Connect
To Top

De Invloed Van Social Media Op Hardlopen

New York City was vorige week host van de 5e Social Media Week. Een week van masterclasses, workshops, netwerkbijeenkomsten en sprekers op het gebied van social media. Een van de sessies was een paneldiscussie over de invloed van social media op hardlopen.

Het panel bestaat uit zes personen, allemaal hardlopers én dagelijks bezig met social media. In een sessie van een kleine ander half uur worden de voors en tegens besproken. De discussie gaat verder dan je run delen op Twitter of Facebook. Door social media zijn de laatste jaren bijvoorbeeld runcrews als paddenstoelen uit de grond geschoten. Daarnaast zorgen apps zoals Nike+ en de Fuelband dagelijks voor prikkels om de loopmaatjes weer aan te trekken.

Een mooi voorbeeld van de invloed van social media op hardlopen is wat er gebeurde nadat afgelopen november de New York City marathon werd afgelast. Op dag zelf ontstond het idee om dan maar zelf iets te organiseren. Dit werd gedeeld op Twitter en Facebook. 48 uur later liep een groep van bijna 100 lopers een halve marathon door New York. Het succes van dit soort initiatieven is volledig toe te kennen aan social media.

Als we iets dichterbij kijken, dan is de Twitterrun die ik afgelopen januari organiseerde ook een event die zonder social media waarschijnlijk niet had plaats gevonden. Social media wordt vaak afgedaan als een a-social medium. Ik ervaar het juist als het tegenovergestelde. Voor mij is het een katalysator die je motiveert en stimuleert om de deur achter je dicht te trekken en te gaan lopen. Ik heb nu contact met mensen die ik zonder social media nooit zou hebben ontmoet.

Door de opzet is de sessie (zes mensen op een stoel die praten) best statisch. Toch, erg relevant. 80 minuten over de invloed van social media op hardlopen. Kijken!

Invloed van hardlopen op social media

Ik zelf deel vrijwel al mijn runs op Twitter (@tim_runnershigh) en maak tijdens foto’s die ik vervolgens op Instagram plaats. Voor het analyseren maak ik gebruik van de platformen Garmin Connect (vanwege mijn GPS-horloge) en Strava. Wat doe jij allemaal met social media?

Beeld: @RobynNYC

1 Comment

  1. Wouter Booister

    mrt 26, 2014 at 09:58

    Hoi Tim,

    Ik ben een trouwe volger van je op strava. Het platform wat ikzelf ook gebruik.
    Af en toe deel ik mijn strava upload via facebook. Het sociale op strava trekt mij heel erg. (collega’s gebruiken strava veel met fietsen) vaak word er tijdens de lunch veel gesproken over de activiteit van de dag of dagen ervoor.

    Groet,

    Wouter

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Koffiepraat

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten