Connect
To Top

Zo voorkom je steken in je zij tijdens hardlopen

Alle hardlopers hebben er op wel eens last van, steken in de zij tijdens het hardlopen. In dit artikel lees je hoe je deze vervelende klacht kan voorkomen.

Vrijwel elke hardloper heeft ze wel eens; steken in de zij tijdens hardlopen. Een vervelende klacht, die flink wat roet in je training of wedstrijd kan gooien. In dit artikel lees je alles over de oplossing en hoe je steken in de zij tijdens hardlopen kan voorkomen.

Steken in de zij: de oorzaak

Veel voorkomende oorzaken van steken in de zij tijdens het hardlopen zijn lichamelijke vermoeidheid en een maaltijd die nog dwarszit. Andere oorzaken zijn stijve heup- en rompspieren of de stand van je wervelkolom.

Steken in de zij: oplossen

Heb je te kampen met steken in de zij tijdens het hardlopen? Geen paniek! Er zijn een aantal eenvoudige ademhalingstechnieken om de steken te verhelpen.

Heb je steken in je rechter zij, adem dan uit op het moment dat je linker voet op de grond komt. Heb je de steken links, adem dan rustig uit op het moment dat je rechter voet op de grond komt. Deze methode is nooit wetenschappelijk bewezen, maar veel lopers zweren erbij.

Andere techniek is om bij steken in de zij diep en constant adem te halen, hierdoor wordt het middenrif naar beneden gedrukt en kan alle lucht die eronder gevangen zit ontsnappen.

Mochten de bovenstaande twee ademhalingstechnieken de steken in de zij niet verhelpen neem dan een diepe, snelle ademteug, hou deze vervolgens enkele seconden vast en probeer vervolgens zoveel mogelijk lucht door je mond uit te ademen.

Steken in de zij: voorkomen

Belangrijk bij het voorkomen van steken in de zij tijdens het hardlopen is een constante, gecontroleerde ademhaling. Doe ook altijd een goede warming-up, dit bereidt je lichaam voor op de aanstaande work-out sessie. Denk hierbij aan een klein stukje joggen en (dynamische) rekoefeningen voor de benen, romp en armen.
Eet geen grote maaltijden direct voor een duurloop. Heeft je lichaam toch behoefte aan wat energie, probeer dan altijd minimaal een halfuur te wachten voordat je gaat lopen. Hou rekening met het volgende: hoe groter (zwaarder) de maaltijd, hoe meer tijd je moet nemen tot de training.

Bron: blessure-aanwijzer.nl.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten