Connect
To Top

Onderzoek: Trainen op Zand heeft Aanzienlijk Effect op VO2max

In de Journal of Sports Science is recent een onderzoek verschenen waarvan de uitkomst ook voor de hardloopwereld interessant is. In het onderzoek is er gekeken naar het effect van de gras en zand als trainingsondergrond.

Een groep van 24 vrouwelijke atleten, die allemaal in voorbereiding waren op een nieuw seizoen, trainde in een periode van acht weken zowel op zand als gras. Gedurende deze trainingen werd er onder meer een intervalprogramma afgewerkt, sprints uitgevoerd en behendigheidsoefeningen gedaan. Alle atleten deden het programma twee maal in de week een uur lang.

Om onderzoeksdata te verzamelen werden de atleten volledig doorgemeten. Zo werd balans, behendigheid, snelheid en loopefficientie voor en na de training gemeten. Tijdens werd onder meer hartslag, waargenomen inspanning en beweegpatronen vastgelegd.

Wat blijkt? Trainen op zand levert in vergelijking met gras een aanzienlijke verhoging op in hartslag en trainingsbelasting. Ook is op zand de waargenomen pijn en vermoeidheid iets minder dan op gras. Grootste opsteker van dit onderzoek: de verhoging van de VO2max wanneer er op zand werd getraind.

Conclusie van het onderzoeksteam: trainen op zand heeft een aanzienlijk positief effect op onder meer trainingsintensiteit, dit leidt tot superieure verbeteringen op het aërobe conditie.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips