nog aanpassingen willen maken aan een van de regels bij trainingsinfo, klik dan op de desbetreffende regel. Verwijderen doe je door op het minteken te klikken.

Stap 5

Het enige wat we nu nog moeten doen is het aantal herhalingen instellen.

Klik bij trainingsopties op de regel herhalingen. Een nieuw scherm opent waar je de keuze moet maken hoe vaak je de regels bij trainingsinfo wilt herhalen. In ons geval is dat dus zeven. Klik na je keuze weer links bovenin het scherm weer op terug.

Stap 6

Laatste stap bij het opstellen van een training in Runkeeper is aangeven of je een warming-up en / of cooling-down wilt doen. Zeker met een pittige interval is een warming-up en cooling-down absoluut aan te raden. Kies je voor beide opties, dan voegt Runkeeper voor en na de training vijf minuten toe.

Helemaal tevreden met de training zoals deze er staan? Klik dan vervolgens rechts bovenin het scherm op ‘Opslaan’.

Stap 7

Wil je direct aan de slag met de training?

Kies in het overzichtsscherm op ‘Selecteer deze training’. Je wordt teruggestuurd naar het startscherm, de naam van je training is te zien als optie in het menu zoals beschreven in stap 1.

Om de training ook daadwerkelijk ‘aan’ te zetten klik je in het startscherm op ‘Start eigen scherm’.

Een aantal opmerkingen:

  • Training aanpassen doe je door in het startscherm je eigen training op te zoeken. Swipe in het scherm dat opent naar beneden en kies bij ‘Opgeslagen training’ de training doe je wilt aanpassen. Als de training is geopend klik je rechts bovenin het scherm op ‘Bewerken’.
  • Om een training te verwijderen volg je dezelfde stappen als bij het aanpassen, alleen swipe je als je de training kan bewerken naar beneden en klik je op ‘Training verwijderen’. Bevestig je keuze, je wordt automatisch doorgestuurd naar het startscherm. Je zal zien dat je training nog wordt weergegeven, maar als je de app opnieuw opstart is deze verdwenen.
  • Wil je een intervaltraining instellen met meerdere variabelen erin, herhaal dan stap 3 in bovenstaande beschrijving.
  • In dit stappenplan stelden we een intervaltraining op. Met een aantal kleine veranderingen kan je ook een progressieve duurloop instellen, waarbij je steeds iets sneller gaat lopen. Bij trainingsinfo geef je aan wat je wilt doen, bijvoorbeeld 30’ langzaam, 20’ constant en 10’ snel. De herhalingen laat je achterwegen.

Een eigen training aanmaken in Runkeeper, een kind kan de was doen. Toch? Kan best zo zijn dat je toch nog met wat vragen zit over het stappenplan of de app in general. Laat het ons dan weten, door te reageren op dit artikel. We helpen je graag.

10 Comments

  1. Desiree

    okt 31, 2017 at 20:41

    Hoi ik heb al jaren gebruik gemaakt van deze app maar nu ik een nieuw schema wil maken kan ik dit alleen maar doen door te betalen (upgraden)
    Hoe kan ik weer een gratis trainingsschema maken?

  2. Lies

    aug 11, 2017 at 09:51

    Helaas is het zelf aanmaken van een trainingsschema niet meer mogelijk in Runkeeper. Is er iemand die wel weet hoe die moet of iemand die een tip heeft voor een app waarbij dit wel mogelijk is?

  3. Evelyn Janssen

    mrt 5, 2017 at 12:34

    Hallo Tim,

    Je kunt ook alleen een bepaald tempo invoeren, bv dat je (gemiddeld) 6 min/km loopt. Wat ik echter zoek is de optie om in te voeren dat ik 10 km/uur loop. Komt uiteraard op hetzelfde neer maar dit laatste heeft mijn voorkeur. Weet jij of dit kan?
    Hartelijk dank alvast voor je antwoord! Nb: iPhone 6, nieuwste versie RK

  4. Anne

    mrt 2, 2017 at 00:23

    Ik zou graag zelf een schema willen invoeren in Runkeeper, het lijkt me ideaal! Maar zoals hierboven beschreven staat kom ik er niet uit, het ziet er bij mij heel anders uit. Komt dit wellicht door de nieuwere versie? (7.9) Is het inmiddels misschien niet meer mogelijk om zelf een interval schema in te voeren?
    Kan iemand mij helpen hiermee? Alvast bedankt!

  5. Tim Baks

    nov 30, 2016 at 22:28

    Hi Femke, dank voor je reactie. Wij hebben geen ervaring met betaald trainingsschema’s op Runkeeper. Dat gezegd hebbende, het lijkt me erg vreemd als je de dagen niet kan wisselen. Van 16 naar 17 weken vragen wij ons af. Achter de duur van een trainingschema zit normaliter wel een bepaalde gedachte. Gr. Tim

  6. Femke

    nov 23, 2016 at 12:21

    Ik gebruik nu ook een tijdje de runkeeper app en het bevalt heel goed. Nu heb ik me aangemeld voor een trainingsschema, maar deze is ingevuld op de dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag. Is het ook mogelijk om deze dagen zelf aan te passen?
    Het doel van mijn trainingsschema is een halve marathon, en dit schema duurt 16 weken. Is het mogelijk dit schema aan te passen naar maandag, woensdag en zaterdag/zondag en dat het dan wat langer duurt dan 16 weken?

  7. Tim Baks

    okt 26, 2016 at 07:15

    Hi Elly, ik heb deze beschrijving gemaakt op basis van een iPhone. Kan goed zijn dat de apps iets verschillen. Is het mogelijk om een schermafbeelding te sturen van het startscherm? Dan ga ik er even naar kijken. Dank! Tim

  8. Tim Baks

    okt 26, 2016 at 07:13

    Hi Jeroen, dank voor je reactie. Ik help je graag. Kan je een schermafbeelding maken (thuisknop + sluimerknop tegelijk indrukken) en deze naar mij mailen (info@runners-high.nl)? Zie je mail graag te gemoed. Gr. Tim / RH

  9. jeroen

    okt 25, 2016 at 20:18

    ik heb de i phone se en daar hebik die optiesook niet

  10. elly D

    sep 21, 2016 at 15:01

    Gaat het hier om de betaalde versie? In mijn adroid app kan ik de optie echt niet vinden….

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardloopapps

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten