Connect
To Top

5 trainingstips van Spaanse traillengende Kilian Jornet

Kilian Jornet is momenteel de aller beste trailrunner ter wereld. In dit artikel geeft hij vijf tips over hardlopen en trainen in de bergen.

Kilian Jornet behoort momenteel tot de absolute top van de trailwereld, er zijn maar weinig lopers die hem kunnen volgen in een wedstrijd. De Spanjaard is van de buitencategorie. En daar hoort een indrukwekkende palmares bij die uitpuilt van de overwinning.

In 2013 wist hij alleen al negen wedstrijden op zijn naam te schrijven, waaronder de Transvulcania (83 km) op het Spaanse eiland La Palma. In de jaren ervoor won Kilian Jornet de Ultra Trail du Mont Blanc (168 km) en La diagonale des Fous (162 km). De Spanjaard had ook succes aan de andere kant van de oceaan. In 2011 won hij de Western States Endurance Run (160 km), een jaar later de Pikes Peak Marathon en in 2014 en 2015 de Hardrock 100 (161.7 km).

Het gaat om de bergen

Kilian Jornet is meer dan alleen maar wedstrijden, de Spanjaard jaagt ook op snelheidrecords. Zo verbrak hij in 2010 het record van snelste beklimming en afdaling op de Kilimanjaro in Tanzania. In 2013 deed hij hetzelfde op de Matterhorn (4478 meter) en in 2014 waren de Amerikaanse Mount McKinley (6168 meter) en Argentijnse Aconcagua (6960 meter) aan de beurt.

Dat het geluk niet altijd aan zijn zijde is ondervond hij in 2013 toen hij samen met de Zweedse Emelie Forsberg van de Aiguille du Midi (3842 meter, onderdeel van het Mont Blanc-massief) moest worden gered.

Trainingstips van Kilian Jornet

Op zijn website kilianjornet.cat vertelt Kilian Jornet het een en ander over zijn trainingsfilosofie. Voor de Spanjaard  is training een doel op zich en gebaseerd op gevoel. Onderstaand vijf tips voor het trainen en deel te nemen aan wedstrijden in de bergen.

Tip 1: Enjoy every day
“Enjoy every day and every outing. Training should not be an “obligation”, just a way to improve. Training should be spending time doing something you love. You must be coherent with the goals you set yourself. This is essential. Also, you must be aware of what can be won and lost, and always keep motivated. Training shouldn’t be an obligation, but a way of life. In this way, progress is huge.”

Tip 2: Test je gear
“All materials should be tried and tested before any competition. All equipment should be well checked to be sure it fits, that it suits the way you run and the shape of your body. It’s also important that materials are specifically made for the mountains as these will be specially designed for this particular environment.”

Tip 3: Gebruik je zintuigen
“Running in the mountains is not just running, it’s a 5-sense experience. You must enjoy the scenery, smell the earth, feel the wind and so on. It is important not to forget to enjoy yourself!”

Tip 4: Luister naar je lichaam
“When descending, relax, lose fear and move forward, just as if you were dancing! Also, bear in mind that the body can’t go from 0 to 100 just by wanting it to happen. Start running with short, not very technical steps and progress as your body asks for more. My best advice is to listen to your body.”

Tip 5: Safety first
“First and foremost, bear in mind that ours is a sport performed in a natural environment that we do not control. So learn to know the mountain and learn how to interact with it. Take all the safety measures necessary, watch the weather forecast, do not go out into the mountains alone, trust specialists, etc. I was born and raised there, and have spent many years out in the mountains as part of my daily routine. That is why I probably have more experience in some circumstances. However, I will never be negligent when it comes to safety measures or protection.”

“The mountain is tough. No matter how meticulous you may be, it is a dangerous place. Be humble in the mountains, as mistakes, especially when travelling light, can be costly. Accept and be aware of the risks that you wish to take both yourself as an individual and with those who are accompanying you, in accordance with each person’s physical skill, techniques and experience.”

Het is duidelijk dat Kilian Jornet met rusthartslag van 34, longinhoud 5,3 liter en een VO2max van tussen de 85-90 ml / min / kg tot de buitencategorie behoort. De man is van jongs af aan opgegroeid in de bergen. In zijn boek Run or Die (16,54 euro, via bol.com) vertelt hij het een en ander over zijn jeugd en hoe hij in het ultratrailrunning is gerold.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

More in Hardlooptips

Runner's High maakt gebruik van cookies. Door de site te gebruiken, ga je hiermee akkoord. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten