Connect
To Top

5 Tips Om Je Tempo Te Verbeteren Zonder Meer Kilometers Te Maken

Vijf Tips Om Sneller Te Hardlopen

Ik zit midden in voorbereiding voor mijn 2e marathon. Met een ambitieuze doel om mijn pr met 35 minuten te verscherpen (eindtijd 3:30), trek ik vijf keer per week mijn Kinvara’s aan om kilometers te maken. Het is erg simpel, falen is er niet bij. Ik ben dan ook altijd op zoek naar manieren om mezelf te ontwikkelen om sneller te worden. Meer kilometers maken (lees tijd) is een optie, maar voor mij niet de juiste. Op competitor.com kwam ik een artikel tegen met tips voor snelheid ontwikkeling. Onderstaand een aantal van de tips, volg ze en wie weet loop je volgend jaar wel als de heren in bovenstaande foto.

Trainingsintensiteit

Een week waarin je steeds weer dezelfde training afwerkt zal je fitheid geen kwaad doen, maar sneller wordt je er niet van. Probeer daarom gedurende de week trainingen af te werken die verschillen in intensiteit. Voor mij betekent dit drie ‘zware’ trainingen (bijv. interval, tempo duurloop en lange duurloop) afwisselen met twee ‘easy’ dagen.

Wees consistent

Een goede conditie is niet zo maar even gefixed, daar is tijd voor nodig. Door het hele jaar te blijven hardlopen bouw je aan een topconditie. Die aan het begin van een nieuw jaar weer een stukje beter is dan het jaar ervoor. Een break is goed, maar vermijd een te lange periode van rust. Blijf een paar keer in de week hardlopen, ook als er geen wedstrijd in het vooruitzicht is. Zo blijf je fit en kan je de draad oppakken waar je gebleven was.

Heuvels

Verwerk 1x in de week heuvels in je loop. Aangezien we in een plat landje wonen mogen bruggen en duinen ook tot heuvels worden gerekend. Het mag duidelijk zijn, een vlakke 5 km is minder inspannend dan 5 km door heuvelachtig gebied. Daarnaast is het ook goed voor de ontwikkeling van de been spieren. Met andere woorden, heuvels kicken major ass en zijn een must als je lekker hard wil gaan.

Sprinten

Dit onderdeel kwam al eerder aanbod op runners-high.nl. Als lange afstandloper zal je niet sprinten zoals Usain Bolt, maar verwerken van korte sprints aan het einde van bijvoorbeeld een lange duurloop is niet alleen leuk, je explosiviteit en kracht zal er ook doornemen.

Mix je trainingweken

Wat geldt voor je trainingen (punt 1) kan je ook vertalen naar je trainingsweken. Je wordt niet sneller door elke week hetzelfde riedeltje af te werken. Werk in periodes drie of vier weken naar een hoogtepunt in afstand en intensiteit en plan vervolgens een minder heftige week.

Nog meer tips over sneller worden? Check het hele artikel op competitor.com.

Photocredits: Photorun

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten