Connect
To Top

Tekorten aanvullen na een wedstrijd

Tot het uiterste gegaan tijdens een wedstrijd of trainen? Hydratie, eiwitten & magnesium zijn key voor snel herstel!

Het hardloopseizoen is in volle gang. Een aantal grote wedstrijden zoals de Dam tot Damloop en Amsterdam Marathon zijn inmiddels geweest, maar er komen nog een aantal leuke wedstrijden aan. Heb je een hardloopwedstrijd gelopen (of een zware training gehad) dan ben je hoogstwaarschijnlijk tot het uiterste gegaan, belangrijk dus om alle tekorten weer aan te vullen!

Hydratatie

Allereerst hydratie. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar zorg dat je voldoende drinkt voor, tijdens en na een zware inspanning. Ik word na een zware inspanning vaak misselijk als ik te snel teveel drink. Heb je daar ook last van? Probeer dan eens producten te eten die veel vocht bevatten zoals watermeloen of komkommer. Watermeloen bevat tevens vitamine B (goed voor het herstellen van de energie levels) en vitamine C (goed voor de spieren).

Eiwitten

Als gevolg van een zware hardlooptraining/wedstrijd, ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren. Het lichaam heeft eiwitten nodig om weer te herstellen, echter is niet ieder eiwit hetzelfde. In totaal zijn er 20 aminozuren (bouwstenen voor eiwitten) die we nodig hebben om goed te functioneren en herstellen. Een aantal daarvan kan ons lichaam zelf produceren en een aantal daarvan kunnen we halen uit onze voeding. Het is daarom belangrijk om na de training producten te eten die veel eiwitten bevatten; eieren, kwark, linzen, tempeh en quinoa zijn daar goede voorbeelden van. Ook superfood hennepzaad is zeer rijk aan eiwitten en makkelijk te verwerken in een smoothie, kwark of salade. Zelf voeg ik vrijwel elke dag een eetlepel hennepzaad toe aan mijn smoothies. Op Eat.Run.Love. lees je alles over hennepzaad.

Na de training eet ik zelf altijd graag kwark met noten, hennepzaad, beetje honing en wat fruit of een after running chocolade smoothie met o.a. noten, rauwe cacao en een banaan (ook goed voor het aanvullen van koolhydraten en magnesium).

herstel hardloopwedstrijd

Magnesium

Daarnaast neem ik na een zware training vaak een magnesium badje of eet ik producten die veel magnesium bevatten. Magnesium is één van de belangrijkste mineralen voor ons lichaam en helpt de spieren te ontspannen en op te bouwen. Bovendien geeft het energie. Je kunt magnesium halen uit je voeding (o.a. te vinden in rauwe cacao, noten, bonen, spinazie, ananas), maar het is als je veel sport ook zeker een aanrader om te kijken naar supplementen. Je kunt dit in de vorm van tabletten of poeder nemen, of zoals ik net al aangaf in de vorm van een badje. Je lost in een voetenbadje pure magnesiumvlokken op en geeft op deze manier de magnesium de kans direct in je huid te dringen. Deze wijze zorgt voor directe ontspanning, soepele spieren en gewrichten en helpt ook nog eens bij huidproblemen. En wat is nu lekkerder dan na een zware inspanning te ontspannen in een (voeten)bad en te genieten van een lekkere snack?

En last but not least, wees lief voor jezelf! Neem een lekkere warme douche of bad, zorg dat je voldoende bijslaapt, boek eventueel een ontspannende sportmassage en probeer een lesje yoga mee te pakken.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Voeding