Connect
To Top

Tien adviezen voor de beginnende marathonloper

Als beginnende marathonloper kan je wel wat hulp gebruiken. In dit artikel 10 adviezen voor alle hardlopers die binnenkort hun eerste marathon lopen.

Voor de eerste keer deelnemen aan een marathon is een intense ervaring. De maandenlange voorbereiding is lichamelijk veeleisend, het uitlopen is mentaal zwaar en de finish is een emotionele aangelegenheid. Als beginnende marathonloper kan je dus wel wat hulp gebruiken.

In dit artikel 10 adviezen voor alle hardlopers die binnenkort hun eerste marathon lopen.

Loop je eigen race

Ga niet mee in het tempo van andere lopers. Hou vast aan je eigen strategie / tempo.

Loop de marathon in delen

42 kilometer is lang, zeker in de begin fase kan het een imponerend zijn. Deel daarom de afstand op in beheersbare, kleinere delen zodat het allemaal wat behapbaarder is. Een indeling zou kunnen zijn: 10 km / halve marathon / 30 km / finish of per vijf kilometer. Het is met net wat je prettig vindt.

Start langzaam

Door al die adrenaline die door je lichaam giert voelt alles makkelijk. Probeer zo snel mogelijk je doeltempo te lopen en wijk daar niet meer van af. Dit zal langzaam aan voelen, maar de energie die je hiermee spaart heb je in latere fase van de marathon hard nodig.

Wees zorgvuldig met je energie

Ga zorgvuldig om met je energie. Doe tijdens de marathon alleen dingen die strikt noodzakelijk zijn. Al het overige is verloren energie. Hou die high fives dus op zak en focus je op je wedstrijd.

Gebruik Vaseline

Smeer tepels, oksels en binnenkant van de benen voor de start in met Vaseline. Hierdoor voorkom je dat er schuurplekken ontstaan en dat kan zeker later in de wedstrijd een zeer pijnlijke bedoeling zijn.

Zet vrienden in langs het parcours

Zorg dat je op verschillende plaatsen langs het parcours vrienden en kennissen hebt staan die je van eten en drinken kunnen voorzien. Wel zo handig, hoef je zelf niks mee te nemen. Maak vooraf wel hele duidelijk afspraken waar ze staan.

Grote boodschap voor de start

Zoek voor de start een toilet op voor een grote boodschap. Niks is vervelender dan met een opgeblazen gevoel aan de start te staan of tijdens de race een bosje in te moeten.

Laatste kilometers zijn belangrijk

De eerst kilometers doen er niet toe, het zijn de laatste kilometers die veel belangrijker zijn. Een slecht laatste deel levert onder aan de streep veel meer tijdverlies op dan een slechte start.

Voorbereiding is essentieel

Het draait in de marathon niet om de wedstrijd, maar om de voorbereiding. Jij hebt maanden lang meerdere keren per week getraind, weersomstandigheden genegeerd en feestje afgezegd. Dit alles is vele malen zwaarder dan de marathon zelf.

Niet experimenteren

Draag geen nieuwe spullen voor de eerste keer tijdens de marathon. Hetzelfde geldt voor voeding, niet experimenteren tijdens de marathon.

Maar boven alles… Probeer vooral van deze ervaring te genieten. Een marathon lopen is niet iets wat je zo maar doet. En als het goed is kan jij binnenkort op alle feestjes pochen over je prestatie.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten