Connect
To Top

Van de traploopmachine in de sportschool naar de Chinese Muur

Met nog zes maanden te gaan tot de Great Wall Marathon gaat voor Chris het echte trainen van start.

Een gat in de dag slapen? Daar ben ik niet van. Maar om 06:30 uur m’n wekker zetten om een half uur later met olympische bezieling aan een cardio-apparaat te hangen, dat hoeft nou ook weer niet. Toch sluit ik me vanaf deze week definitief aan bij de Sun Up Club.

Nieuw doel: elke dinsdagochtend voordat ik naar werk ga een uurtje afzien in de sportschool.

Want al lijkt de Great Wall Marathon nog ver weg, in feite heb ik nog maar een half jaar om in topvorm te komen voor de zwaarste sportieve beproeving uit mijn leven. Ik mag dan al een aantal keer zonder al te veel problemen een marathon hebben volbracht, deze race over de Chinese Muur wordt een ander verhaal. Moeilijk parcours, meer dan 5.000 traptreden en temperaturen die kunnen uitkomen tot boven de dertig graden. Vanaf nu moet er een tandje bij in de training. Die zes maanden zijn namelijk zo om.

En dus sta ik stipt om 07.00 voor de deur van de sportschool. Stiekem de wekker negeren is er vandaag niet bij, want mijn collega Joost en ik hebben afgesproken om dit samen te gaan doen. We hebben beiden namelijk nog een lange weg te gaan voordat we over zes maanden met zijn tweeën op die muur staan, en ik ben ervan overtuigd dat het verstandig is om ruim van te voren te beginnen met het hele China-gebeuren. Dat is namelijk de belangrijkste les die ik in de 18 jaar dat ik nu hardloop heb geleerd: bouw rustig op en geef je lijf de tijd om aan nieuwe afstanden en manieren van trainen te wennen. Zo liep ik pas na 14 jaar mijn eerste marathon, en ik weet zeker dat deze ‘haastige-spoed-is-zelden-goed’-methode er mede voor gezorgd heeft dat ik nog nooit een blessure heb gehad (even afkloppen dit).

We beginnen onze workout op de traploopmachine. In een kwartier tijd loop ik 1.325 traptreden en ga ik helemaal stuk. Met de 30 kilometer-training van afgelopen weekend had ik minder moeite dan met deze vijftien minuten trappen. Maar dat is goed, want dat betekent dat ik nu spieren aan het gebruiken ben die ik tijdens een normale hardloopsessie amper gebruik. Ik zal ze straks hard nodig hebben.

“Het is goed als het brandt”, spreekt Joost me bemoedigend toe vanaf de traploopmachine naast me. En ja, hij heeft gelijk. Met dit soort trainingen bouw ik kracht en conditie op, zonder dat je je gewrichten al te veel belast. Het is de ideale training voor hardlopers, las ik eerder hier op Runner’s High.

Vanaf nu af aan dus vaste kost op de vroege dinsdagmorgen. Na een ijskoude douche stap ik op de fiets richting station. Op naar werk. Voor mijn gevoel heb ik er al een halve dag op zitten: heerlijk!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Column

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten