Connect
To Top

Trainen op de atletiekbaan? Dit moet je weten

Ongeacht niveau is wekelijks trainen op de atletiekbaan voor iedere hardloper een goede zaak. Snelheid, techniek zijn slechts twee van de vele voordelen. Nog nooit eerder op een baan getraind? Leer de regels!

Eerder schreven we al over de voordelen van regelmatig trainen op de atletiekbaan. Enerzijds heeft dit te maken met de afmetingen van een atletiekbaan, de meest zijn 400 meter lang en ovaal van vorm. Door deze lengte is het de atletiekbaan de ideale omgeving voor een intervaltraining. Je weet namelijk exact hoeveel je hebt gelopen en daarom hoef je niet steeds op je horloge te kijken.

Atletiekbaan ondergrond

De eerste moderne atletiekbanen waren van gras, daarna volgende atletiekbanen van gravel (sintelbanen). Tegenwoordig zijn vrijwel alle atletiekbanen kunststofbanen, waarbij onderscheid kan worden gemaakt in tartan en mondo. Verschil tussen deze twee ondergronden zit ‘m in de aanlegmethode. Tartan wordt gegoten en mondo moet worden gelegd en daarna vastgelijmd aan de ondergrond. Volgens de kenners heeft de laatste een iets betere grip, helaas zijn (volgens wikipedia) slechts drie mondobanen in Nederland.

Regels van de atletiekbaan

Een rondje op de atletiekbaan is dus 400 meter (gemeten in baan 1) en de kunststofondergrond is ofwel mondo of tartan. Voor beide geldt dat ze de snelheid bevorderen en qua impact op de gewrichten minder belastend zijn dan bijvoorbeeld asfalt. Trainen op de atletiekbaan is dus een dikke vete YES! Voordat je echter je eerste meters gaat maken is het goed om even de ‘regels’ door te nemen. Dit klinkt heel streng, maar is het niet. De onderstaande infographic beschrijft de belangrijkste en geeft daarnaast nog een aantal tips.

Regels van de atletiekbaan

Hoewel de afmeting, indeling en ondergrond van een atletiekbaan redelijk uniform zijn en onderhevig aan regels, denken sommige architecten daar anders over.

2 Comments

  1. J. de Graaf

    sep 6, 2018 at 15:58

    Duurlopen op de atletiekbaan? Wil dat toch doen dan zou ik spikes kopen. Zijn doorgaans harder en stugger dan een trainingsschoen, maar des te geschikter voor de baan. De suggestie van je trainer lijkt me ongeschikt. Maar wat versta je onder een duurloop? Welke afstanden wil je er mee lopen? Langer dan 10km (reguliere wedstrijdafstand) lijkt me onverstandig.

  2. Michel

    mei 24, 2016 at 02:16

    Graag zou ik willen weten welke soort schoenen geschikt zijn voor duurloop met interval op een verende atletiekbaan. Met mijn verende hardloopschoenen waarmee dus dubbele vering ontstaat op de baan krijg ik fysieke klachten en dagen van herstel, die ik anders niet heb na het duurlopen op asfalt met dezelfde verende schoenen. Mijn coach raad mij oude hardloopschoenen aan die bijna geen vering meer hebben omdat ik er meer dan 1000 km op heb gelopen, echter die zijn te versleten om nog te gebruiken. Bij voorbaat dank voor jullie reacties met hopelijk nuttige bijdragen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips